• nadja84

Tråden för oss med barn som har gastroesofagal reflux #5

Välkommen till fortsättningen på REFLUXTRÅDEN där vi som han barn med gastroesofagal reflux kan diskutera.I denna tråd är symptomerna väldigt olika från barn till barn så inget är rätt eller fel. Ställ frågor så ska vi svara så gott vi kan!!

Vad är gastroesofagal reflux?
    Hos en del spädbarn är den övre magmunnens stängningsfunktion så pass omogen att barnet har stora kräkningar. Men en del barn kräks lite eller inte alls utan har endast magsyra som åker hiss.Reflux påverkar nästan alltid barnet allmänt. Det kan bli irriterat, matvägra stå stilla eller minska i vikt. Barnen blir kinkiga och gnälliga och sover sämre. Men symptomerna kan vara väldigt olika från barn till barn.Vid kraftig och långvarig reflux kan slemhinnan i matstrupen irriteras och det orsakar smärta. Maginnehåll kan också rinna över i luftvägarna och orsaka luftrörskatarr eller lunginflammation.

Läs mer:
    www.meadjohnson.nu/boken/ger.html
    www.refluxinchildren.com/
    www.infantrefluxdisease.com/

Gamla trådar:www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26371975.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m22961545.html 

*Dylan 2006-03-25* www.metrobloggen.se/divinest
  • Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofagal reflux #5
  • Froggis76

Och jag som trodde att Zantacen var rena mirakelmedicinen...Mio spytt masor idag! Jag har börjat inse att jag knappt reagerar på spydoften längre...Innan mio km och med honom dessa ständiga spyor så klarade jag inte av det alls! Kräktes själv bara någon sa ordet spya...Typ!
    Jahapp, får se om den renbäddade sängen får klara sig inatt...
    godnatt från kräkmorsan...

• IrreVirre

siggemom:

MAn får beklaga sig. Förstår att ni har det kämpigt, vad säger eran läkare? Kan ni inte få en sond. Skickar massa styrkekramar

JAg säger ofta att jag vill ha ett normalt barn som äter och dricker. Våran tjejja har slutat dricka ersättning kanske 10-30ml om jag har tur,hon tar inte heller saft, vatten, juice ur flaska. hon suger inte fast hon äter oftast bra mat. Men det är drygt att hjon inte dricker så vi får nog sond snart igen. Hennes blöjor är bra torra.

• pulmones

en fråga till!

barn som har refluxproblem som små....riskerar de att få magproblem i vuxen ålder? alltså är risken högre för dessa barn än om de inte haft refluxproblem som små?

• IrreVirre

pulmones:

Jag hade reflux som liten och har problem idag, många sura uppstötningar och ofta halsbränna/magkatarr och måste tänka på vad jag äter och dricker. Äter ofta losec. Sen tror jag att det beror på fall till fall. JAg hade kraftig reflux och då fick man ingen medicin men jag bodde till största delen på sjukhuset mitt första år.

• pulmones

men fy vad jobbigt! är det ärftligt tro? jag har bråck i magmunnen, magkatarr, haft magsår.

IrreVirre skrev 2008-04-06 16:41:31 följande:
    pulmones:Jag hade reflux som liten och har problem idag, många sura uppstötningar och ofta halsbränna/magkatarr och måste tänka på vad jag äter och dricker. Äter ofta losec. Sen tror jag att det beror på fall till fall. JAg hade kraftig reflux och då fick man ingen medicin men jag bodde till största delen på sjukhuset mitt första år.
  • only Gizmo
    pulmones skrev 2008-04-04 23:25:50 följande:
    har ni hört något om samband mellan hjärtproblem/hjärtstopp och reflux?
  • only Gizmo
  • only Gizmo
    en vän till mig som födde sin son för 19 år sedan med hjärt problem, hon sa att det va väldigt vanligt då att dom andra hon träffade med hjärtproblem hade reflux.. vet ej om det kan ha något samband eller om det bara va en tillfällighet då.
  • pulmones

okej....tack för svaret.

min man var hos läkaren och hämtade medicin och då sa hon något om att vår dotter kunde fått hjärtblockad om vi väntat med medicinen.....hon har apneer också (pga reflux OCH ev omognad i andningscentrum)
    only Gizmo skrev 2008-04-06 19:26:03 följande:

en vän till mig som födde sin son för 19 år sedan med hjärt problem, hon sa att det va väldigt vanligt då att dom andra hon träffade med hjärtproblem hade reflux.. vet ej om det kan ha något samband eller om det bara va en tillfällighet då.
  • siggemom
    Svar på #222
    Ja du vet hur det är. Läkarna tycker vi är så duktiga!! Visst får vi sond i fall vi vill. Men sondningen tar sån tid de andra medicinerna tar ju 3 timmar per dag att ge också. Hur ska man orka. Vårdbidraget är klart nu jag väntar bara på kuvertet med beskedet. Hon sa att det stog mellan 1/4 och 1/2 man måste bara skratta!! JA ja man tackar för kramen
  • IrreVirre

pulmones:

Jag tror det är ärftligt, kan nämna att båda mina döttrar har/haft reflux. Stora tjejjan fick vi ingen hjälp med förrän hon var 10mån så hon räknades som frisk vid 1,5 års ålder fast hon har väldigt lätt att kräkas än idag. Lilltjejjan är snart 7 månader som vi kämpar med nu.

• IrreVirre

Finns det något barn som inte vill äta från flaskan. Min skrutta har slutat tvärt med flaskan får vara glad om jag får i henne 10-20ml till varje måltid och ibland får jag bara i henne så mycket under en dag. Undrar om det har med refluxen att göra eller om hon tror att hon är en stor tjejja.

• pulmones

vad trist...först för era flickor och sen för att det kan vara ärftligt

hoppas våra barn slipper sånt här när de är vuxna iaf!

IrreVirre skrev 2008-04-06 20:56:26 följande:
    pulmones:Jag tror det är ärftligt, kan nämna att båda mina döttrar har/haft reflux. Stora tjejjan fick vi ingen hjälp med förrän hon var 10mån så hon räknades som frisk vid 1,5 års ålder fast hon har väldigt lätt att kräkas än idag. Lilltjejjan är snart 7 månader som vi kämpar med nu.
  • IrreVirre

pulmones:

Fast det bästa av allt i är att denna gång lyssnade läkarna på oss direkt nästan det tog bara 1 mån att få medicin istället för ett år=) Så nu fungerar det för det mesta bara bra

• pulmones

toppen! det är superbra.

men jag tänkte mest att jag önskar våra barn växte ur detta problem och får bli friska äldre barn och vuxna. slippa det du och jag har idag när de blir stora

IrreVirre skrev 2008-04-10 18:26:13 följande:
    pulmones:Fast det bästa av allt i är att denna gång lyssnade läkarna på oss direkt nästan det tog bara 1 mån att få medicin istället för ett år=) Så nu fungerar det för det mesta bara bra
  • IrreVirre

pulmones:

Jo det hoppas jag givetvis. Min stora flicka är frisk idag och jag hoppas hon får vara det. Men det är många år kvar så då kanske läkarna har kommit på något bättre om inte annat så kan jag slå mig igenom läkarkåren på 10 röda sekunder om de någonsin får problem eller några av deras egna så långt fram.

• mallis80

Har lite frågor till er med barn som har gastroesofagal reflux. Läget är för oss att vi har en son på 6 månader som spyr hela tiden, spyr upp allt gröt, grönsakspurér samt bröstmjölk och ersättning. Äter bra och matvägrar verkligen inte, det som slog mig när jag läste tråden var att era barn verkade ha problem med slem, vilket vår son också har har varit förkyld av och till under 2 månader, men har varit rosslig och låter mycket slemmig i bröstet hela tiden även när han inte är förkyld. Folk i omgivningen påpekar detta hela tiden att han låter rosslig i bröstet. Kan det vara så att vår som har detta???Har tid på BVC på tisdag och skall då diskutera ev. syrahämmande tablett.

• Mamma1106

.Gammal tråd men sträcker mig efter halmstrån så försöker ändå.

Min dotter är snart 7 månader, har sedan födseln haft problem med kräkningar. Hon planade ganska snart av på vikkurvan och remiss till barnkliniken skickades. Där konstnaderade dem att hon var förstoppad(fats hon helammades) så skickades hem med laktulos, som hon kräktes ännu mer utav. Fick forlax junior utskrivet som vi i nuläget ger henne, men hon fortsätter vara förstoppad. Jag antog att det kanske kunade vara allergi mot mjölk så uteslöt det ur min kost men gav inget resultat, till slut vid 6 månader så slutade jag amma, orkade inte mer då jag tänkte att det var något jag åt som hon reagerade på.

Har iallafall fortsatt köra mjölkfritt men hon kräks ändå sjukt mycket, är så trött på att torka spyor överallt. Nu misstänker jag att hon har reflux och att hon börjar bli väldigt påverkad av det.

Hon vrider och vänder på sig, gnuggar sig i ansiktet och är allmänt irriterad. Sover dåligt och nu har även andingen blivit rosslig och hon är slemmig i halsen. Det som bekymrar mig mest är att om hon ätit en måltid vid 11, säg broccoli och sedan runt 14.30 fått välling så kan hon runt 17 kräkas upp broccoli, och det känns inte normalt att det inte skulle gått vidare till tarmen. Är orolig att hon får för lite vätska i sig, därav jag tror hon är förstoppad. Men det spelar ju ingen roll hur mycket jag ger henne för hon kräks ju upp allt ändå, känns verkligen piss!!

Har fortfarande kontakt med sjukhuset men det händer inget, vet inte hur jag s ka ta mig till för att de ska reagera. Hon är snart 7 måander och väger 6520 så hon är liten och går fortfarande väldigt sakta upp i vikt

Visst låter det som hon har reflux?               

• Ivf2018

Hej! Jag har en dotter på 7 månader som det har varit problem med från start. Det började redan på BB med skrikighet och svårighet att amma, hon hade sedan ?kolik? i 5 1/2 månad och har kräkts väldigt mkt. Jag har alltid sagt att jag misstänker reflux men det viftades bort eftersom hon alltid har legat över viktkurvan. Hon tröstsnuttade väldigt mkt i många månader pga magont. Efter att ha kämpat med amningen i 7 månader, med en bebis som skrek, spände sig och viftade med armarna gav jag upp amningen och hon äter nu vanlig mat, mjölkfri välling & gröt. Hon har alltid verkat känslig mot komjölk + har eksem. Vägrar dock dricka mjölkfri ersättning.

Nu till det största problemet/oron: sedan ca 1 1/2 månad har hon börjat göra konstiga rörelser med överkroppen i framförallt sittande läge, hon drar upp armarna, kröker med överkroppen och lägger huvudet och sidan och blundar. Verkar besvärad. Det är värst i matsituationer. Hon rycker också ofta till med huvudet, och hon har fått mer och mer problem med hosta och uppstötningar även om hon inte kräks lika mkt (behandlas med lanzoprazol som vi fick på nåder efter att ha legat inne för att utreda om hon har epilepsi - det verkar hon inte ha enligt EEG). I natt höll hon på att kvävas av sina egna uppstötningar, jag fick ruska liv i henne... är det någon som känner igen dessa rörelser/ryckningar i samband med reflux? Kan det vara Sandifers syndrom? Jag känner att vi inte får någon bra hjälp av sjukvården och jag kommer snart bryta ihop av oro...

Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofagal reflux #5