• Anonym (Trött)

Kan man neka umgängesrätt?

Hej! Behöver råd o lite fakta om det är nån som kan hjälpa mig med några svar.

Jag har ensamvårdnad på min son som snart fyller ett år. Pappan o jag har kommit överens att han ska hämta honom varanan vecka tis, ons och lörd 12-17.

Tyvärr så har pappan rent ut sagt skitit o hämta sin son eller som vanligt hittat på ursäkter att han inte kan. Samtidigt som det e jag som ringer honom och undrar vart han e och om han kommer. ( vilket jag borde sluta göra)

Jag har tröttnat på detta och känner att då e det bättre att han inte har honom alls eftersom han inte sköter det.

Nu har jag tänkte så här....missköter han det nu igen så tänkte jag säga till honom att han inte får träffa sonen alls eftersom det verkar som om han har viktigare saker att göra.

Kan man göra så???
    Kan man neka umgängesrätt??
    Tycker inte det är schysst mot lill pojken som har en far som säger att han ska hämta honom och inte dyker upp, bara när det passar honom. Sen får ju han höra en massa skäll också och det e inte bra.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man neka umgängesrätt?
  • Anonym (Trött)

Anonym (jag) skrev 2008-02-04 22:28:32 följande:

Jag tycker att ni ska diskutera andra umgängestider. Tre dagar på en vecka att boka upp sig på i onödan hade jag inte ställt upp på. Få ner det till ett tillfälle varannan vecka högst. Då kan han kanske sköta det, men om han inte gör det slipper ju du sitta och vara arg hela tiden.Jag och socialen hade ett tillfälle i veckan inbokat till pappan att dels ta drogtest hos dem och sen tid för umgänge med barnet hos mig. Pappan dök aldrig upp. Efter 8 veckor ringde soc. mig och sa att vi inte skulle ha tiden inbokad längre eftersom han aldrig dök upp. Kan kanske vara en riktlinje hur länge man ska acceptera att sitta och vänta...Nu två och ett halvt år senare har han fortfarande inte dykt upp... Dock har han kontaktat advokat och vill få till ett umgänge...Får se hur han lyckas sköta det den här gången...
    precis.nu har han ju umgänges rätt varannan vecka,tis,ons och lördag men inte ens de dagarna kan han sköta.massa ursäkter osv. känner själv lite grann då att om han fortsätter så då funderar jag på att kontakta familjerätten o se vad de säger. det e ju ingen ide o ha umgänge om han inte ens kan sköta de få dagarna.
    Samtidigt som jag ska låta bli o ringa honom o undra vart han e. Det e ju pappan själv som bestämmer vad som e viktigast.
  • MiLuna

Vi är två med samma problem TS

• Kloss

Du kan inte neka honom umgänge.
    Dock är det rimligt att du kan ställa skäliga krav för att detta ska bli praktiskt genomförbart.

Ett rimligt krav är att gällande avtal följs men ett misslyckande för pappan att klara av dessa minimala krav betyder ju inte att barnet för alltid ska skiljas från sin far.

Naturligtvis är det rimligt att tillfälligt NEKA umgänge med detta som skäl för att sätta press på fadern men inte att för alltid skilja far/barn åt.

Även om fadern är ett svin så blir ju med barnets växande mognad
    och ålder detta mer en sak för barnet att hantera.

( även om vi själva som vuxna skulle få hantera att nån av våra förälder är t.ex pedofil/mördare så anser vi oss som vuxna ha rätt att själva ta ställning till detta och själva ha rätt att bedömma vår relation med denne.

Tänk om nån domstol skulle förbjuda DEJ att träffa din förälder för att straffa HONOM/HENNE och att förbjuda DEJ att få träffa denne.

DETTA ÄR ENLIGT MIN MENING DIN SAK ATT BEDÖMA...!!

Om du uppträtt korrekt och gjort så gott du kan för att tillgodose barnets RÄTT till umgänge med sin far så kommer med tiden barnet ha samma åsikt som dej om fadern.

En vacker dag blir barnet vuxen och anser sej rätt att ställa ER BÅDA TILL SVARS.

Se då till att ha bättre argument än pappan.

KLOSS

• Anonym (Trött)
    Kloss skrev 2008-02-05 18:24:38 följande:
    Du kan inte neka honom umgänge.Dock är det rimligt att du kan ställa skäliga krav för att detta ska bli praktiskt genomförbart.Ett rimligt krav är att gällande avtal följs men ett misslyckande för pappan att klara av dessa minimala krav betyder ju inte att barnet för alltid ska skiljas från sin far.Naturligtvis är det rimligt att tillfälligt NEKA umgänge med detta som skäl för att sätta press på fadern men inte att för alltid skilja far/barn åt.Även om fadern är ett svin så blir ju med barnets växande mognadoch ålder detta mer en sak för barnet att hantera.( även om vi själva som vuxna skulle få hantera att nån av våra förälder är t.ex pedofil/mördare så anser vi oss som vuxna ha rätt att själva ta ställning till detta och själva ha rätt att bedömma vår relation med denne.Tänk om nån domstol skulle förbjuda DEJ att träffa din förälder för att straffa HONOM/HENNE och att förbjuda DEJ att få träffa denne.DETTA ÄR ENLIGT MIN MENING DIN SAK ATT BEDÖMA...!!Om du uppträtt korrekt och gjort så gott du kan för att tillgodose barnets RÄTT till umgänge med sin far så kommer med tiden barnet ha samma åsikt som dej om fadern.En vacker dag blir barnet vuxen och anser sej rätt att ställa ER BÅDA TILL SVARS.Se då till att ha bättre argument än pappan.KLOSS
    Absolut. Självklart ska barnet få avgöra själv när han förstår mer.
    Nu får vi bara ta det som det är och nu är det upp till pappan om han hämtar honom eller inte. Mycket mer kan inte jag göra. Ska försöka göra det bästa utav situation. Och självklart ska man inte prata " skit " om pappan även fast man själv tycker att
    han e en gris. Måste tänka på barnet i första hand.

Vi får se vad som händer. Nu har jag iaf bestämt mig att jag inte vill vara med pappan längre.
    Och nu är det dags att få in lite rutiner för både mig o sonen o få lite lugn o ro.
    Nu kan inte pappan säga iaf att han inte fått träffa sin son,han har ju själv bestämt att lägga andra saker före honom och det är inget jag kan styra.

Tack för inlägget!
  • Anonym (Trött)
    MiLuna skrev 2008-02-05 15:53:43 följande:
    Vi är två med samma problem TS
    hej miluna.

hur tar Du det hela då?
  • Anonym (okej)

Du som ensamvårdnadshavare har en skyldighet att se till att sonen träffar sin pappa.
    Du kan inte neka honom umgänge, detta har han rätt till som fader.Det har heller inget att göra med vårdnaden.
    Om du nekar honom och han går upp till tingsrätten lär det inte bli en fördel för dig!
    Att neka umgänge vore även egoistiskt! Hade du själv velat att din mamma nekade att du fick träffa din pappa?

Mitt ex hade en sådan pappa när han var ung som din son har nu. Men mitt ex ville ta alla chanser han kunde att träffa sin pappa i vilket fall! Han blev oehört lessen när inte pappan kom men väldigt, väldigt glad när han gjorde det. Jag skulle tro att de flesta barn vill ha kontakt med sina föräldrar oavsett vad föräldrarna i sig tycker om varann. Tror inte du det?

Föräldra balken finns på internet. Leta upp och läs den om du vill veta vad lagen säger. Jag har själv läst den och varit i vårdnads- och umgängestvist.

• Anonym (Trött)

Anonym (okej) skrev 2008-02-05 22:08:37 följande:

Du som ensamvårdnadshavare har en skyldighet att se till att sonen träffar sin pappa.Du kan inte neka honom umgänge, detta har han rätt till som fader.Det har heller inget att göra med vårdnaden.Om du nekar honom och han går upp till tingsrätten lär det inte bli en fördel för dig!Att neka umgänge vore även egoistiskt! Hade du själv velat att din mamma nekade att du fick träffa din pappa?Mitt ex hade en sådan pappa när han var ung som din son har nu. Men mitt ex ville ta alla chanser han kunde att träffa sin pappa i vilket fall! Han blev oehört lessen när inte pappan kom men väldigt, väldigt glad när han gjorde det. Jag skulle tro att de flesta barn vill ha kontakt med sina föräldrar oavsett vad föräldrarna i sig tycker om varann. Tror inte du det?Föräldra balken finns på internet. Leta upp och läs den om du vill veta vad lagen säger. Jag har själv läst den och varit i vårdnads- och umgängestvist.
    Hej.
    Självklart vill jag att min son ska vara med sin pappa. känner väl mest besviken när pappan inte kommer. Men som sagt, nu är det upp till pappan om han kommer eller inte o jag hoppas han gör det för vår sons skull.
  • Anonym (tt)

Anonym (okej) skrev 2008-02-05 22:08:37 följande:

Du som ensamvårdnadshavare har en skyldighet att se till att sonen träffar sin pappa.Du kan inte neka honom umgänge, detta har han rätt till som fader.Det har heller inget att göra med vårdnaden.Om du nekar honom och han går upp till tingsrätten lär det inte bli en fördel för dig!
    Mamman har skyldighet att erbjuda umgänge, dvs göra det möjligt för pappan att umgås med sonen. Men hon har ingen som helst skyldighet att se till att sonen faktiskt träffar pappan. Om pappan inte kommer och hämtar sonen så är det pappans eget fel.
  • manuela62

hej, mina barnbarn är omhänderta av socialnämnden i Ronneby kommun ,har jag rätt till umgänge?      tack.

• Kjell2
    manuela62 skrev 2014-04-07 10:26:56 följande:
    hej, mina barnbarn är omhänderta av socialnämnden i Ronneby kommun ,har jag rätt till umgänge?      tack.

Nej
  • Anonym (1983)
    Anonym (Trött) skrev 2008-02-02 20:28:41 följande:
    Hej! Behöver råd o lite fakta om det är nån som kan hjälpa mig med några svar.

Jag har ensamvårdnad på min son som snart fyller ett år. Pappan o jag har kommit överens att han ska hämta honom varanan vecka tis, ons och lörd 12-17.

Tyvärr så har pappan rent ut sagt skitit o hämta sin son eller som vanligt hittat på ursäkter att han inte kan. Samtidigt som det e jag som ringer honom och undrar vart han e och om han kommer. ( vilket jag borde sluta göra)

Jag har tröttnat på detta och känner att då e det bättre att han inte har honom alls eftersom han inte sköter det.

Nu har jag tänkte så här....missköter han det nu igen så tänkte jag säga till honom att han inte får träffa sonen alls eftersom det verkar som om han har viktigare saker att göra.

Kan man göra så???
    Kan man neka umgängesrätt??
    Tycker inte det är schysst mot lill pojken som har en far som säger att han ska hämta honom och inte dyker upp, bara när det passar honom. Sen får ju han höra en massa skäll också och det e inte bra.

Tacksam för svar!

jag sitter i samma sits med min son, men istället för att neka umgänge så kanske du ska lägga ner mer tid på dig själv och ditt barn, jag vet att man blir arg och känner att han borde bry sig mer om sitt barn än vad han gör, men det känner ju barnet av med.
    jag har en son på snart 6år och hans pappa struntar i sin son och hittar på den ena ursäkten efter den andra, jag va jätte arg i början och ringde till han, försökte styra och ställa för att min son skulle få träffa sin pappa, detta trots att vi har en domstolsbeslut på hämtning och lämning av barnet, men tillslut så slutade jag försöka för de gav inget mer än att de tog tid av mig att försöka få umgänge mm att funka, i längden är det han som straffar sig själv genom att den tiden han förlorar med sin son kan han inte få tillbaka. Även om de sårar barnet så tror jag någonstans att de är viktigt att vara ärligt mot barnen med ( förklara saker för deras ålder dock) och sen får man göra de bästa av situationen därifrån

• Anonym (insatt)
    manuela62 skrev 2014-04-07 10:26:56 följande:
    Barnen har rätt till umgänge med dig, om de inte far illa av det .... prata med socialtjänsten om hur ditt umgänge kan utformas så att det blir bra för barnen.
Svar på tråden Kan man neka umgängesrätt?