• Roxie

Misslyckats som förälder om ens barn missbrukar?

Jag har en kompis som har en dotter på 17 år & jag har precis fått reda på att dottern har börjat med knark & hållt på med diverse sorter, hon ljuger & är manipulativ till sin mamma.
    Vad min kompis säger så umgås flickan med fel folk & är svag i sig själv & lättpåverkad. Hon har uppfostrat sina 2 tjejer med ganska fri uppfostran & säger sig själv vara mer kompis än mamma med dem.
    Jag kan inte låta bli att tänka att man har misslyckats som förälder om ens barn börjar knarka, eller har jag helt fel?

• Svar på tråden Misslyckats som förälder om ens barn missbrukar?
  • mmmao
    Roxie skrev 2008-01-31 14:00:33 följande:
    Svar på #18Det beror ju på om du har gjort det väldigt lätt för dig och fuskat när du byggt upp ditt hus.
    ja, det kan bero på det eller annat.

man kanske saknade kunskap.
    man kanske saknade rätt verktyg.
    man kanske inte hade orken.
    man kanske inte hade så mycket tid att lägga på bygget.
    man kanske mådde dåligt
  • Tjorven72

Tack till alla förstående människor som engagerat sig här inne. Det går bra för oss, min dotter trivs bra där hon bor, men hon längtar hem förstås och vi alla tycker att det är fruktansvärt tomt utan henne. Personalen är underbar och det hittas på diverse kuliga saker. Mycket samtal och många möten men bara positiva sådana hitills i allafall. Hon är hemma idag över dagen för första gången på 14 dagar och vi har ätit gott, myst och tittat på film och bara varit tillsammans jag och mina flickor. Det känns som att allt kommer bli bra. För er som är nyfikna och vill ha följetongen så får ni kika in på min hemsida
    www.tjorven.nu  där jag bland annat för dagbok. Än en gång: TACK!! 

• TwistedSister
    Roxie skrev 2008-01-31 13:54:17 följande:
    Svar på #16Jag kan oxå förstå att min syster blev arg men jag sa aldrig på tråden att jag tyckte att hon misslyckats som förälder. Jag ställde bara en fråga om vad ni tyckte, sedan var det en tjej som svarade ganska dumt (twisted sister som hon kallar sig) & då skrev jag att om man missat varningssignaler från barnen så tycker jag att man misslyckats som förälder, och det står jag för. Alla kan inte tycka likadant, och hade jag & min syster haft en bättre relation från början så hade vi kunnat prata om det här istället för att jag skulle lägga ut en tråd här...Men jag är verkligen tacksam för era synpunkter & jag kan erkänna att det var klumpigt uttyckt av mig, jag menade inget illa gentemot min syster eller mot föräldrar vars barn missbrukar, om man skött sig som förälder och varit där för sina barn när de behövt en. Jag och min syster har inte växt upp ihop för vi har föräldrar som missbrukar.
    Ja förlåt, men jag blev upprörd när jag läste vad du skrev. Det är så himla lätt att stå med facit i hand och peka på fel och brister i andras föräldraskap, med det är knappast de tankar hon och hennes dotter behöver nu och eftersom det är de som har det svårt får du väl tänka på dem i första hand. Du skriver ju visst i tråden att du tycker hon misslyckats:
    "Jag kan inte låta bli att tänka att man har misslyckats som förälder om ens barn börjar knarka, eller har jag helt fel?"
    Varför vill du ha bekräftelse från andra att din syster har misslyckats, man undrar ju vad du tror du kan få ut av det. Tycker du borde be din syster om ursäkt, denna tråd är ju en kniv i ryggen på en som redan har en svår situation att klara av. Ni har ju dessutom missbruk i familjen, det är ärftligt så risken fanns ju redan från början. Tror verkligen inte det är din systers fel.
  • Roxie
    TwistedSister skrev 2008-02-08 11:37:52 följande:
    Ja förlåt, men jag blev upprörd när jag läste vad du skrev. Det är så himla lätt att stå med facit i hand och peka på fel och brister i andras föräldraskap, med det är knappast de tankar hon och hennes dotter behöver nu och eftersom det är de som har det svårt får du väl tänka på dem i första hand. Du skriver ju visst i tråden att du tycker hon misslyckats:"Jag kan inte låta bli att tänka att man har misslyckats som förälder om ens barn börjar knarka, eller har jag helt fel?"Varför vill du ha bekräftelse från andra att din syster har misslyckats, man undrar ju vad du tror du kan få ut av det. Tycker du borde be din syster om ursäkt, denna tråd är ju en kniv i ryggen på en som redan har en svår situation att klara av. Ni har ju dessutom missbruk i familjen, det är ärftligt så risken fanns ju redan från början. Tror verkligen inte det är din systers fel.
    Sedan när blev en hypotetisk fråga ett påstående??????????
  • toxxt

kan väl inte säga att man misslyckats med uppfostran.

Det handlar nog mera om att hon hamnat i fel sällskap. så brukar det alltid vara..

känner ett antal som vart i den sitsen tidigare som då var i fel sällskap.
    man kan då kanske lät hamna där då..

men de handlar oxå nog mycket med att man ska kunna prata med sina barn med..

• Yrslan

Det är ett val flickan har gjort, inte mamman. kanske flickan skulle gjort att annat val om hon visste mer om riskerna med droger etc men det är inte säkert. Många ungdomar av "fin familj" drogar. Missbruk handlar om andra saker än dåliga föräldrar eller en taskig barndom.

• Yrslan

Skulle aldrig hänga ut min syster på nätet med påståenden om att hon skulle vara en dålig mamma. Förstår din systers reaktion. Den som inte gått igenom sitt barns tonår har ingen susning om vad som händer med barnet under denna tid......
    Din syster behöver stöd nu, inte påhopp från sin familj.

• Sundance76
    mmmao skrev 2008-01-31 14:05:09 följande:
    ja, det kan bero på det eller annat.man kanske saknade kunskap.man kanske saknade rätt verktyg.man kanske inte hade orken.man kanske inte hade så mycket tid att lägga på bygget.man kanske mådde dåligt
    man kanske saknade stöttning från andra husbyggare
  • Roxie
    Svar på #27
    Yrslan skrev 2008-02-11 09:43:07 följande:
    Skulle aldrig hänga ut min syster på nätet med påståenden om att hon skulle vara en dålig mamma. Förstår din systers reaktion. Den som inte gått igenom sitt barns tonår har ingen susning om vad som händer med barnet under denna tid......Din syster behöver stöd nu, inte påhopp från sin familj.
    Tråden handlar alltså om en hypotetisk fråga huruvida man misslyckats eller ej som förälder om ens barn missbrukar droger.
    Vad du tycker om mig som syster hör inte hemma här. Du vet inte ens en tiondel av hela sanningen så du har inte rätt att uttala dig om hur jag är som syster.
  • Isolerad

"Jag kan inte låta bli att tänka att man har misslyckats som förälder om ens barn börjar knarka, eller har jag helt fel?"

Det är ingen fråga, det är ett påstående med en följdfråga. Du frågar om du har fel, vad gäller din egen bedömning o dina egna tankar.. Klart att vi reagerar när du hänger ut din syster på fl. Vad trodde du? Jag hoppas fortfarande det löser sig mellan er, o att du ber henne om ursäkt. Är du för stolt för det så tycker jag inte att du förtjänar hennes vänskap.

• Birgitta2

Narkotika och alkohol finns i alla kretsar både med de som har s k perfekta föräldrar och de som inte har det. Det är så lätt att klanka ner på de föräldrar som har barn som testar knark. Och vissa barn fastnar lätt och kommer inte ur det. Det handlar mycket om lite dålig självkänsla, kanske behöver bekräftelse och får den i dessa kretsar. Ingen av oss har en handbok i barnuppfostran och kanske inte kan hindra att barnet testar sånt här. Många blundar och hoppas att "det går över". Det är lätt att döma när man själv inte varit i situationen.

• tristania

Man ÄR inte misslyckad, men man KÄNNER sej nog som en sådan.....

• shia755

Roxie; Men nu får du ju skärpa dig! Pinsam du är! Försöker nu att skylla ifrån ett inlägg du själv skrivit med att du inte skrivit det som ett påstående. Vi förstår alla hur du menar!
    Jag tycket det är helt FÖRJ-VLIGT att du lagt ut en tråd som denna. Och dessutom skriva att det är en kompis till dig. Istället för att vara en stöttande syster igenom detta så har du tatt det till helt egoistiska syften med att få klanka ner på din syster lite!! Helt offentligt!
    Det är ju syftet med hela tråden; att du ska få lite bekräftelse på att dina klankande tankar är rätt, isället för att trösta henne.
    Obeskrivligt och obegripligt!!
    Och bevisligen skriver du i inlägg 5 att du tycker hon misslyckat som förälder.
    Skäms på dig!
    Men Tjorven, ibland är tyvärr inte blod tjockare än vatten.
    Gå du vidare bara och tänk inte på din backstabbande syster.
    Tänker på dig!

Svar på tråden Misslyckats som förälder om ens barn missbrukar?