• Pontusmamma

Ni som är hemma LÄNGE med era barn!

Känner ni ibland att ni måste försvara er...varför ni väljer att vara hemma länge och inte lämna på dagis så tidigt,,,
    Ibland så värkar de som folk tror att man är arbetsskygg(stavs?) och lat....Men de är ju inte så att man går hemma och dra liksom..
    Här hos mig är de full rulle HELA dagar!..
    Hur känner ni?
    Pontus040417 Emma060209
  • Svar på tråden Ni som är hemma LÄNGE med era barn!
  • Tulibul

jag skulle önska att alla som ville vara hemma länge med sina barn kunde få det. men för att vara hemma behöver inte mannen/kvinnan tjäna väldigt stora pengar, det beror ju på så mycket annat också som boende, bil, matkostnader shoppingvanor, resor etc.
    skulle sverige införa samskattning igen så skulle nog fler, dock ej ensamstående, kunna vara hemma längre med barnen om de skulle vilja. men sedan detta avskaffades har samhället individualiseras så mycket och i dag så tror jag att inte allför många vill "jobba för andra" utan "för sig själv"

• H A P P Y F E E T
    Tulibul skrev 2008-04-14 10:02:20 följande:
    jag skulle önska att alla som ville vara hemma länge med sina barn kunde få det. men för att vara hemma behöver inte mannen/kvinnan tjäna väldigt stora pengar, det beror ju på så mycket annat också som boende, bil, matkostnader shoppingvanor, resor etc.skulle sverige införa samskattning igen så skulle nog fler, dock ej ensamstående, kunna vara hemma längre med barnen om de skulle vilja. men sedan detta avskaffades har samhället individualiseras så mycket och i dag så tror jag att inte allför många vill "jobba för andra" utan "för sig själv"
    Nä man måste inte vara rik men den andra parten måste ju ha någon slags inkomst i allafall. för fp man får om man ska vara hemma länge är ju inte stor...
  • Cattapult

Tänk, jag som bor i egypten maste försvara varför jag vill "lämna bort" mitt barn.
    Hon är bara 3 manader, men jag tänkte nog lämna henne pa dagis sa smaningom.
    Här är majoriteten hemma med sina barn, och annars har dom far och morföräldrar eller syskon som tar hand om barnen.

Ha en bra dag!

• Annika hjärtar Kim

Hejsan

jag har en ettåring och en treåring och de är hemma med mig, men enda anledningen till det är för att jag jobbar kväll, så när jag sticker kommer deras pappa hem, JAg tog ett kvällsjobb så jag kunde vara hemma med barnen mer.

Amor vincit omnia - Kärleken övervinner allt
  • lövet2
    H A P P Y F E E T skrev 2008-04-13 10:46:30 följande:
    Ni som är hemma länge med barnen, vad jobbar eran respektive med och tjänar han bra? Ni som ev är ensamstående hur ser era utgifter ut?Saknar ni någon gång att umgås med jobbarkompisarna och ert jobb?
    Min man är byggnadsarbetare, så han tjänar skapligt. Ca 24.000 före skatt + traktamente. Under några år jobbade han som vaktmästare, och då hade vi det ganska knapert. Inget traktamente och bara 16.000 före skatt.
    Saknar jobbarkompisar gör jag inte. Jag umgås med folk jag trivs med, och behöver mycket sällan ha att göra med folk jag inte gillar. På ett jobb väljer man inte direkt vilka man umgås med ...
  • H A P P Y F E E T
    lövet2 skrev 2008-04-14 10:33:50 följande:
    Min man är byggnadsarbetare, så han tjänar skapligt. Ca 24.000 före skatt + traktamente. Under några år jobbade han som vaktmästare, och då hade vi det ganska knapert. Inget traktamente och bara 16.000 före skatt.Saknar jobbarkompisar gör jag inte. Jag umgås med folk jag trivs med, och behöver mycket sällan ha att göra med folk jag inte gillar. På ett jobb väljer man inte direkt vilka man umgås med ...
    Nä det beror ju på hur man trivs på jobbet. Jag trivs kanon med mina jobbarkompisar och saknar dem väldigt om jag t ex haft semester eller liknande.
    Det är ju kanon när man har folk omkring sig som också är hemma så man har folk att umgås med, annars skulle det nog bli tråkigt. SKulle jag tycka i allafall.

Tar du ut några föräldrardagar också eller är det bara mannens lön ni lever på. Föresten har inte han varit hemma nåt utan bara du eller?
  • lövet2
    H A P P Y F E E T skrev 2008-04-14 10:55:20 följande:
    Tar du ut några föräldrardagar också eller är det bara mannens lön ni lever på. Föresten har inte han varit hemma nåt utan bara du eller?
    Jag har tagit ut föräldradagarna för varje barn. Det blir miniminivå förstås, men ändå mer än att ha 0 kr i inkomst.
    Han har varit hemma i kortare perioder, men han trivs inte riktigt med det. Han är för ordningssam av sig, så han kan aldrig koppla bort tvätt, disk, städning och alla andra hushållssysslor för att ägna sig åt barnen. Följden blir att barnen blir uttråkade och han med.
  • H A P P Y F E E T
    lövet2 skrev 2008-04-14 11:17:19 följande:
    Jag har tagit ut föräldradagarna för varje barn. Det blir miniminivå förstås, men ändå mer än att ha 0 kr i inkomst.Han har varit hemma i kortare perioder, men han trivs inte riktigt med det. Han är för ordningssam av sig, så han kan aldrig koppla bort tvätt, disk, städning och alla andra hushållssysslor för att ägna sig åt barnen. Följden blir att barnen blir uttråkade och han med.
    Hur länge är du hemma med varje barn? Och då har du tagit ut alla dagar för varje barn, så inga dagar sparade?
    Hur bor ni?
    Ursäkta 1000 frågor, du behöver inte svara om du inte vill! Eller skriv i min inbox. Lite nyfiken eftresom vi i dagsläget inte ser någon möjlighet att vi är hemma men om vi får ett barn till någon gång så rekar jag läget inför den tiden och att jag kanske kan vara hemma längre än denna gång!
  • Vaniljdröm

Här är en hemmamamma till!
    Sonen blir 4 till sommaren. Klart att folk gärna lägger sig i och tycker till. Inte för att de menar illa, tror jag, mest för att det är ganska ovanligt.
    Vi har det jättemysigt och njuter i fulla drag. Småbarnstiden är kort och kommer aldrig igen. 

• H A P P Y F E E T

Jag tror rent allmänt att majoriteten av människor som kommenterar att någon är hemma länge är för att de är nyfikna och att det som sagt är rätt vanligt. Det är samma kommentarer som man får om man skolar in ett barn tidigt på dagis...

Precis som att man ska följa någon slags mall där majoriteten skolar in på dagis/dagmamma vid 1½-2 års ålder! Allt annat är ovanligt och bara MÅSTE kommenteras!!

• lövet2
    H A P P Y F E E T skrev 2008-04-14 11:19:20 följande:
    Hur länge är du hemma med varje barn? Och då har du tagit ut alla dagar för varje barn, så inga dagar sparade?Hur bor ni?Ursäkta 1000 frågor, du behöver inte svara om du inte vill! Eller skriv i min inbox. Lite nyfiken eftresom vi i dagsläget inte ser någon möjlighet att vi är hemma men om vi får ett barn till någon gång så rekar jag läget inför den tiden och att jag kanske kan vara hemma längre än denna gång!
    Inga problem!
    Jag är hemma hela tiden, så mellan barnen har det varit perioder då jag inte haft någon inkomst alls. En av förutsättningarna är att vi bor som vi bor; landsbygd i Norrbotten. Det innebär att huset var överkomligt i pris, relativt stort och fräscht hus och vi har en massa gratis natur runtomkring. Semesterresor och sommarstuga är inget vi någonsin har råd med, men vi behöver inte resa bort när vi har all natur vi behöver inpå husknuten.
    Inga dagiskostnader, inga lunchkostnader för mig, aldrig snabb- eller hämtmat. Det sparar in mycket pengar!
  • H A P P Y F E E T
    lövet2 skrev 2008-04-14 11:25:09 följande:
    Inga problem!Jag är hemma hela tiden, så mellan barnen har det varit perioder då jag inte haft någon inkomst alls. En av förutsättningarna är att vi bor som vi bor; landsbygd i Norrbotten. Det innebär att huset var överkomligt i pris, relativt stort och fräscht hus och vi har en massa gratis natur runtomkring. Semesterresor och sommarstuga är inget vi någonsin har råd med, men vi behöver inte resa bort när vi har all natur vi behöver inpå husknuten.Inga dagiskostnader, inga lunchkostnader för mig, aldrig snabb- eller hämtmat. Det sparar in mycket pengar!
    låter ju bra, men ni har bil antar jag?
    tycker vi lever som er förrutom möjligtvis boendet men betalar bara drygt 5000 kr vilket jag inte tycker är så mkt..
    hur mkt gör ni av med på mat i månaden?
  • lövet2
    H A P P Y F E E T skrev 2008-04-14 11:35:15 följande:
    låter ju bra, men ni har bil antar jag?tycker vi lever som er förrutom möjligtvis boendet men betalar bara drygt 5000 kr vilket jag inte tycker är så mkt..hur mkt gör ni av med på mat i månaden?
    Ja, när det gäller bilen måste vi hålla nere kostnaderna. Bensinen kostar alldeles tillräckligt mycket, så vi kör så lite vi kan. Vi har två äldre bilar med enbart trafikförsäkring.
    Mat+hygien blir ca 7500 kr i månaden. Då är vi i snitt 9 personer vid matbordet varje dag. Färre under veckorna och fler under helgerna. Tyvärr måste maken äta lunch ute ibland när han jobbar borta, och då stiger matkostnaderna. Men det är iofs det som traktamentet ska täcka ...
  • H A P P Y F E E T

Ok ja då kan det kanske inte bli så mkt över då...

• Tulibul

..ja det är ett dilemma att man ofta är ensam i sin roll som hemmaförälder och det kan som du happyfeet antog kännas ensamt.
    jag kan personligen sakna vuxenkontakt ibland och känslan att få vara ifred för någon minut bara...MEN...

hur jag än vrider och vänder på situationen så överväger det för mig så mycket positivt med att vara hemma. jag får vara med att uppfostra mina barn själv, kunskapsmässigt och socialt. jag är som en "stor pelare" som de alltid kan luta sig mot eller komma till när de upptäcker världen. det är en sådan trygg känsla att ha koll på sina barn på dagarna. sedan älskar vi att vara tillsammans, tids nog så väljer de själva att lämna "boet" och då kan jag njuta mer av min egentid eftersom det är barnen själva som valt.

men att vara hemma med barnen kräver sitt engagemang. jag tillåter mig inte att sitta och "uggla" en hel dag man måste ha något konkret att göra. idag har vi bakat för fullt och byggt pärlplattor och fikat i solen och byggt ett snigelbo...och det är inte bara barnen som njuter

• Boel1

Skönt att höra om andra som också vill vara hemma länge med sina barn - jag hoppas kunna vara hemma tills den yngsta är 3-4 år i alla fall! Hittills har det gått eftersom jag fått barn ungefär vartannat år, nu väntar jag det fjärde barnet (kanske sista) så det blir ett tag till. Både barnen och jag mår bra av att jag är hemma med dem, men visst känns det ibland att folk tycker att det är underligt, jag har alltid fått frågan om jag inte ska börja jobba snart när den yngsta varit runt ett år...
    Den här gången ska vi försöka snåla så mycket som möjligt på föräldrapenningdagarna, min man har inte något välbetalt jobb men vi bor billigt så det är väl därför det går ändå!

• Angel73
    lövet2 skrev 2008-04-14 12:04:07 följande:
    Ja, när det gäller bilen måste vi hålla nere kostnaderna. Bensinen kostar alldeles tillräckligt mycket, så vi kör så lite vi kan. Vi har två äldre bilar med enbart trafikförsäkring.Mat+hygien blir ca 7500 kr i månaden. Då är vi i snitt 9 personer vid matbordet varje dag. Färre under veckorna och fler under helgerna. Tyvärr måste maken äta lunch ute ibland när han jobbar borta, och då stiger matkostnaderna. Men det är iofs det som traktamentet ska täcka ...
    Shit 7500 kr i månaden, hur lyckas du ?? Jagar du middagen själv i skogen eller kokar du soppa på en spik??? Skämt å sidor det var inte dåligt, jag borde nog se över våra matvanor känns det som.......hmmm tänkte efter lite......i min egen tanke fick jag för mig att ni klarade er på 7500 kr efter räkningarna allt som allt men så var det väl inte? Mer pengar har ni väl utöver till kläder, skor, månadspengar etc ??
Svar på tråden Ni som är hemma LÄNGE med era barn!