• Ca rr o

Hur berättade ni?

Jo, det är så att jag fick ett plus igår.. och jag är bara 17 år (18 i år) Och det finns så mycket fördommar om unga mammor osv.. men min fråga är.. hur länge väntade ni innan ni berättade för era föräldrar? och hur tog dom det?

//Carro

• Svar på tråden Hur berättade ni?
  • boppan85

hej jag blev gravid när jag va 17 år.
    Mina föeäldrar hoppade väl inte av lycka direkt men mamma följde med mej på ultraljudet i v 16 å efter de var allt jätte bra. Mamma grät efter ul eftersom de visade sej vara tvillingar men hon var ändå jätte glad.
    efter de så stötta dom mej hela tiden.
    Det kan ta ett tag innan dom accepterar de men de brukar komma till slut om inte annats så brukar de komma när barnet är fött.

lycka till kram

• Ca rr o
    boppan85 skrev 2008-01-17 14:30:13 följande:
    hej jag blev gravid när jag va 17 år. Mina föeäldrar hoppade väl inte av lycka direkt men mamma följde med mej på ultraljudet i v 16 å efter de var allt jätte bra. Mamma grät efter ul eftersom de visade sej vara tvillingar men hon var ändå jätte glad.efter de så stötta dom mej hela tiden.Det kan ta ett tag innan dom accepterar de men de brukar komma till slut om inte annats så brukar de komma när barnet är fött.lycka till kram
    Okej.. jag vet inte om jag ska berätta för mamma förrän det börjar synas lite.. eller om hon frågar.. Men jag tror inte min mamma och pappa kommer att hoppa av glädje precis dom heller.. men jag hoppas att dom inser att det inte finns något som kan göra åt det och att dom lika bra kan finna sig i det.. men jag ska vara lite försiktig med att berätta eftersom det är så tidigt än.. vad som hellst kan ju hända.. Tack för ditt svar..

Kramar
  • MissXXX

jag var 18 och vi berättade 2 dgr efter att vi plussat. Mina föräldrar var inga problem visste vi (pappa har "tjatat" om att bli morfar sen jag var 15 xD ) så där sa vi bara "vi ska ha en bebis" och dom hoppa av lycka:p Min killes föräldrar däremot var vi lite nervösa, men vi sa samma sak där -"vi ska ah en bebis" och dom vart chockade men glada och hans morsa börja grina (tror de var för att hon blev glad iaf) Så vi fick positiva reaktioner..

Lycka till, gör det som känns bäst för dig!

• cicci85

Vi va 19 när jag blev gravid. Vi berättade det bara helt vanligt att vi skulle få en bebis i sommar och alla blev jätteglada!

Om jag vore du skulle jag berätta innan det börjar synas, det gör det kanske inte förrän efter drygt halva tiden!
    Man blir ju väldigt trött och mår kanske väldigt illa och då är det ju bra att de nära vet varför! Sen finns det ju en del man inte kan äta och man kan inte dricak alkohol och röka om man bruakr göra det...
    Om du vill behålla barnet så var stolt och berätta!
    Många väntar ju till efter v.12 för då har missfallsrisken minskat mycket.

• Pollygrip

Jag berättade så fort jag fick ett plus! Mamma sa att hon hade på känn att det var en bebis på gång. I juli var dom och handlade i Ullared och då sa min mamma till min syster att jag och Tom skulle få en bebis så då köpte dom en pyjamas. Detta var innnan jag visste själv att jag var gravid. Plusset kom i augusti!

Så jag skulle berätta för mammor vet mera än vad man tror och så kan det vara skönt att prata med mamma. Hon har ju varit med om att vara gravid.

Lycka till!

• hunybany

Hej!

Var inte riktigt meningen att vi skulle berätta det än :P både mamma och pappa kom hit igår, o så sa jag det bara.

hade tänkt och bara berätta för mamma först o kunna prata lite med henne själv. men nu va vi alla fyra..

men det gick väl bra ändå, dom fråga hur de hade gått till o sa ju att det inte var planerat och så. Och sen undra dom ju hur vi skulle göra, och det har vi väl inte riktigt bestämt än. även fast hela min kropp och mitt hjärta har gjort det.

Dom frågade om vi behövde hjälp med nåt, råd eller stöd eller vad som.. dom verkade väl inte glada direkt :P men dom är förstående och jag vet att dom finns där no mather what :)

• MissXXX
    hunybany skrev 2008-01-24 11:40:29 följande:
    Hej!Var inte riktigt meningen att vi skulle berätta det än :P både mamma och pappa kom hit igår, o så sa jag det bara.hade tänkt och bara berätta för mamma först o kunna prata lite med henne själv. men nu va vi alla fyra..men det gick väl bra ändå, dom fråga hur de hade gått till o sa ju att det inte var planerat och så. Och sen undra dom ju hur vi skulle göra, och det har vi väl inte riktigt bestämt än. även fast hela min kropp och mitt hjärta har gjort det.Dom frågade om vi behövde hjälp med nåt, råd eller stöd eller vad som.. dom verkade väl inte glada direkt :P men dom är förstående och jag vet att dom finns där no mather what :)
    Tröttsamt tycker jag när dom lägger sig i hur det gick till... :/ Jag menar alla vet väl hur barn blir till?? Min svärmor var på min man och frågade om vi inte skyddade oss osv.. OCH?! Det har ju inte dom med att göra och dessutom så behöll vi ju barnet! Hon frågade massa ggr och undra om jag hade p-piller osv.. Helt sjukt! usch, nu blev jag lite arg känner jag ;) haha... Hoppas inte svärmor ringer nu snart så för då får hon sig nog en "hacka"... :p
  • Leather Cravat

*Vi unga föräldrar berättar på ett annat sätt, självklart!*
    Herregud.

Jag gjorde som dom flesta helt enkelt, bara berättade.

• Geléhallon89

jag är 18år och är i vecka 18. (: . Jag ringde min mamma direkt när jag plussade och hon blev lika glad som jag :P. hehe

• fullerö

Jag berätta för min mamma veckan efter jag hade plussat och hon sa som en mamma ska säga (enligt mig) att hon fanns där för mig vad jag än ville göra. Och nu är hon alldeles förälskad i sitt lille barnbarn!
    Pappa var en annan femma, men det blev lite tokigt från början! Jag velade fram och tillbaka ett bra tag innan jag berätta för han, och utan att tänka mig för så vart det så att jag sa det på första april av alla dagar! Hans första reaktion vart såklart "Du skojar nu va", men sen förstod han att så inte var fallet och även han har stöttat mig sen dess!

• Emelisch

Jag fick en sådan chock när jag såg att stickan visa positivt, (även fast jag misstänkt att jag var med barn) så jag ropa efter mamma med en gång, och sa att jag var med barn, mammas reaktion var : "är det ett skämt?" :P men hon tog det ganska bra och sa att hon misstänkt det. hehe

Svar på tråden Hur berättade ni?