• altino

Problem med fru och son!

Hej!

Jag har en son som fyller 18 i juni.Vi bor tillsamans med min fru.

Vi har haft liknande problem innan det här började men kan dra det "senaste".Men jag berättar lite kortfattat allt som hänt..

Min fru har inte pratat med min son på ungefär ett år tills för ett halvår sedan!..Varför,kanske kommer upp senare..

Men nu i somras så började hon prata med honom smått och allt blev bra hemma. Hans flickvän var inte välkommen hit innan men nu var hon det!De träffas några gånger i veckan och hon sover här ibland och jag har tyckt att det varit okej..Ibland har det kanske blivit för mycket men samtidigt så var det perioder de inte träffades så ofta så man kan väl säga att det jämnade ut sig..

Nu på nyår hade vi bjudit hit sonens flickvän på middag och vi skulle käka och sen ut och smälla raketer vid tolvslaget.
    Vi åt middag och frun fick i sig mer och mer dricka. Jag drack jag med men blev inte direkt full (inte så mycket för sprit)..Efter tolvslaget gick vi in igen och sonen med flickvännen gick in på hans rum och satte sig där. Helt okej, hur kul är det att vara med en skitfull styvmorsa och hennes kompis som också var där.

Men min fru var på dem när de satt där och sa att de var tråkiga som inte var ute med dem och dansade och de var så tråkiga,tråkiga,tråkiga..Varför lägger ni inte er och knullar eller nått som normala tonåringar;sa hon.

Min son sa ifrån att han tyckte hon var respektlös och sa att han inte ville vara med dem fulla som de är..Hon började säga fuck you,fuck you och efter ett tag så "lacka" sonen ur och föste ut oss i rummet.Jag var där och försökte få henne att lämna de ifred..

Och så blev det ett jävla liv.Hon ville inte se sonen i våran lägenhet och hon skulle lämna mig. Nästan , "välj mig eller han"..Vi tjafsade i nästan två timmar och till slut gick jag och lade mig för jag orkade inte med allt.
    Grabben och hans tjej var inne på hans rum hela natten och typ höll för handtaget så att hon inte skulle komma in.
    Min fru började kasta glas i golvet och bankade på hans dörr med jämna mellanrum och våran hund som var på grabbens rum var skitskraj.

Senare på morgonen vid fem smet "ungarna" ut lite snabbt efter att ha varit vaken hela natten och åkte till hans tjej.

Efter ett tag så sa min fru att hon ångra sig och allt berodde på alkoholen och hon var så ledsen och ville säga förlåt till min son.

Han kom hem samma dag och de hade vi inte räknat med så vi pratade inte då, varför vet jag inte..

(Sett ur grabbens synvinkel):
    Jag kom hem tidigare för att visa att jag vill prata och få det bra för jag orkar inte ha det som det var förut.
    Men tydligen så passade det inte att prata då av anledningen: Vi trodde inte du skulle komma hem idag..
    Så dagen efter så åkte jag hem och fick då frågan: Är du beredd på att prata, på att få en förlåtelse, precis som om det skulle få stora konsekvenser, och det fick det också..
    Jag fick höra att nu fick inte min tjej komma hit på vardagarna av anledningen att de störs av att vi är här. På vilket sätt kunde de inte säga..
    Ni skulle bara veta hur lugna vi är. Det ända vi gör är att kollar på tv som jag har på mitt rum och kanske sitter vid datan ibland..De kan ju inte störas av det eftersom de gör likadant.
    Dels att vi har en inneboende som sover på soffan nästan varje natt och kollar på tv.
    Det borde vara mer störande om man kollar ur "prioriteringssynvinkel" tycker jag..

Jag sa klart och tydligt att jag inte gillar idén.

Och nu är allt precis som förut.Vi pratar inte med varandra, jag är aldrig hemma och när jag väl är det så önskar jag att jag hellre var någon annanstans!..Min tjej får inte komma hit och allt är piss..

Jag har fått olika förklaringar till varför:
    Man måste ha regler:Måste man verkligen ha regler?Jag super inte,röker inte och sköter skolan bra!Jag är inte stökig och väldig lugn av mig får jag höra från olika håll..
    Och jag är snart 18.Enligt kuratorn som vi träffade för över ett år sedan skulle pappa dra ner på reglerna mer och mer och plötsligt denna "regel".

Sen nån dag senare fick jag höra att anledningen är att hon inte tål min tjej.Men kan hon verkligen leka diktator hur hon vill och bara komma och bestämma en sån sak bara för att HON tycker så?Lite egoistiskt att tre personer ska behöva må dåligt av att hon inte tål min tjej som hon knappt känner..

Pappa tycker att det är helt okej att min tjej är här i veckan.Men bara för att hans fru tycker en sak så är det så för annars lämnar hon honom.

Exempel: Hon har bestämt det här som jag precis har berättat. Skulle pappa säga ifrån och säga att min tjej visst får komma så skulle hon hota med skilsmässa bara för att hon vet att pappa inte vill det och viker ner sig så att säga..

(min synvinkel igen)

Det min son har berättat stämmer.
    Jag har inget emot hans tjej och hon får vara här för mig men bestämmer jag det så "lämnar" hon mig.

Vad kan man göra?..Man kan väl säga att jag precis tycker som min son!..
    Grabben mår jätte dåligt säger han och tycker att det är jobbigt att komma hem på kvällarna!Vi har försökt att prata men som ni kanske förstår så hjälper inte det utan det ska vara som min fru har bestämt.

• Svar på tråden Problem med fru och son!
  • InaPina

Jag skulle ställa mig bakom min son, för ens son är ändå ens kött och blod. Vem tror hon att hon är som ska komma och förstöra för både dig och din son.

Det är såna som Hon som ger styvföräldrar dåligt rykte... *skratt*

Nä men allvarligt - sätt ner foten å säg att nu är det bra och att du inte tolerar mer.

• roflmao

Kan ju även berätta att jag och mina barns pappa separerade när barnen var 4 och 5. Nu är dom 18 och 19. Mina barn har hatat

sin pappas nya tjej i princip sen dom träffades, men dom har endå varit hos dom, för att jag har tyckt att det varit viktigt

att barnen träffar sin pappa (och sina 2 småsyskon nu då).
    Nu är mina barn stora och är nästan aldrig hos sin pappa för

att hon (hans tjej) finns ju där. Man kan ju tycka att det borde gå över, men det har inte gjort det, och nu är mina barn myndiga

och gör som dom vill, och dom väljer faktiskt att inte gå dit.
    Jag tycker så synd om deras pappa, men han har ju faktiskt gjort

ett val och det står han ju för, men jag undrar i det långa loppet om det är värt det, att inte få träffa sina barn alltså.

• Angel73

Solklar situation, stå på sonens sida.
    Ge henne (frun) samma ultimatum tillbaka, skilsmässa om hon inte acceptera sonen och dennes flickvän.

• mammamu71

Puffar lite...
    Hur har det gått för dig (Trådstartaren)???

• altino

Hej allihopa!

För tillfället är det "grabben" som skriver..

Jag och pappa skrev här i tisdags!Vi fick många fina svar som jag och pappa har kollat igenom.På onsdags morgon kollade vi igenom allt och kom överens om att pappa skulle prata med styvmor och verkligen stå på sig.

Senare på onsdagen sov jag över hos min flickvän(gör det en dag i veckan förutom helger).
    Kom hem på torsdagskvällen men då låg pappa och sov.Sen har jag varit hos min flickvän hela helgen men kom hem alldeles precis här vid ett-tiden.Pappa och svärmor sitter och äter tror jag och jag går in på rummet och hoppas att han ska komma förbi och bara säga hej och kanske berätta om han har pratat med henne och isåfall hur det gick!Jag skulle ju kunna gå in i köket och hälsa på honom men jag har så jävla svårt att vara i närheten av styvmamma, det går bara inte, tycker att det är så jobbigt och det vet pappa. Äter alltid efter dem och äter oftast frukost i skolan för att slippa röra mig så mycket i lägenheten osv..

Men han kommer inte förbi och säger hej även fast mitt rum är precis vid ytterdörren.Jag hör hur de klär på sig och går iväg för att handla..Inte ett ord!Och de skrattar och har det trevligt så det verkar inte som att det har blivit några framsteg iaf!..
    Har inte pratat med pappa sen onsdags :(
    Hoppas att han kommer in sen annrs får jag försöka "få tag på honom"..
    Tycker att allt är jätte jobbigt!Ni ska veta vilket stöd ni är när ni skriver som ni göra, för då fattar jag ju att jag inte är helt bakom flötet utan gör rätt när jag försöker få pappa att fatta att hon inte kan göra som hon vill!

//Grabben

• mammamu71

Tycker du verkar vara en mogen o sansad kille men det skär verkligen i mitt moders hjärta när jag läser det du skriver...ska det verkligen vara så svårt för din pappa att få en stund över så ni får prata ensama??? Går det inte hemma i lägenheten pg.av styvmorsan så bestäm ngn plats ute där ni kan prata i fred! Typ.fik,resturang,bibiotek eller vad som..:)
    Det jag tänker på i din sits är att jag undrar ifall du har någon annan vuxen du litar på och kan prata med som kanske kan hjälpa dig/er?? Det kan ju vara bra med lite stöd...
    Kanske kan familjerådgiving vara ngt för er? Ni bör ju kunna äta tillsammans o slippa "tassa" på tå o undvika varanndra.:(
    Det är ju en tufft nog med att gå gymnasium o så och allt vad det innebär att bli vuxen...
    Mina tankar är hos dig o hoppas att du hittar ngn lösning snarast.Lycka till o vi finns ju här på FL om du behöver ngn anonym att bolla dina tankar med!!

• Maskot

Vad ledsen jag blir när jag läser om hur ni har det!

För mig som förälder är det min viktigaste uppgift i livet att se till att min son mår bra och hjälpa honom frammåt i livet. En person som inte respekterade honom skulle aldrig vara aktuell som min parner.
    Sonen är min största kärlek och jag kommer alltid att välja honom till 100%.

När man är 18 år är man snart vuxen och måste kunna ta ansvar för endel saker i hemmet, men också ha stor frihet och kunna bestämma vissa saker själv. Om skolan,arbetet och ansvarsområderna fungerar fast flickvännen sover där ska man inte gå in och sätta begränsningar. Varför?

Våra ungdommar växer fort och är snart vuxna. Vilken relation vill vi ha med våra barn i framtiden? Om inte den här pappan står på sin sons sida och för hans rättigheter nu, är jag rädd att han får stå sitt val även i framtiden. Är han beredd till det?

• BöljandeGräset

Om det inte ordnar sig så kanske du ska överväga att skaffa ett eget boende- så här kan du ju inte ha det. Nyårsstoryn var ju mer än lovligt vrickad, tanten verkar faktiskt ganska rubbad.
    Du lever ju på undantag som det ser ut nu. Din far verkar inte heller vara någon du kan räkna med, tyvärr, så du är ju ganska utsatt. Soc, borde ju kunna bistå med lägenhet men jag vet inte hur du ställer dig till att söka hjälp. Kuratorn på din skola eller skolsköterskan borde kunna hjälpa dig med kontakterna och stötta dig. Du verkar ju vara en bra grabb så det är verkligen trist att du har fått det så här jobbigt. Lycka till!!

• altino

Hej alla!Har inte skrivit på länge men tänkte vänta och se hur det blev..

Den enda förändringen sen sist är att min tjej får komma hit och sova här på helgerna men annars är allt som vanligt. Pappa kan inte bestämma att hon får sova här en dag i veckan o s v .Va hade tänk att försöka vara här men jag tycker att det är jätte svårt när jag själv knappt vill vara hemma liksom.

Det verkade lovande ett tag för hon tänkte flytta men nu blev det inte så och det var ganska väntande.

Vet inte riktigt vad jag ska göra,kan ju kontakta socialen har ju gjort det en gång förut men det ledde ingenstans. Tänkte kanske gå till kuratorn nån dag i plugget!

Men det som är så sjukt är att pappa verkligen inte törs säga till hans fru att så är det, punkt slut!Och bara för att min tjej får komma nu verkar han tro att allt är bra men det är ju egentligen ingen skillnad.

Tack!/Grabben

• Cinnalinna

Stötta din son och sätt frugan pa plats! Uppenbarligen HON som är problemet.

• KajsaStina79

Hej
    Tycker det är jätte lätt att svara på detta inlägg. Din fru har uppenbara alkoholproblem. Om man inte inser att det är opassande att dricka så mycket trots att man är vuxen, så har man problem. Det är tveklöst.
    Du ska lämna din fru. Det är ett helvette för din son att behöva bo med en sådan människa, där han uppenbarligen inte ens kan ta hem sin flickvän/kompisar. Att din fru initialt inte inser att det är HON som är problemet är ytterligare ett tecken på att hon har problem. Hennes alkoholproblem kommer förstöra relationen mellan dig och din son också så småning om, och du kommer antingen att bli medberoende eller så kommer ni i alla fall gå skilda vägar efter några års helvette.
    Hur kan man älska någon som beter sig så illa mot sitt eget barn?

Svar på tråden Problem med fru och son!