• Svar på tråden Gravida från IVF på S:t Göran
  • lillawi

Oj, den där borreliahistorien lät inte som nån höjdare. Jag måste vara vaksam på alla symtom och även kolla bettstället noga varje dag. Jag gissar att det är allt man kan göra i det här läget. Och hålla tummarna förstås. Du verkar stå ut med lite för mycket, Peki! ;) Blindtarmsinflammation - ontimagenvirus! Ojojoj! Det kan ju göra riktigt riktigt ont har jag förstått. Förlossningen lär inte bli nån match. ;)

lillawi

Peki skrev 2008-05-07 22:29:47 följande:
    Härligt med en massa långa egoinlägg Muskot: Jag förstår om du helst _inte_ ser att bebisen ärvt makens huvud . Maskrosen: Så det är en kille , och en stadig sådan dessutom. Lillawi: SÅ det var inte UVI, ja det är ju bra trots allt. Bra att de kollar om sd inte blir bättre. När det gäller fästingen så är ju risken för sjukdomar inte så stor, och mot Borrelia hjälper ju penicillin. Var uppmärksam på ev. konstiga symptom du får öht. Jag brukar få flera fästingar varje år (skärgårdsöar och orienteringsskogar). TBE är jag vaccinerad mot även om jag vorde ta spruta 3 i år men får inte pga grav så jag får nog göra om det igen. Jag är rätt säker på att jag har haft borrelia en gång, men förstod inte förrän ca 1 år senare att det var det eftersom det var helt andra symptom än de vanliga + fästingen hann försvinna/lossna innan jag såg att det var den som gett mig det konstiga bettet. Tydligen så kan borrelia hos kvinnor sätta sig i nervändarna och skapa värk och det var det som hände mig. Jag fick kraftig värk inne i benet, inte i anslutning till bettet alls och hudområden som kändes som brännskadade men som såg helt normala ut etc. Dessutom fick jag infektion i själva bettet som svullnade upp, men eftersom jag då uppfattade det som två olika saker gick jag inte till läkare utan det fick självläka (dumt jag vet. Jag kan tillägga att jag också gick runt med blindtarmsinflammation i två dagar och envisades med att det var "ontimagenvirus" )Fossa: Kanske lika bra med kejsarsnitt då .Ego: Idag har min vanligen lugna Fisk bytt ställning och på något sätt parkerat sig längst ner i livmodern med armar/ben neråt och trampar/boxar omväxlande bredvid och på urinblåsan. Mysigt värre Ursäkta om jag har glömt någon...
  • Maskrosen

lillawi; visst är det mycket som är normalt under en grav, MEN som jag sagt tidigare, det hindrar ju inte att man vill veta VAD det är och VAD det beror på i alla fall! Min BM är verkligen jättebra när det gäller detta och försöker alltid svara mer sakligt och förklara så gott det går, även om hon också alltid får in någon mening att det är normalt

Peki; Urinblåsan är ju i princip den enda leksak som finns där inne och det finns uppenbarligen en lek som på något sätt alla foster känner till och som går ut på att boxa och kika på urinblåsan så mycket som möjligt i jakt på den perfekta träffen. Målsättningen är att med en kick få mamma att omedelbart rusa till toaletten - då har man lyckats...

Är det inte förresten så att den här tråden stänger snart? På diktatorvis vill jag därför beordra Muskot som startade den här tråden att ansvara för att det blir en uppföljare. *pls* Jag kan iofs självklart göra det själv, men jag tänkte att du Muskot kan ju då lägga in en länk till den nya tråden i den här trådstarten så att alla hittar dit?

Och snart kanske vi även måste starta en bebistråd Om bara några veckor har vi ju de första bebisarna här!!!

• lillawi

LYCKA till med proverna idag! Kliar det mycket på dig (med tanke på hepatos)?

Har du haft några symtom på havandeskapsförgiftning (det är väl högt blodtryck som kan vara en indikation där)?

lillawi

Fossa skrev 2008-05-07 23:27:19 följande:
    Peki: Intressant med borrelian. Jag har alltid fått tydliga röda stora fläckar (inte ringar) efter fästingarna.Maskrosen: Jag håller verkligen med. Bättre med en stor bäbis än en som är för liten!Muskot: Jag ska ta uppföljningsprov på gallsyror och levervärden imorgon. Om det visar sig att de stiger snabbt blir snittet tidigarelagt. Annars är det ju bara ca 3 veckor kvar till det planerade snittet så förhoppningsvis hinner det inte hända så mycket mer innan dess. Hepatos och havandeskapsförgiftning är tyvärr vanligt när man väntar tvillingar.
  • Maskrosen

lillawi; ställde en fråga inne på gravidformuet om hur bra viktberäkningarna stämt och det verar mer vara regel än undantag att de uppskattar vikten rejält fel En tjej hade fått vikten uppskattad till strax under 4 kg men när bebisen kom senare SAMMA DAG vägde den en bit över 5! Så man får nog ta det med en nypa salt. Som sagt, när han väl kommer tror jag inte man bryr sig så mycket om vad vågen säger...

• lillawi

Maskrosen! Du har helt rätt i att man vill veta VAD det är. Jag och kanske många andra fd fertilitets/ivf-patienter med mig, vill nog i synnerhet ha koll och få rediga svar. Många andra kanske nöjer sig med svävande blaha-blaha-svar, men inte jag. Jag kanske får ta och förhöra min granne istället - har ju faktiskt fördelen att bo granne med en barnmorska som jobbar på BB Stockholm på Danderyd. Vi har ju hyfsat bra kontakt eftersom vi bor i världens minsta bostadsrättsförening (tre hushåll).

lillawi

Maskrosen skrev 2008-05-08 09:03:00 följande:
    lillawi; visst är det mycket som är normalt under en grav, MEN som jag sagt tidigare, det hindrar ju inte att man vill veta VAD det är och VAD det beror på i alla fall! Min BM är verkligen jättebra när det gäller detta och försöker alltid svara mer sakligt och förklara så gott det går, även om hon också alltid får in någon mening att det är normalt Peki; Urinblåsan är ju i princip den enda leksak som finns där inne och det finns uppenbarligen en lek som på något sätt alla foster känner till och som går ut på att boxa och kika på urinblåsan så mycket som möjligt i jakt på den perfekta träffen. Målsättningen är att med en kick få mamma att omedelbart rusa till toaletten - då har man lyckats... Är det inte förresten så att den här tråden stänger snart? På diktatorvis vill jag därför beordra Muskot som startade den här tråden att ansvara för att det blir en uppföljare. *pls* Jag kan iofs självklart göra det själv, men jag tänkte att du Muskot kan ju då lägga in en länk till den nya tråden i den här trådstarten så att alla hittar dit? Och snart kanske vi även måste starta en bebistråd Om bara några veckor har vi ju de första bebisarna här!!!
  • Maskrosen

Ja, hela IVF-karusellen gör det ju inte direkt ättare att acceptera osäkerhet och svävande svar på frågor. Men det verkar ju som du har en hyfsad möjlighet att hitta svar på annat håll! Bara bjuda hem henne på en fika vid tillfälle...

• lillawi

Oj, är det sant, är de så dåliga på att räkna. Jaha, där ser man.

Jag minns inte vad min dotter beräknades till, men hon var en ganska smidig liten tjej på 3150. Trots slutet av 42:a veckan. Eller kanske just därför (moderkakan hade börjat få sämre funktion visade det sig när den kom ut).

Klart att det spelar mindre roll - bara förlossningen går bra och BEBISEN KOMMER UT OCH ÄR FRISK! ;)

Sen har jag en egen högst ovetenskaplig teori om att naturen anpassar bebisen till vad som är möjligt för kvinnan att föda. Annars skulle ju släktets fortlevnad vara hotad. Längre mamma större bebis. Stämmer ju inte om man skulle få graviditetsdiabetes förstås och barnet kanske blir stort av den anledningen, men annars så. Kanske. Kroppen är finurlig. Läste t ex nämligen i en tvillingbok att de kvinnor som får tvillingar (naturligt alltså) ofta är långa och lite mer "storväxta" kvinnor. Möjligtvis för att de är mer anpassade fysiskt sett.

lillawi

Maskrosen skrev 2008-05-08 09:08:34 följande:
    lillawi; ställde en fråga inne på gravidformuet om hur bra viktberäkningarna stämt och det verar mer vara regel än undantag att de uppskattar vikten rejält fel En tjej hade fått vikten uppskattad till strax under 4 kg men när bebisen kom senare SAMMA DAG vägde den en bit över 5! Så man får nog ta det med en nypa salt. Som sagt, när han väl kommer tror jag inte man bryr sig så mycket om vad vågen säger...
  • lillawi

Haha, will do! Ska till henne på styrelsemöte och spana in hennes nyrenoverade kök nästa helg. Får ha frågeblocket redo... haha.

lillawi

Maskrosen skrev 2008-05-08 09:14:33 följande:
    Ja, hela IVF-karusellen gör det ju inte direkt ättare att acceptera osäkerhet och svävande svar på frågor. Men det verkar ju som du har en hyfsad möjlighet att hitta svar på annat håll! Bara bjuda hem henne på en fika vid tillfälle...
  • Maskrosen
    Folk är ju mer eller mindra förtjusta i att prata om sitt jobb på fritiden, så om hon inte självmant tar upp tråden får du väl smyga in samtalsämnet via en fråga om köket är barnsäkrat eller så
  • Muskot

Ha, duracellkanin med batteriet på magen ja, that's me Gissar att det går över i och med att batteriet försvinner Och jobba till veckan innan har jag i alla fall inte tänkt, såvida inte pyret tittar ut tidigare än tänkt - fem veckor ledigt före bf, 29 och en halv jobbdag kvar nu!

• Höstanemon

Haha!
    Det var ju Muskottjejen som tog körkort..ursäkta!
    /H

• Höstanemon

Jodå, Lillawi, lille A vet om det sedan en tid tillbaka och blev väldigt glad! Pratar mycket om att lill*n skall få sova inne hos honom när h*n vaknar på natten. Han har berättat för hela världen vid detta laget och liksom du har förskolepedagogerna gratulerat i långa rader. Som sagt, måtte det gå vägen nu...

Vi har A på en suverän Pysslingförskola som det är hårt tryck för att komma in på och nu kan vi ju inte dra fördel av någon syskonförtur eftersom A börjar i sexårs till hösten. Sade det lite beklagligt till en av pedagogerna som (de är underbara!!) gick bort till förskolechefen och berättade. Hon i sin tur kom fram efter en stund och sade att "Du kan vara lugn, det är klart ni har plats när det är dags, någon fördel och några friheter skall vi väl kunna ta oss när vi är ett privat alternativ". Blev såååå glad!! För jag vet att det är en hel del trassliga förskolor i området i övrigt så det fanns liksom inget alternativ för oss.
    Älskar flexibla människor med pragmatisk inställning!!! Slut på egoinlägg!
    /H

• Muskot

Men å vad skönt med förskolan! Sånt blir man ju så glad av, när folk är snällare än de "behöver"

• lillawi

Perfekt! Skönt att veta att man får plats på samma dagis - trots att man inte får dra fördel av syskonförturen. Det är lite samma läge här, min dotter går ju redan i ettan nu i höst så det var ett tag sen hon lämnade dagis. Som också var ett privat kanondagis, inte Pysslingen men Reggio Emilia med mkt uteverksamhet. Hoppas vi kan få plats där sen när det är dags. Jag funderar på att ringa dem redan efter förlossningen för att kolla! Men vi har relativt gott om bra förskolor i området så jag tror det är hyfsat gott om plats.

lillawi

Höstanemon skrev 2008-05-09 08:16:18 följande:
    Jodå, Lillawi, lille A vet om det sedan en tid tillbaka och blev väldigt glad! Pratar mycket om att lill*n skall få sova inne hos honom när h*n vaknar på natten. Han har berättat för hela världen vid detta laget och liksom du har förskolepedagogerna gratulerat i långa rader. Som sagt, måtte det gå vägen nu...Vi har A på en suverän Pysslingförskola som det är hårt tryck för att komma in på och nu kan vi ju inte dra fördel av någon syskonförtur eftersom A börjar i sexårs till hösten. Sade det lite beklagligt till en av pedagogerna som (de är underbara!!) gick bort till förskolechefen och berättade. Hon i sin tur kom fram efter en stund och sade att "Du kan vara lugn, det är klart ni har plats när det är dags, någon fördel och några friheter skall vi väl kunna ta oss när vi är ett privat alternativ". Blev såååå glad!! För jag vet att det är en hel del trassliga förskolor i området i övrigt så det fanns liksom inget alternativ för oss.Älskar flexibla människor med pragmatisk inställning!!! Slut på egoinlägg!/H
Svar på tråden Gravida från IVF på S:t Göran