• Elli76a

Några flera i v27

fick vår son i v 27 finns de flera?? skulle vilja ha lite stöd o någon att prata med..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 10:37
    Alla är hjärtligt välkomna här - alla som har förtidigt födda eller inte =) känns så skönt att få prata av sig lite.. o kanske få vänner o prata med i fortsättningen med.. kan behövas.. Jag önskar alla lycka till o ni finns i mina tankar

• Svar på tråden Några flera i v27
  • camillajo
    Svar på #10
    Vad jobbigt för er när det strular och de inget vet Är han pigg annars? Vad äter han? Moses har varit ett litet matvrak redan från början.. Nu äter han välling, gröt och en omgång mat om dagen. Just nu förkyld men peppar, peppar fixar han det denna gången också.

Får ni också rs, influensa och pneumokock? vaccin?
  • Elli76a

han äter ersättning sempers nr 1.. typ 120 ml/ggr med ca 3-4 timmar mellan.. tänkte börja o se om man skulle vilja ha gröt idag =)

camillajo skrev 2008-02-07 09:57:26 följande:
    Svar på #10Vad jobbigt för er när det strular och de inget vet Är han pigg annars? Vad äter han? Moses har varit ett litet matvrak redan från början.. Nu äter han välling, gröt och en omgång mat om dagen. Just nu förkyld men peppar, peppar fixar han det denna gången också.Får ni också rs, influensa och pneumokock? vaccin?
  • Kandi76

Vår lilla dotter föddes 071226 i vecka 26+4, 965g, 35 cm. Hon växer på och är idag ca 1700g trots att hon åkte på ductusop, blodförgiftning och lungblödning när hon var 9 dagar gammal. Jag och min sambo tycker hon är stor nu :) Har lite syrgas på grimma fortfarande som hon troligtvis slipper när det blir dax för hemgång. Otrolig prognos med tanke på lungblödningen.

Roligt att läsa att det går åt rätt håll för de små.
    De är små krutpaket:)

• Elli76a

skönt o höra att de börjar se bättre ut... klas hade många infektioner, fick blod, tarm op - påse på magen 1 dygn gammal, op - nedläggning vid 2 mån

Kandi76 skrev 2008-02-07 23:50:47 följande:
    Vår lilla dotter föddes 071226 i vecka 26+4, 965g, 35 cm. Hon växer på och är idag ca 1700g trots att hon åkte på ductusop, blodförgiftning och lungblödning när hon var 9 dagar gammal. Jag och min sambo tycker hon är stor nu :) Har lite syrgas på grimma fortfarande som hon troligtvis slipper när det blir dax för hemgång. Otrolig prognos med tanke på lungblödningen.Roligt att läsa att det går åt rätt håll för de små. De är små krutpaket:)
  • Snickartjejen
    Elli76a skrev 2008-02-05 11:06:48 följande:
    fick vår son i v 27 finns de flera?? skulle vilja ha lite stöd o någon att prata med..TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 10:37Alla är hjärtligt välkomna här - alla som har förtidigt födda eller inte =) känns så skönt att få prata av sig lite.. o kanske få vänner o prata med i fortsättningen med.. kan behövas.. Jag önskar alla lycka till o ni finns i mina tankar

Min son föddes i v 27+1 för exakt fem år sedan idag. Han har mått bra hela tiden och har inte varit mer sjuk än något annat barn. Han utvecklades sent hela första 1,5 året men därefter har han varit som andra barn. När han var 1,5 år började han hos dagmamma för att vid 3 års ålder börja på dagis. Jag kan varmt rekommendera dagmamma den första tiden, dels för att undvika att de smittas av alla dagisbaciller och dels för att det är lugnare hos en dagmamma vilket jag tror våra premisar mår bra av. Våran son är som sagt helt ikapp vad gäller utvecklingen, t o m bäst i sin dagisgrupp vad gäller att skriva siffror, bokstäver och namn. Däremot är han smalast men inte kortast. Att han föddes tre månader för tidigt kan man absolut inte se på honom idag.

Kram från en stolt mamma till en nybliven 5-åring

Mamma till två prematurer födda i vecka 27+1 och 30+4.
  • Grrl

Är mamma till en pojke född v 27+0, precis ett år gammal i dagarna. Har BPD och vill inte äta någon mat så han får maten i sond. Har också enorma kräkningar. I övrigt är han hur go och glad som helst, ett riktigt solsken! Fantastiskt att man kan vara så glad och positiv efter alla jobbigheter man upplevt!

• Elli76a

Härligt o höra =) tack

Snickartjejen skrev 2008-02-09 19:10:16 följande:
    Min son föddes i v 27+1 för exakt fem år sedan idag. Han har mått bra hela tiden och har inte varit mer sjuk än något annat barn. Han utvecklades sent hela första 1,5 året men därefter har han varit som andra barn. När han var 1,5 år började han hos dagmamma för att vid 3 års ålder börja på dagis. Jag kan varmt rekommendera dagmamma den första tiden, dels för att undvika att de smittas av alla dagisbaciller och dels för att det är lugnare hos en dagmamma vilket jag tror våra premisar mår bra av. Våran son är som sagt helt ikapp vad gäller utvecklingen, t o m bäst i sin dagisgrupp vad gäller att skriva siffror, bokstäver och namn. Däremot är han smalast men inte kortast. Att han föddes tre månader för tidigt kan man absolut inte se på honom idag.
  • Elli76a

Härligt o höra =) tack

Snickartjejen skrev 2008-02-09 19:10:16 följande:
  • sofian

Hej! Vår son föddes i v. 27+1 för drygt tre år sedan. Vi har precis varit på 3-årskontroll på neonatalmottagningen och han har kommit helt ikapp, ligger dessutom lite före de flesta i hans ålder motoriskt. Han vägde 790 gram och var 35 cm lång när han föddes.

• Elli76a

Härligt o höra =)

sofian skrev 2008-02-11 22:50:24 följande:
    Hej! Vår son föddes i v. 27+1 för drygt tre år sedan. Vi har precis varit på 3-årskontroll på neonatalmottagningen och han har kommit helt ikapp, ligger dessutom lite före de flesta i hans ålder motoriskt. Han vägde 790 gram och var 35 cm lång när han föddes.
  • Nenno

Jag tränger mig in i den här tråden jag med =) Jag fick världens bästa Ville 27+2 i oktober -07 Han var 36,5 cm lång och vägde 1020gram men har vuxit på sig rejält! sprängde 5 kilosgränsen i måndags =)

• Thina

Jag hänger på jag med. I oktober 07 föddes min lillprins Axel i vecka 27+2.
    Han vägde 1136 gr och var 39 cm lång.
    Han växer också så det knakar igår var han hela 5440gr.
    jag har nu fått sorterat ur hans garderob ifrån alla småkläder, det kändes lite vemodigt och sorgligt, samtidigt så underbart
    att han som var så liten blivit sååå stor.

• Elli76a

Härligt att han växer =) Klas väger ännu under 5 kg.. 4900g.. o är 62 lång.. äter tyvärr så lite eftersom magen e så liten.. ska få en dietist till honom..
    Ha de bra :)

Nenno skrev 2008-02-13 11:02:01 följande:
    Jag tränger mig in i den här tråden jag med =) Jag fick världens bästa Ville 27+2 i oktober -07 Han var 36,5 cm lång och vägde 1020gram men har vuxit på sig rejält! sprängde 5 kilosgränsen i måndags =)
  • Elli76a

Klas vägde 890 i v 27+6 o var 35 cm..
    Ida e han 4900g tyng o 62 lång =)
    Grattis o ha de bra

Thina skrev 2008-02-13 18:44:45 följande:
    Jag hänger på jag med. I oktober 07 föddes min lillprins Axel i vecka 27+2.Han vägde 1136 gr och var 39 cm lång.Han växer också så det knakar igår var han hela 5440gr.jag har nu fått sorterat ur hans garderob ifrån alla småkläder, det kändes lite vemodigt och sorgligt, samtidigt så underbart att han som var så liten blivit sååå stor.
  • hejpa

skönt att läsa om alla barn som det gått så bra för.
    det ger en lite pepping!
    mina pojkar blir en månad på söndag, och har hittills klarat sig utan några större problem.

• Maxiepaxi

Hej! Min lille prins Max föddes i v 27+2 och är idag nästan 9 månader (6 mån korr ålder) är en pigg kille på 8 kg och 69 lång, så en liten tjockis. Svårt att föreställa sig att han vägt under kilot . Vi var 3 månder på neo och det var en riktig berg och dalbana, kastades mellan hopp och förtvivlan. Utvecklade svår BPD och hade syrgas i drygt 3 månader (vi åkte hem med syrgasutrustning) men idag har lungorna blivit mycket bättre än förväntat. Dom är så starka och duktiga dom små prematurerna! Har en liten fråga till er med premisar, när vände sig era små? Max har ännu inte vänt sig från rygg till mage?
    Lycka till alla!

• Elli76a

tack.. o gratis..
    Klas vänder sej vilken dag som helst nu från rygg till mage..
    Men har inge brådis med de - han gör de i sin takt..
    hoppas ni har de bra

Maxiepaxi skrev 2008-02-19 10:42:24 följande:
    Hej! Min lille prins Max föddes i v 27+2 och är idag nästan 9 månader (6 mån korr ålder) är en pigg kille på 8 kg och 69 lång, så en liten tjockis. Svårt att föreställa sig att han vägt under kilot . Vi var 3 månder på neo och det var en riktig berg och dalbana, kastades mellan hopp och förtvivlan. Utvecklade svår BPD och hade syrgas i drygt 3 månader (vi åkte hem med syrgasutrustning) men idag har lungorna blivit mycket bättre än förväntat. Dom är så starka och duktiga dom små prematurerna! Har en liten fråga till er med premisar, när vände sig era små? Max har ännu inte vänt sig från rygg till mage?Lycka till alla!
Svar på tråden Några flera i v27