• Svar på tråden Gravida från spraystart Sep - del 2
  • Rolla

Att träffa folk står inte på min lista just nu...

• Camille28

Rolla: Låter tufft. Säger som Jaylin, illamående är hemskt. Men kämpa på, du får ju dubbel glädje när det väl är dags.

• Rolla

precis så tänker jag..... o att det e typ 10 veckor kvar.

• Jaylin

Nääää.... jag hade räknat fel.... Så jag kan inte alls sluta den sista maj som jag trodde utan måste jobba till mitten av juni. Blä vad trött jag blir. Hade glatt mig så åt att ta det lite lugnt hemma och "boa".

Min chef tycker att jag ska sjukskriva mig (vilket ju inte är så lätt) men det har vi inte råd till (och jag har som sagt heller inget skäl till det).

• Camille28

Jaylin: Du får i alla fall 6:e juni ledigt. Lite fräckt av din chef att be dig sjukskriva dig. Det skulle ju innebära en stor risk för dig iom att FK kanske inte skulle godkänna din ss. Tyvärr tar det ju så lång tid innan FK fattar beslut. Nu har jag varit ss i 6 veckor och först idag fick jag besked från FK att de beviljat min ss. Hade ju inte varit så kul att gå hemma utan lön så länge och sen fått veta att man inte får något från FK. Så mitt råd är nog att hålla ut.

• Jaylin

Camille: nä, vi har inte heller råd att jag ska vara hemma i "onödan". Jag jobbar 80% och skulle man få sjukpenning blir det ju ännu mindre - och jag är ju inte sjuk!
    Det känns som om jag är borträknad här redan... Lite trist!

Hur har ni det annars nu då? Jag kan fortfarande ibland bli helt sprallig och lycklig när jag tänker på att vår ivf faktiskt lyckades! Att det blev en liten bebbe av alla de där sprutorna, sprayningarna etc! Otroligt!

Vad har ni börjat köpa?

Vi har beställt vagn (bugaboo) och bilstol, men hämtar ut det i slutet av maj. Vi ska ärva en spjälsäng (vanlig ikea) av vänner. Vi har köpt lite kläder men inte så mycket ännu. Tror vi köper lakan och sånt på ikea. Var köper man lakan till vagnen?

Vi ska köpa en byrå på ikea för bebbens kläder etc men vi kommer inte att köpa något skötbord utan använder sängen eller en bänk i badrummet.

• Söta Nasse

Vi har handlat klart allt till bebisen. Hade ju visserligen en del kvar från sonen.
    Har tom köpt bokstäver så att jag kan få dit hans namn på dörren till barnrummet Skrattande

♥Lucas ska bli storebror till Oskar (BF 4/7)♥
  • Sara78

Sjukskriva sig är ju ingen enkel lösning... det är ju inget man själv bestämmer. Då ska man ju ha giltiga skäl för det så att en arbetsgivare ger det rådet känns ju lite "oseriöst".

Jag har ju fem veckors semester men tänkte bara ta ut tre nu och sen spara resten. För när man kommer tillbaks sen brukar det ju vara lite si och så med den saken. När jag började jobba igen efter mammaledigheten med dottern fick jag bara 10 semesterdagar det året och det kändes lite trist.

Jag ska jobba två månader till och det känns som en evighet. Och att det är tre månader till BF känns ännu mer oändligt... Vill ju träffa bebis NUUUU! Kunde man inte bara hoppa fram i tiden

Vi har allt kvar sen dottern så vi har mest bara köpt lite nya kläder och lite sånt... Inga större inköp.

• Camille28

Jaylin: Jag tänker också på det - vilken himla tur vi hade som lyckades direkt. Nu har det snart gått 8 månader sen jag började med sprayen. Känns som det har varit en lång väntan sen dess, men om det hade krävts fler behandlingar hade vi ju fått vänta så mycket mer. Nu har det ju hela tiden gått framåt. 10 veckor kvar för oss nu! Är ju faktiskt inte så lång tid. Dessutom har du ju fått tid för snitt och jag hoppas kunna sätta igång min fl två veckor innan. Men vi får väl se hur det går.
    Vi har köpt vagn (jag längtar efter att få ut och börja köra ), bilskydd och det mesta av alla kläder som behövs i storlek 56. Sen har jag köpt några lite mindre plagg och några större när det varit ett bra pris. Har faktiskt köpt en hel del från tradera. Ibland säljs helt nya eller nästan oanvända kläder från t ex PoP. Först tänkte jag köpa det mesta nytt eftersom det ändå går att hitta rätt mycket billiga kläder, men sen när man inser hur mycket de behöver och hur kort tid de har sina första kläder har jag tänkt om. Nästa vecka tror jag det blir en tur till IKEA för att köpa säng, madrass, sängkläder, skötbord och så. Jaylin: Om de inte har lakan till vagnen på IKEA så finns det väl på Babyland eller liknande ställen.
    Sara: Även om jag tycker 10 veckor är en kort tid känner jag som du. Jag vill träffa min dotter nu! Först ville jag att hon skulle komma ut runt vecka 36 bara för att få träffa henne, men nu inser jag att man ändå inte får så mycket kontakt med dem så då är det lika bra att hon får stanna kvar i magen där hon trots allt har det allra bäst.

• Sara78

Camille: Jo jag vill ju inte föda för tidigt, men v 38 som med dottern är ju lagom Annars vore det skönt om man bara kunde hoppa över maj så det åtminstone var juni nu Men tiden kommer ju att gå fort, den har ju gjort det hittills.
    Och visst kan man fynda fina saker på Tradera! Absolut! Sanningen är ju den att kläderna i strl 50/56 används under en ganska kort period (om man inte föder för tidigt då). En del bebisar har ju nästan strl 62 direkt om de är stora Det svåra är att hålla sig så man inte köper allt man tycker är fint! Vi har ju dessutom massor kvar sen dottern så vi behöver ju egentligen inte så mycket nytt... men visst är det roligt att shoppa bebisprylar!

• Rolla

Jag har köpt klart det mesta.
    2 spjälsängar
    barnvagn
    kläder fr storlek 44 o upp
    vaga
    bilstolar fick jag av kompisar
    väggskötbord
    2 babysitter
    kuddar o täcken
    spjälskydd

allt e klart nu e det bara för bebisarna o komma...

• Sara78

Rolla: Det är skönt att ha det mesta klart innan, så gjorde vi också förra gången. Och nu har vi ju allt kvar + att man vet ju lite mer vad man verkligen behöver och använder.

Jag har gått igenom dotterns alla gamla kläder och tagit ut det jag vill använda igen. Spjälsängen står där nere och väntar ett tag till... ska väl tvätta spjälskyddet och bädda rent sen när vi närmar oss lite mer. Ska även gå igenom vagnen och bädda rent där, pumpa däcken och lite sånt. Fixa med babyskyddet i bilen... Men det mesta av det där fixar jag nog med sen när jag har semester. Nu är det mest att jag planerar vad vi egentligen behöver köpa nytt. Det är egentligen mest att jag behöver ny amningsbehå, amningskupor, nån ny amningströja, små blöjor, nappar och sen ska dottern få köpa nånting fint (gosedjur eller så) till sin lillasyster som hon kan ha med till BB sen.

Jag känner mer behov av att "boa" nu men samtidigt är det ju antagligen tre månader kvar så det är ju lång tid. Men jag vill hellre ha allt klart för tidigt än att jag känner en massa stress mot slutet att jag inte har allt klart när bebis kommer

• Camille28

Sist jag var inne i en butik och köpte kläder till bäbisen frågade expediten om barnet var helt nyfött. Jag pekade på magen och sa att nej det är 10 veckor kvar. Då sa hon "jaha, så du kunde inte hålla dig". Jag fattar inte varför vissa tycker att man ska vänta med att handla tills barnet kommer ut. När barnet har kommit vill jag kunna vara hemma och mysa och ta det lugnt. Jag älskar att handla babykläder och vill gärna känna och välja noga. Skulle tycka det var jättetråkigt att skicka ut min man och köpa kläder efter förlossningen.
    Visst man kan inte veta att allt kommer gå vägen. Men det kan man väl inte sen heller. Jag skulle aldrig få för mig att säga till någon som handlat julklapp/födelsedagspresent i god tid innan "jaha du chansar du, tänk om ditt barn inte lever till jul".

• Sara78

Camille: Men vilken dum kommentar? Du hade ju lika gärna kunnat köpt present till nån bekants bebis?!?! De flesta köper väl innan och att köpa 10 veckor innan är väl inte alls speciellt tidigt egentligen?! Man vill verkligen inte ge sig ut i affärer när man precis fött bebis! Vi har köpt en hel del redan och jag tycker verkligen det är upp till var och en hur man vill göra. En expedit borde väl dessutom bara vara glad att man shoppar hos dem En sån där grej kan ju göra att man inte får sååå stor lust att komma tillbaka... om man är på det humöret

Svar på tråden Gravida från spraystart Sep - del 2