• pampers

Mona Sahlin citat!!!!! och hon ska bli partiledare!?

ska skriva här lite saker som "smarta" Mona Sahlin har sagt genom åren, kommentera gärna!

Antar att det inte bara är jag som blir sur på vissa saker hon yttrat sig om!!!

"Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker."
    Mona Sahlin i ett tal inför Turkiska
    ungdomsförbundets tidning Euroturk i mars 2002.

"Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet."
    Dåvarande integrationsminister Mona Sahlin i en intervju
    i Göteborgs-Posten den 22 oktober 2000.

"Jag hatar allt genuint typiskt svenskt."
    Källa: Expressen den 26 juli 2002.

"Arbetslösheten drabbar tydligast och hårdast dem som blir utan jobb."
    Mona Sahlin som biträdande näringsminister i en debattartikel i Aftonbladet den 1 februari 1999

"För att klara framtidens utmaningar måste framtidens svenska folkhem
    bebos av människor från alla världsdelar."
    Dåvarande integrationsminister Mona Sahlin i en debattartikel tillsammans med dåvarande samordningsminister Pär Nuder i Aftonbladet den 16 april 2004.

Nååå, vad säger man????? smart eller dum i hela huvudet?!

• Svar på tråden Mona Sahlin citat!!!!! och hon ska bli partiledare!?
  • Tjofsen
    jennyfannyemil skrev 2008-02-02 21:18:09 följande:
    Visst, kanske man får något öre mer i plånboken. tror de skulle sänka skatten här med 10öre.Men istället försämras vården något otroligt. Numera kan vi bara erbjuda förvaring av de som byggde upp sverige. Vi måste spara SÅ mycket pengar att vi inte längre kan ge våra äldre eller barn ngn vettig tid. Barngrupperna blir bara större och större och vårdpersonalen färre och färre..Jag skulle gärna betala mer i skatt och veta att man har tillgång till bra vård, bra äldreomsorg och bra förskola.
    vilket beror på att just människor kommer utanför samhället mer och mer  .- det har inte lönat sig att jobba vs att ta bidrag och bara göra roliga saker hemma typ. De pengarna tar nånstans slut. De som jobbar orkar inte ensamma dra lasset för dem som inte jobbar!

Snett och vint - alla måste bidra för att det ska bli bättre fördelat. ALLA kan göra nånting. Men Svensk mentalitet är oftast att man ska ha så mycket man kan utan att göra något för det.
  • Dorian Ertymexx
    Wipperman skrev 2008-02-02 21:11:54 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2008-02-02 19:44:06 följande:
    Tramsig debatt teknik.
    Skönt, då slipper du vara ensam!
  • Dorian Ertymexx
    Tjofsen skrev 2008-02-02 21:21:06 följande:
    vilket beror på att just människor kommer utanför samhället mer och mer  .- det har inte lönat sig att jobba vs att ta bidrag och bara göra roliga saker hemma typ. De pengarna tar nånstans slut. De som jobbar orkar inte ensamma dra lasset för dem som inte jobbar! Snett och vint - alla måste bidra för att det ska bli bättre fördelat. ALLA kan göra nånting. Men Svensk mentalitet är oftast att man ska ha så mycket man kan utan att göra något för det.
    Absolut struntprat! De flesta VILL jobba, men när företag bara vill bespara, myndigheter har konstanta åtstramningar att tampas med, ja då blir det inte mycket jobb att erbjuda vet du.
  • Amber1975

Nä hon ska inte bli partiledare, hon är partiledare

• Sannanas

"Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker."
    Mona Sahlin i ett tal inför Turkiska
    ungdomsförbundets tidning Euroturk i mars 2002.

helt rätt

• negro
    Tjofsen skrev 2008-02-02 20:17:18 följande:
    Själv är jag av en annan åsikt - visst det är tufft att söka jobb och alla har inte alla förutsättningar. Men det är mycket skitsnack också att man TVINGAS av arbetsförmedlingen att flytta 100 mil för att man promt ska ha jobb. De ser till situationen du har idag. Har man hus, barn etc. så tvingar de ingen. Men självklart ska alla se till att göra det så bra de kan för samhället i stort. Jag är GLAD att många slapperövar och socialbidragsfuskare får lyfta på arslet och ta sitt ansvar!
    *host* *host*

www.lo-tidningen.se/&id_item=11261
  • Wipperman

Förstår inte riktigt vad arbetslöshet respektive arbetsbenägenhet har i en "Mona Sahlin citat tråd att göra".
    Ni som är såna där riktigt bokstavstrogna rå-sossar, förklara:

Hur kommer det sig att byggnadsarbetare är arbetslösa samtidigt som deras tjänster efterfrågas av alla?
    1.Jobbar dom svart?
    2.Är dom verkligen sjuka?

• DrKejs

Dorian Ertymexx skrev 2008-02-02 20:54:39 följande:

Lustigt. Nästan ingen jag pratat med har upplevt det så. Priserna skjuter i höjden, liksom avgifterna. Som sagt - "Man får inte mer i plånboken av en högerregering, det bara känns så, fast inte så länge."
    Du kanske ska prata med människor som har jobb... inte bara dina bidragspolare.
  • Eisa
    Amber1975 skrev 2008-02-02 22:10:19 följande:
    Nä hon ska inte bli partiledare, hon är partiledare
    Exakt vad jag skulle skriva.
  • Tjofsen
    negro skrev 2008-02-02 22:32:46 följande:
    *host* *host*www.lo-tidningen.se/
    Vem har gett ut den artikeln??? Källkritik!

Vända och vrida på allt kan man göra. Arbetsförmedlingens arbete kan skilja sig från ort till ort. Min arbetsförmedlare har klargjort att det är upp till arbetsförmedlaren själv att avgöra vad som är rimligt för personen. Man ska uppmuntra till att söka på annan ort om man t.ex har en erfarenhet där det föreligger brist i landet.
  • negro
    Tjofsen skrev 2008-02-03 11:59:21 följande:
    Vem har gett ut den artikeln??? Källkritik!Vända och vrida på allt kan man göra. Arbetsförmedlingens arbete kan skilja sig från ort till ort. Min arbetsförmedlare har klargjort att det är upp till arbetsförmedlaren själv att avgöra vad som är rimligt för personen. Man ska uppmuntra till att söka på annan ort om man t.ex har en erfarenhet där det föreligger brist i landet.
    Det var inte bara i Lo - tidningen det där fallet var uppe, det togs även upp i diverse nyhetsprogram så jag tvivlar starkt på att det var speciellt vinklat.
  • Tjofsen

Ja, media har verkligen lyckats och arbetsförmedlare som inte har kunskap i sitt yrke - det finns det nog gott om. 

"Dden generella rätten för den sökande att begränsa sitt sökande under de första 100 dagarna borttages.Däremot finns det redan idag föreskrifter, som är till för att ta hänsyn till makes/makas situation, sjukdomar i familjen m.m. som syftar till att ej tvinga personer att utvidga sökandet som inte har praktiska möjligheter till det. Detta kommer även fortsättninsvis att avgöras av den lokala arbetsförmedlingen".

Kan det bli tydligare än så??

Svar på tråden Mona Sahlin citat!!!!! och hon ska bli partiledare!?