Majsan70 skrev 2008-01-29 16:02:12 följande:
I min värld NEJ. Jag lämnar inte min 16 åring en enda natt o således inte heller med mindre syskon. Jag misstror inte min son alls, men jag anser att han inte skall behöva ta det ansvar som kommer med ett sådant uppdrag vare sig själv eller med syskon.Jag hade löst det på annat sätt.
Då måste jag bara få fråga; hur förväntar du dig att han ska lära sig det här med ansvar för sig själv och för andra inför framtiden? Varför är det så ruskigt att låta en 16-åring ta det ansvaret?? Om två år är han myndig tex.
På något sätt måste dom ju lära sig, och att lära sig genom att faktiskt få växa med uppgiften kan ju faktiskt bara vara nyttigt och dessutom ett sätt för barnen att känna gemenskapen att dom faktiskt fixar saker och ting även om inte mamma alltid står givakt redo att hjälpa till både när det behövs och när det egentligen inte behövs.
Jag tror inte på att göra sig oumbärlig för sina barn, jag är helt övertygad om att barn bara växer av ansvar. Gäller det som i TS bara ett par dagar, och när barnen vet vart mamma är plus att grannen kan titta till och finnas till hands - så självklart skulle jag kunna lämna min 16-åring hemma.