MillanB skrev 2008-01-26 17:24:54 följande:
Jag som uppfödare har en del rekomendationer till mina valpköpare som jag uppskattar om dom följer tex vacc, mentaltest och röntgen av höfter/armbågar. detta kan jag inte styra över men jag är medveten om hur köparen ställer sig till detta och skulle dom inte alls vilja följa dessa rekommendationer då är det inte säkert att jag säljer nån valp till dom. Dessutom brukar jag inte sälja valpar till folk som bor i lägenhet. Dessutom har jag ett krav som står i köpeavtalet som är godkänt av köparen och det är att dom INTE får sälja, överlåta elr avliva hunden utan uppföaderns/mitt tillåstånd. Dom bryter allstå ett avtal om dom inte följer det det är brottsligt.
Klart du kan rekommendera och önska saker. Du kan inte kräva dock. Det är upp till köparen att avgöra om denne vill följa dina rekommendationer eller be dig dra något gammalt över dig.
Din klausul om att inte sälja, överlåta eller avliva utan ditt tillstånd är bara skit. Herregud, läs lite avtalsrätt - i och med att köpekontrakt tecknas så övergår den oinskränkta äganderätten till köparen.
Och orkar du inte läsa avtalsrätt så läs bara på SKK's egen sida.
www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Broschyrer/avtal-J17.pdf
"När en hund säljs ska köpeavtal användas.
Köpeavtalet innebär att äganderätten till hunden övergår till köparen
utan inskränkningar. Det går därför inte att skriva in klausuler om att uppfödaren behåller avels-, tävlings- eller utställningsrättigheter för hunden eftersom de inskränker köparens fulla äganderätt. När valpen/hunden är såld är det enbart den nya ägaren som har rätt att bestämma över den. Om en uppfödare ändå skriver in villkor om exempelvis avel strider det inte bara mot SKKs grundregler utan det är också troligt att villkoren vid en tvist i domstol bedöms som oskäliga och därför ogillas."
Så klausuler om att du bestämmer ett jävla skvatt som uppfödare kan du vackert ta och stoppa upp där solen inte skiner, för de är inte värda pappret de är skrivna på ens.
Så jävla trött på uppfödare och folk som vill omplacera hundar men ändå vill fortsätta äga och bestämma över hunden. Litar du inte på att köparen kan hundar, sälj för i helvete inte. Men när hunden väl är såld så är den såld. Då är den inte din längre.
That's it.