• MsBeauty

Kläder till prematurbarn

Hej,

Jag undrar vart man kan köpa kläder till prematurbarn? Finns det i affär eller är det bara Internet. Jag bor i Skåne, så skulle vara bra om det finns nån här..

Vilken storlek är den minsta? Finns det flera "prematur-storlekar"?

• Svar på tråden Kläder till prematurbarn
  • bumbi

jag tyckte kläderna från typ Babyland och Barnens Hus (tror märket heter Mini (?) ) var de som passade bäst till vår lilla tjej, hon vägde 1590 g och var 42 cm lång när vi fick hem henne i v. 34+6.
    Sen hade vi oxå kläderna i stl. 44 från Åhlens som var väldigt smala i storlekarna.

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • Kaffekopp

Åhlens har kläder i storlek 40 nu :)

• MsBeauty

Tusen tack för era svar! Då ska jag börja shoppa prematurkläder.

• Bäbis 2008

Kom på ett till tips. Köp bodys som går att öppna helt, dvs som man inte behöver trä över huvudet. Underlättar om barnet har cpap eller syrgas.

• maroon

MsBeauty, Om jag inte minns fel så är du väl från Hbg?
    När du är hemma en svång kan du kolla in en butik som heter Lilla Helsingborg, där finns en del kläder för prematur.
    Jag fick åka hem från Neo när min son var cirka 45 lång o vägde runt 2 kilo, då använde han stl 44. Fortfarande lite stort på honom "på bredden" så att säga, men ahde lite att växa i.
    Idag väger han runt 3 kilo, är 48 lång o kan fortfarande ha de kläderna.. Men jag tror att vi får gå upp en stl om nån vecka ;)
    Lycka till!
    Ett tips till dig under tiden på neo: ta mycket bilder o skriv ner dina tankar.. jag ångrar redan att jag inte gjorde det! :)

• MsBeauty
    Elisa72 skrev 2008-02-03 06:46:26 följande:
    litenochjunior.se har lite prematurkläder. Hittade den här bodyn som är ekologisk och innehåller inga farlig färgämnen eller kemikalier. www.litenochjunior.se/product_info.php... Det borde ju vara bra. Har också hört att prematurer aldrig får bli kalla och då borde ju den här vara toppen www.litenochjunior.se/product_info.php till med din bebis!
    tack så mycket. Det ska jag absolut kolla in.
  • MsBeauty

Bäbis 2008 skrev 2008-02-03 12:00:01 följande:

Kom på ett till tips. Köp bodys som går att öppna helt, dvs som man inte behöver trä över huvudet. Underlättar om barnet har cpap eller syrgas.
    vad smart, det hade jag inte tänkt på. Tack för tipset!
  • MsBeauty
    maroon skrev 2008-02-03 12:07:55 följande:
    MsBeauty, Om jag inte minns fel så är du väl från Hbg?När du är hemma en svång kan du kolla in en butik som heter Lilla Helsingborg, där finns en del kläder för prematur. Jag fick åka hem från Neo när min son var cirka 45 lång o vägde runt 2 kilo, då använde han stl 44. Fortfarande lite stort på honom "på bredden" så att säga, men ahde lite att växa i.Idag väger han runt 3 kilo, är 48 lång o kan fortfarande ha de kläderna.. Men jag tror att vi får gå upp en stl om nån vecka ;)Lycka till!Ett tips till dig under tiden på neo: ta mycket bilder o skriv ner dina tankar.. jag ångrar redan att jag inte gjorde det! :)
    Japp, det är jag.

Så du har också varit på Neo i HBG? Har du lust att berätta lite om hur det är där, vi blir förflyttade dit imorgon från Lund.

Vart ligger butiken Lilla Helsingborg?

Jag skriver dagbok varje dag om hur det går, men kunde absolut vara bättre på att ta bilder. Känns bara lite tråkigt att ta bilder på en kuvös. Men får passa på när jag har honom ute då.
  • cloudberry79

Jag tyckte också det var tråkigt att ta bilder på kuvösen, men det känns bra nu i efterhand att ha många bilder på hur det såg ut där på NEO också, på de olika ställena.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • MsBeauty
    cloudberry79 skrev 2008-02-04 00:17:32 följande:
    Jag tyckte också det var tråkigt att ta bilder på kuvösen, men det känns bra nu i efterhand att ha många bilder på hur det såg ut där på NEO också, på de olika ställena.
    Jo, det har du rätt i.. Ska nog ta lite fler bilder innan vi flyttar.. Har tagit en 75 bilder sen han föddes men de flesta ser typ likadana ut, han ligger i kuvösen under massa tyger och en hand sticker fram typ.. Man ser inte alls på bilderna hur han har utvecklats och det är tråkigt.. Har väl 3-4 bilder som man kan se hela min son på.
  • maroon
    MsBeauty skrev 2008-02-04 00:14:49 följande:
    Japp, det är jag. Så du har också varit på Neo i HBG? Har du lust att berätta lite om hur det är där, vi blir förflyttade dit imorgon från Lund.Vart ligger butiken Lilla Helsingborg?Jag skriver dagbok varje dag om hur det går, men kunde absolut vara bättre på att ta bilder. Känns bara lite tråkigt att ta bilder på en kuvös. Men får passa på när jag har honom ute då.
    Vad skönt att ni får komma "hem" till Helsingborg igen! Det ÄR ju tufft att bo eller vara på sjukhus hela tiden, men det går, det har vi ju lärt oss ;)
    Jag tycker personalen på Hbg's neo är fantastiska, mysiga, gulliga o hjälpsamma! :)
    De gjorde att våra tre veckor hos dem gick fortare än jag trott o att man stod ut!
    Om ni är i Lund nu så tror jag ni kommer uppleva Hbg som mycket lugnare, jag fick höra det ett par gånger av föräldrar som kom från Lunds neoavdelning :)
    Lilla Helsingborg ligger på Bruksgatan 15, bara rakt ner från sjukhuset!
    Ta även kort på kuvösen! Spelar ingen roll om bebisen har sladdar, slangar o CPAP, ta kort ändå! :) Du kommer uppskatta det när du kommer hem :)
  • lugnåsbo
    MsBeauty skrev 2008-02-04 00:34:54 följande:
    Jo, det har du rätt i.. Ska nog ta lite fler bilder innan vi flyttar.. Har tagit en 75 bilder sen han föddes men de flesta ser typ likadana ut, han ligger i kuvösen under massa tyger och en hand sticker fram typ.. Man ser inte alls på bilderna hur han har utvecklats och det är tråkigt.. Har väl 3-4 bilder som man kan se hela min son på.
    passa på att ta lite bilder när dom byter sonden (antar att han har det...)
    Det gjorde jag, kul att få nån bild där inte slangen är med..
  • mamma på vift

Passar bara på att lägga in en tanke ang kort. Vi tog en massa kort på Max med sin gose giraff bredvid sig för att kunna visa att så här liten var du och för att kunna se hur mycket han växte under tiden...man blir ju lite hemmablind på det. Var oxå bra för att kunna visa mormor, farmor osv hur liten han var. I dag är det underbart att kunna titta på dessa bilder o faktiskt kunna se hur liten han var...vi ska även ta ett sådant kort nu när han blir 6 månader.

Mamma till busungen Jacob + grodan Max född 16/8 v.30+6
  • Pion

HM´s strl 44 är små i storlekarna jämfört med tex Lindex. Om du tvättar dem varmt o tumlar blir de ännu mindre ;) Jag vet!!

Ullareds strl 40 är ganska stora i storlekarna i alla fall på bredden, längden är nog ok. Så Hm´s strl 44 är mindre än Ullareds strl 40.....

• Elli76a

strl 36 =) o uppåt.. finns på HM o lillpyret=)
    Jättefina..

MsBeauty skrev 2008-02-01 23:38:50 följande:
    Hej,Jag undrar vart man kan köpa kläder till prematurbarn? Finns det i affär eller är det bara Internet. Jag bor i Skåne, så skulle vara bra om det finns nån här..Vilken storlek är den minsta? Finns det flera "prematur-storlekar"?
  • Elli76a

Knäpp mycket kort - nr du kommer hem tycker du de e lite iaf... vi har miljoner kort =) he he men inte e vi nöjda inte.. Fråga personalen när de ska byta sond o var där o knäpp kort.. kan vara fint o få kort utan massa slangar även om de bara e en mindre =) från uppsala fick vi fot o handavtryck gjort i gips=) näär han bara var någon dag gammal =) jättefint o gulligt av personalen... kram o ni finns i tankarna

MsBeauty skrev 2008-02-01 23:38:50 följande:
    Hej,Jag undrar vart man kan köpa kläder till prematurbarn? Finns det i affär eller är det bara Internet. Jag bor i Skåne, så skulle vara bra om det finns nån här..Vilken storlek är den minsta? Finns det flera "prematur-storlekar"?
  • Hon hade bråttom

Hej. Prematurkläder kan man hitta på www.meandi.se där har de fån stl 38. Jättebra kläder jag va supernöjd med dem, vår lilla tjej väde bara 970 och 38 lång. Ha de

Svar på tråden Kläder till prematurbarn