• LALLA1

    Vi med högt FSH

    Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

    Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

    Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

    Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

    Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

    Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

    Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

    Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

    Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

    Star denna tråd igendå jag själv fått veta att jag har högt FSH och vill byta erfarenheter med er som är i samma situation. Hoppas ni hänger med!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

  • Svar på tråden Vi med högt FSH
  • kramis80

    hej på er!
    ruvardag 5 idag och tiden går så saaaaaaaaaakta.


    tickan och röda humlan: extra kramar till er


    ni andra kram kram oxå!


    (¯`°?.¸ ♥ ruvar ♥ ¸.?°´¯)
  • kramis80
    Primrose skrev 2008-04-22 14:39:47 följande:
    Hang on in there, kramis!

    I'm trying to


    hur mås det??


    (¯`°?.¸ ♥ ruvar ♥ ¸.?°´¯)
  • Primrose

    Jo då, tackar som frågar! Jag har varit och tagit blodprovet för KUBB i dag och på lördag ska jag göra nacktestet med ultrlajud, så då får jag se om pyret mår bra fortfarande. På måndag blir det äntligen inskrivning. När den här veckan är över ska MF-risken ha minskat betydligt - så jag hoppas att den går fort!

  • kramis80

    åhh jag håller tummarna att allt visar bra Härligt med inskrivning och att mf-veckorna snart är "över".


    (¯`°?.¸ ♥ ruvar ♥ ¸.?°´¯)
  • cicco

    Primrose: du inger verkligen hopp hos oss alla!! När man kämpar o kämpar så måste man få höra att det finns hopp- både fr läkare och fr de som lyckas. Stort lycka till med allt!

    Själv gjorde jag utredning för ca 1 år sedan och hörde ingenting om lågt el högt FSH värde. Har genomgått 1 IVF plus 1 avbryten pga för få ägg. Då blev de tydligen lite misstänksamma och jag fick göra AMH testet (FC i Sthlm). Läkaren som iof är väldigt bra sa att: jag inte har maxchanser att bli gravid. En annan läkare sa någon dag senare, att "du vet att man bara har ca 15% chans att lyckas med iVF"... Förstår att läkare vill lägga rätt förväntningar men samtidigt så behöver vi ju faktiskt hopp och tilltro till att vi någon gång får vår efterlängtade bebis.

  • Bubblare

    Hålla tjejer!
    Hoppas det är bra mer er, alla gammla och nya på tråden

    Inte så aktiv just nu då allt verkar gå i ultrarapid för min del. Har skickat journaler hit och dit, hoppas på att vi får försöka hos St:G med en ny behandling.

    Lycka till med era behanlingar, jag kommer tillbaks

  • Bubblare

    Obs, någon måste starta en ny tråd, kopiera denna gammla och skicka ut meddelande så man vet var den ligger, antar att den går ut 1 maj.

    Kram på er!

  • LALLA1

    Hej tjejer!!

    Hur är det med er allihopa? Kramis hur går det med ruvningen?

    Själv så var jag på min andra akupunkturbehandling igår, och det gick bra, denna gång blev jag väldgit trött efteråt. Fick nålar lite överallt på kroppen men framförallt på magen och även med en värmelampa. Hm skumt men jag tror på det. Så idag började jag med örtmedicinerna, dom luktade laktrits.

    Fick en tid för att träffa vår läkare nästa vecka, men den passade inte alls så jag skulle få en ny tid. Hoppas att vi hinner komma inna sommaren eftersom vi vill börja i augusti om inte ett mirakel sker innan dess.

    Ha de!!

    Kramisar

  • gerbera5

    Nu har jag hittat hit i min förtvivlan, vrede, ledsenhet - det är mörkt....
    Vår utredning visade för högt FSH, nedsatt rörlighet av spermier och för lågt AMH - dålig kombination helt enkelt. Enda hopp är att spermieprovet kanske inte är helt tillförlitligt av olika skäl och därför skulle kunna tas om...

  • kramis80
    gerbera5 skrev 2008-04-29 23:35:54 följande:
    Nu har jag hittat hit i min förtvivlan, vrede, ledsenhet - det är mörkt....Vår utredning visade för högt FSH, nedsatt rörlighet av spermier och för lågt AMH - dålig kombination helt enkelt. Enda hopp är att spermieprovet kanske inte är helt tillförlitligt av olika skäl och därför skulle kunna tas om...
    kom hit istället www.familjeliv.se/Forum-7-132/m32105568.html
    (¯`°?.¸ ♥ ruvar ♥ ¸.?°´¯)
  • Oroligkvinna96
    Hej!

    Jag och min sambo vill inom ca 1 år påbörja resan mot bebis.

    Jag har länge haft en oro för "tänk om jag inte kan bli gravid" och beställde därför ett hemmatest för att kolla min fertilitet. Provet testar efter förhöjda FSH värden.

    Jag testade dag 3 i min cykel. Dock ska det tilläggas att min mens vanligen är regelbunden, men just denna månad nästan två veckor sen. Vilket aldrig hänt förut (tog 3 gravtest under denna period, alla negativa). Testet visar på förhöjda värden av FSH.

    Jag känner mig nu otroligt orolig för att vi kommer ha väldigt svårt att skaffa barn vi väl känner att det är dags. 

    Ska ta det andra testet på lördag och hoppas på bättre resultat då. Men är såklart orolig. Finns det andra med liknande erfarenheter?
Svar på tråden Vi med högt FSH