FrökenL skrev 2008-01-31 08:41:51 följande:
Jag tror också att denna förlossningsrädlsla blivit vanligare nu än den var förr (trots vi har bättre bedövningar etc idag) Det grundar jag i att vi som kvinnor inte ritktigt har tillit till våra kroppar längre. Det råder en sån skev bild av kvinnokroppen idag och det retar mig. vem som helt kan ju få för sig att man inte duger.Och om man inte duger som kvinna genom att ha snygg smal kropp etc, så visar det sig gärna i att det som anses som det mest kvinnliga i världen - att föda barn, så att man tror inte att man duger där heller.Plastikoperationer och önskade kejsarsnitt tror jag är två sidor av samma mynt.
det här är en vädigt vanlig uppfattning som jag inte riktigt köper...det hsr blivit väldigt populärt med den här typen av förklaringar men frågan är hur mycket fakta som ligger bakom.
visst har antalet kejsarsnitt ökat senaste åren - det vet alla och media blåser upp det till jättenyheter och kallar det en "skrämmande utveckling" men i verkligheten så är det ALLA typer av kejsarsnitt som ökat: akuta och planerade. De planerade snitten som utförs pga förlossningsrädsla är en mycket liten del av det totala antalet. Den stora gruppen förlossningsrädda som ber om och får planerat snitt utan medicinska orsaker är framför allt omföderskor.
Att vi kvinnor idag inte känner "tillit" till våra kroppars förmåga som våra anmödrar rtor jag är snack från början till slut - att dö i barnsäng var (och är fortfarande på sina håll i världen) otroligt vanligt - mao är det ganska rimligt att anta att att rädsla för förlossning är något som alltid funnits.
vad är det som har hänt då - ja, för det första ställer vi andra krav nuförtuden, både som kvinnor i allmänhet och som patienter! man nöjer sig inte med vilket bemötande som helst, är glad om ingen dör och tittar ner i golvet och säger "ja, herr doktorn, tack herr doktorn". det intressanta är att så fort det kommer till det här med att föda barn så ska man sluta vara en tänkande människa!
MAn ska "inte tänka för mycket", "inte lyssna på andras historier", "inte läsa på för mycket" utan "lite på sin egen kropp", "lita på sin barnmorska", "hysa tillit" - blaha blaha.
KOm ihåg en sak - det finns ALLA sorters förlossningar. Att en kvinna som bara haft bra förlossningar inte skulle kunna tänka sig ett snitt i stället är väl helt självklart?! Men att en kvinna som haft en helvetesförlossning inte vill riskera samma igen - är det så märkligt?
Och en sak till som gärna glöms bort i debatten: hur man föder säger verkligen INGENTING om hur man blir som mamma. Och det är väl ändå det som är viktigt?