• SilentStar

Ärligt, en säljare kan inte kräva saker!

Om man kollar på blocket eller tom åker till en uppfödare så kommer de ofta med en massa "krav".

Ofta i annonser så står det en hel rad med krav som säljaren vill att köparen ska uppfylla..bla att tex hunden måste få springa fritt, att den ska komma till ett hus på landet, att den måste göra dte och det och på köpet ska man hålla kontakt med förra ägaren (detta gäller oftast omplaceringshundar/katter)

Läste dessutom i en annan annons där två katter såldes, där var kraven att dom skulle bo tillsammans (katterna alltså och BARA få vistas inomhus. Kravet om att de ska få vara tillsammans förstår jag...men krav på att de ska vara inomhus fattar jag inte alls.

Har man sålt sitt djur så kan man inte heller bestämma över dte sedan köpet är avslutat..jag som köpare kan ju sitta och säga vad som helst...jaaa klaaart att katterna ska få vara inomhus..och sen släppa dom vind för våg.

Samma med kravet att hunden/katten inte får säljas vidare..det kan man inte heller kräva..nej..många vet nog inte riktigt vad det innebär att sälja djur..

• Svar på tråden Ärligt, en säljare kan inte kräva saker!
  • Peggie

Det där är inte helt sant - en privatperson som köper ett djur av en registrerad uppfödare är skyddad av konsumentköplagen. Det innebär dock INTE att avtalet inte gäller. Däremot gälle rinte avtalsklausuler som är till nackdel för köparen.
    Om du köper ett djur av någon som inte är registrerad uppfödare räknas denne inte som en näringsidkare och då är det köplagen som gäller - alltså ALLT ni kommer överens om (som inte är olagligt) är gällande! (Vi har full avtalsfrihet i Sverige)

• Peggie

Mitt svar var alltså till rubriken, inte till inlägget ovan :)

• MillanB

Jag som uppfödare har en del rekomendationer till mina valpköpare som jag uppskattar om dom följer tex vacc, mentaltest och röntgen av höfter/armbågar. detta kan jag inte styra över men jag är medveten om hur köparen ställer sig till detta och skulle dom inte alls vilja följa dessa rekommendationer då är det inte säkert att jag säljer nån valp till dom. Dessutom brukar jag inte sälja valpar till folk som bor i lägenhet. Dessutom har jag ett krav som står i köpeavtalet som är godkänt av köparen och det är att dom INTE får sälja, överlåta elr avliva hunden utan uppföaderns/mitt tillåstånd. Dom bryter allstå ett avtal om dom inte följer det det är brottsligt.

• Peggie
    MillanB skrev 2008-01-26 17:24:54 följande:
    Jag som uppfödare har en del rekomendationer till mina valpköpare som jag uppskattar om dom följer tex vacc, mentaltest och röntgen av höfter/armbågar. detta kan jag inte styra över men jag är medveten om hur köparen ställer sig till detta och skulle dom inte alls vilja följa dessa rekommendationer då är det inte säkert att jag säljer nån valp till dom. Dessutom brukar jag inte sälja valpar till folk som bor i lägenhet. Dessutom har jag ett krav som står i köpeavtalet som är godkänt av köparen och det är att dom INTE får sälja, överlåta elr avliva hunden utan uppföaderns/mitt tillåstånd. Dom bryter allstå ett avtal om dom inte följer det det är brottsligt.
    Japp, detta då avtalsklausulen INTE kan anses vara till nackdel för köparen. Har samma i mina avtal.
  • GnomeFoot

Det är väl självklart att man ska ha krav som en säljare av hund och husdjur överhuvudtaget. Skulle jag sålt ett djur hade jag inte sålt den innan jag varit HELT säker på att den hade fått det bra. det är levande varelser och inte ett gameboy!

• LinaFalk

Jag tycker det är superbra att man har många krav på köparen, det är ju levande varelser det handlar om, avtal finns ju att skriva under!!!
    Det finns ju hur mycket sjuka människor som helst!

Maja & My
  • white cheese

Krav och krav... Jag ser det ju snarare som en matchning mellan djuret och den nya ägaren. Har jag en katt som fått springa ute hela livet är det ju fånigt att sälja den till en människa som bor i liten lägenhet. Det gör ju varken katten eller den nya ägaren lycklig. Om jag då skriver ut att jag vill att katten ska få springa fritt så ökar ju chansen att få en bra matchning... Och personen i lägenheten kan istället ringa på annonsen om katterna som absolut ska bli innekatter. Alla lyckliga i slutändan.

• Froststar

Som säljare har jag RÄTT och KRÄVER precis det jag anser ska uppfyllas för att djuret ska få det så bra som möjligt på det nya stället.

Det är just för att skydda djuret från oseriösa köpare, som du verkar vara. Dessutom vill man inte att obetänksamma föräldrar köper en hund, katt, marsvin, kanin, etc. till 6-åringen med allt ansvar det innebär som barnet ska ta. Definitivt NEJ.

Passar det inte? Köp då från någon som överhuvudtaget inte bryr sig och säljer till vem som helst. Så kan du bidra lite mer till insmugglandet av hundvalpar, vanskötsel hos vissa oseriösa uppfödare, dumpandet av sommarkatter och allt annat som oseriösa djurägare håller på med.

SÄLJARE HAR RÄTT ATT KRÄVA SAKER. FORTSÄTT MED DET! Det blir bara mycket bättre för djuren!!!

• Silence is golden
    SilentStar skrev 2008-01-26 13:44:17 följande:
    Absolut, en trevlig uppfödare som bryr sig är en sak, men en säljare som ringer för att gnälla om att "kraven" inte upprätt hållts, är bara enerverande..Vet inte vad jag ville med denna tråden, kanske bara ösa ur mig lite gammal galla *ler*
    Har du varit i en sådan här sits som "köpare" TS?
  • LinaFalk
    Froststar skrev 2008-01-26 18:41:39 följande:
    Som säljare har jag RÄTT och KRÄVER precis det jag anser ska uppfyllas för att djuret ska få det så bra som möjligt på det nya stället.Det är just för att skydda djuret från oseriösa köpare, som du verkar vara. Dessutom vill man inte att obetänksamma föräldrar köper en hund, katt, marsvin, kanin, etc. till 6-åringen med allt ansvar det innebär som barnet ska ta. Definitivt NEJ.Passar det inte? Köp då från någon som överhuvudtaget inte bryr sig och säljer till vem som helst. Så kan du bidra lite mer till insmugglandet av hundvalpar, vanskötsel hos vissa oseriösa uppfödare, dumpandet av sommarkatter och allt annat som oseriösa djurägare håller på med. SÄLJARE HAR RÄTT ATT KRÄVA SAKER. FORTSÄTT MED DET! Det blir bara mycket bättre för djuren!!!
    Mycket bra skrivit!!!
    Maja & My
  • theJerri
    MillanB skrev 2008-01-26 17:24:54 följande:

Klart du kan rekommendera och önska saker. Du kan inte kräva dock. Det är upp till köparen att avgöra om denne vill följa dina rekommendationer eller be dig dra något gammalt över dig.

Din klausul om att inte sälja, överlåta eller avliva utan ditt tillstånd är bara skit. Herregud, läs lite avtalsrätt - i och med att köpekontrakt tecknas så övergår den oinskränkta äganderätten till köparen.

Och orkar du inte läsa avtalsrätt så läs bara på SKK's egen sida. www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Broschyrer/avtal-J17.pdf

"När en hund säljs ska köpeavtal användas.

Köpeavtalet innebär att äganderätten till hunden övergår till köparen utan inskränkningar. Det går därför inte att skriva in klausuler om att uppfödaren behåller avels-, tävlings- eller utställningsrättigheter för hunden eftersom de inskränker köparens fulla äganderätt. När valpen/hunden är såld är det enbart den nya ägaren som har rätt att bestämma över den. Om en uppfödare ändå skriver in villkor om exempelvis avel strider det inte bara mot SKKs grundregler utan det är också troligt att villkoren vid en tvist i domstol bedöms som oskäliga och därför ogillas."

Så klausuler om att du bestämmer ett jävla skvatt som uppfödare kan du vackert ta och stoppa upp där solen inte skiner, för de är inte värda pappret de är skrivna på ens.

Så jävla trött på uppfödare och folk som vill omplacera hundar men ändå vill fortsätta äga och bestämma över hunden. Litar du inte på att köparen kan hundar, sälj för i helvete inte. Men när hunden väl är såld så är den såld. Då är den inte din längre.

That's it.
  • realisten
    SilentStar skrev 2008-01-26 13:25:12 följande:

Om man kollar på blocket eller tom åker till en uppfödare så kommer de ofta med en massa "krav".

Ofta i annonser så står det en hel rad med krav som säljaren vill att köparen ska uppfylla..bla att tex hunden måste få springa fritt, att den ska komma till ett hus på landet, att den måste göra dte och det och på köpet ska man hålla kontakt med förra ägaren (detta gäller oftast omplaceringshundar/katter)

Läste dessutom i en annan annons där två katter såldes, där var kraven att dom skulle bo tillsammans (katterna alltså och BARA få vistas inomhus. Kravet om att de ska få vara tillsammans förstår jag...men krav på att de ska vara inomhus fattar jag inte alls.

Har man sålt sitt djur så kan man inte heller bestämma över dte sedan köpet är avslutat..jag som köpare kan ju sitta och säga vad som helst...jaaa klaaart att katterna ska få vara inomhus..och sen släppa dom vind för våg.

Samma med kravet att hunden/katten inte får säljas vidare..det kan man inte heller kräva..nej..många vet nog inte riktigt vad det innebär att sälja djur..

Klart säljaren kan ställa krav. Det är inte svårare en att säljaren helt enkelt inte säljer djuret till den som inte uppfyller säljarens önskemål.
  • Meddelande borttaget
  • UCharlotte
    Froststar skrev 2008-01-26 18:41:39 följande:

Som säljare har jag RÄTT och KRÄVER precis det jag anser ska uppfyllas för att djuret ska få det så bra som möjligt på det nya stället.

Det är just för att skydda djuret från oseriösa köpare, som du verkar vara. Dessutom vill man inte att obetänksamma föräldrar köper en hund, katt, marsvin, kanin, etc. till 6-åringen med allt ansvar det innebär som barnet ska ta. Definitivt NEJ.

Passar det inte? Köp då från någon som överhuvudtaget inte bryr sig och säljer till vem som helst. Så kan du bidra lite mer till insmugglandet av hundvalpar, vanskötsel hos vissa oseriösa uppfödare, dumpandet av sommarkatter och allt annat som oseriösa djurägare håller på med.

SÄLJARE HAR RÄTT ATT KRÄVA SAKER. FORTSÄTT MED DET! Det blir bara mycket bättre för djuren!!!

Dock vet jag av erfarenhet att det kan vara svårt att vinna mot köpare när det handlar om djur. Har ringt några gånger till SKKs juridiska avdelning och det är en djungel av borde, får, egentligen, krav, lagar, regler, önskemål, faktiska möjligheter.

En såld vara är en såld vara...och än så länge klassas djur som en vara, som en TV typ.

Jag har kennel och har fött upp runt 60 valpar..
    Intellekt i bimbodräkt
Svar på tråden Ärligt, en säljare kan inte kräva saker!