hehe tro mig. Vi 8eller i allafall jag) tänker PRECIS sådär också. Det vuxna inte verkar förstå är att vi helt enkelt är för arga för att släppa fram den sidan av oss hos er. Och det måste finnas en anledning bakom det!
Jag beter mig inte såhär emot min pappa. Bara emot min mamma. Och det är för att jag är sur på henne. Jag går på samtal hos BUP och när jag berättade om allt som händer hemma hos mig med det här så sa dom faktiskt såhär (inte med de exakta orden men alla som allt). "Vi tycker att du är väldigt mogen som tar tag i ditt problem så här. Dina föräldrar har hanterat situationen på ett väldigt klantigt sätt. Vi förstår att dom inte inser vad som är problemet och dom vägrar ge sig. Vilket självklart är bra, att dom inte ger upp. Men dom måste ge dig mer utrymme. Din kontakt mellan föräldrarna, särskilt din mamma, är ju omöjlig nu. Du känner att du inte klarar av att prata med dom. Så om du vill så kan vi vara länken mellan dig och dom? Vi kommer inte nämna ett dugg om vad vi säger här på samtalen utan bara förklara att du kanske har fått med dig en läxa hem och att dom inte ska fråga dig något om allt det här Utan bara låta dig jobba ifred. Vi förklarar för dom vad du tycker är jobbigt och vi kommer uppmana dom att försöka sluta med detta."
De bästa orden jag hört på länge...
Men återigen, varje situation är individuell.
Så hugomaya, jag tycker du borde öppna ögonen lite mera...prata inte med din tonåring om vad han/hon anser är problemet. Studera istället. Och om du fortfarande inte fattar (vilket mina föräldrar TROOR att dom gör, men vilket dom faktiskt INTE gör) vad problemet är så ringer du BUP och bokar ett samtal för ditt barn.
Men enbart om ditt barn VILL gå dit. Det behöver inte vara ett allvarligt problem. Alla behöver bara prata ut då och då 
hugomaya skrev 2008-01-25 13:15:16 följande:
Svar på #10tonåringar är inte lätta att förstå sig på heller. Varför är ni så himla arga jämt??? Kan inte minnas att jag var sån. Ni har heller ingen respekt för vuxna eller eller föräldrar, men ni vill att man visar er respekt. Men då får man ju faktiskt förtjäna det oxå.Som förälder vill man ha ordning o reda, struktur på vardagen för att vi funkar bäst så. Ni är helt tvärtom verkar det som. Ja vi vill gärna reda ut saker o ting för de blir inte bättre av att man lägger locket på bara, problemet kvarstår ju. Om ni tonåringar lär er att vara lite öppnare o vänligare/mildare så får ni respekt tillbaks, jag lovar det lönar sig... prova...