• Tessa17

Kan en 16 årig ta hand om 8årig under några dagar?

Hej, jag blev sannoligen inlagd på sjukhuset för undersökning under "några dagar" Kan jag lämna hemma en 16 årig pojke med en 8 årig under några dagar. Båda två åker bus tillsammans till skolan, gör läxor lagar mat kasta sopor osv. Kan jag i lugn åka till sjukhuset? Jag skall be en granne att hjälpa till om det skulle behövas. Vad tycker Ni om det?

• Svar på tråden Kan en 16 årig ta hand om 8årig under några dagar?
  • mamma me tre

jag tror inte att jag skulle gjort det....

• MammaMi83

tycker inte man kan gämföra 8 åring med spädisar o småbarn,d e stor skillnad...
    Jag skulle som 16 åring klara en mindre men ej en på 8 år,för stark vilja och humör på dom

så som vissa sa,så beror d på deras personlighet

• HannaHYLK

Ja, det är inga problem. Jag brukade få vara hemma med mina syskon ensam över helgen när jag var yngre än så. (Jag var 15 och ena brodern var 7 vid ett tillfälle exempelvis).

Det du bör tänka på är att vetskapen om att du är på sjukhuset gör att det blir annorlunda för dem... När min mamma las in på sjukhus i våras (akut) fick mina bröder ta hand om sig själva i två dygn tills jag kunde komma och vakta dem... De var 17 och 12 då... (Fast jag tror att barn med större ålderskillnad har lättare att ta hand om varandra eftersom det då är uppenbart att den äldre ska hjälpa den yngre istället för att båda gör som de vill).

Men se till att de har någon de kan vända sig till om det uppstår problem. Det svåra är väl just att de inte kan få tag på dig när som helst.

• heim

Ja, det beror på hur 16-åringen är, men det beror ju också på hurdag 8-åringen är... speciellt mot 16-åringen... speciellt när mamma inte ser!

• Odessa

Du känner ju dina barn bäst, och eftersom du verkar fundera på det så är det nog "pålitliga barn" som klarar det. Det är ju toppenbra att grannen kan kolla till dem då och då. Sedan går det ju att koppla in telefon åt dig på sjukhuset, så du kan ha telefonkontakt med barnen ett par gånger per dag.

Jag skulle nog prova, i krisfall om ni känner att det inte fungerar kanske man kan ringa några klasskompisars föräldrar sedan och kolla om barnen kan sova hos sina kompisar. Allt går att lösa på något sätt och jag hade iaf gladeligen tagit in ett extrabarn några dagar.

• CCA

Generellt sett skulle jag nog säga att litar du på dina barn skulle det nog gå bra. Däremot är ju situtaionen lite speciell. De kan ju hända att båda barnen kommer uppleva en viss oro över att du är på sjukhus (sjukhus väcker ju gärna sådan känslor) så finns det ngn mer som kan hjälpa till är det nog bar (kanske inte dygnet runt men åtminstonde ha ordentlig kontroll)

• Majsan70

I min värld NEJ. Jag lämnar inte min 16 åring en enda natt o således inte heller med mindre syskon. Jag misstror inte min son alls, men jag anser att han inte skall behöva ta det ansvar som kommer med ett sådant uppdrag vare sig själv eller med syskon.

Jag hade löst det på annat sätt.

• BöljandeGräset

Bekymret är om det händer något, nån olycka eller annat tillbud. Då är det högst osäkert om rutiner, erfarenheter och sådant finns. Min 16 åring var hemma med sin kompis som 17 och lillebror som var 7. Jag jobbade och maken var iväg och handlade virke ett par timmar. Vad händer? Jo, lillebror sätter en godisbit i halsen. Visst han kan andas men inte mycket mer. Drick lite vatten och svälj snabbt, sa de stora grabbarna och gick upp och kollade film på övervåningen. Kvar satt den lille, fick panik och satt och slog med knuten näve på halsstrupen om och om och om igen. Visst, han dog inte men traumat gjorde att han slutade äta allt annat än youghurt. I flera månader...Han gick ner i vikt motsvarande 4års ålder. Till sist fick han samtalsbehandling. Det är snart ett år sen och han har precis gått på en ny period av samtalsbehandling. han äter idag men är ännu ej helt återställd psykiskt. Det kan gå bra men kan du lösa det på annat sätt så ska du kanske överväga det. Lycka till!

• marina81

Beror väl hur mogen o ansvarstagande 16-åringen är. Jag hade lugnt kunnat göra det som 16-åring,var van både med att sköta barn o hem.. men hade kompisar som inte ens visste hur man kokade te hemma så..det beror väl på!

• nilla 1972

Håller med de flesta svaren men tänk på att barnen säkert är oroliga för sin mamma,så ta hjälp av en vuxen på något sätt.nån som kanske kan fixa mat även om han kan och kommer in en stund på kvällen.

• Lajkie

Jag är visserligen tjej, men jag fick småsyskon när jag var 14 år och jag var hemma över natten med mina syskon när de var runt 2-årsåldern och jag var ca 16 år.

• Maggiepuh

Lämna dem själva men säg till dem att kontakta grannen om det behövs. be även grannen komma och titta till dem någon gång under dagen.

• tea1982

Om 16-åringen vill och säger sig klara detta, och om hon inte påvisat någon form av drag så att man inte kan lita på henne (svåra alkoholproblem, våldsamma kompisar, etc) och om du verkligen litar på henne så ser jag inget problem med det hela. Finns hur många kvinnor som helst som blir mammor i 16-årsåldern och de klarar av att ta hand om BEBISAR, det e ju mycket svårare. =)

• dottermorochmormor
    Majsan70 skrev 2008-01-29 16:02:12 följande:
    I min värld NEJ. Jag lämnar inte min 16 åring en enda natt o således inte heller med mindre syskon. Jag misstror inte min son alls, men jag anser att han inte skall behöva ta det ansvar som kommer med ett sådant uppdrag vare sig själv eller med syskon.Jag hade löst det på annat sätt.
    Då måste jag bara få fråga; hur förväntar du dig att han ska lära sig det här med ansvar för sig själv och för andra inför framtiden? Varför är det så ruskigt att låta en 16-åring ta det ansvaret?? Om två år är han myndig tex.
    På något sätt måste dom ju lära sig, och att lära sig genom att faktiskt få växa med uppgiften kan ju faktiskt bara vara nyttigt och dessutom ett sätt för barnen att känna gemenskapen att dom faktiskt fixar saker och ting även om inte mamma alltid står givakt redo att hjälpa till både när det behövs och när det egentligen inte behövs.

Jag tror inte på att göra sig oumbärlig för sina barn, jag är helt övertygad om att barn bara växer av ansvar. Gäller det som i TS bara ett par dagar, och när barnen vet vart mamma är plus att grannen kan titta till och finnas till hands - så självklart skulle jag kunna lämna min 16-åring hemma.
Svar på tråden Kan en 16 årig ta hand om 8årig under några dagar?