Oj, är det sant, är de så dåliga på att räkna. Jaha, där ser man.
Jag minns inte vad min dotter beräknades till, men hon var en ganska smidig liten tjej på 3150. Trots slutet av 42:a veckan. Eller kanske just därför (moderkakan hade börjat få sämre funktion visade det sig när den kom ut).
Klart att det spelar mindre roll - bara förlossningen går bra och BEBISEN KOMMER UT OCH ÄR FRISK! ;)
Sen har jag en egen högst ovetenskaplig teori om att naturen anpassar bebisen till vad som är möjligt för kvinnan att föda. Annars skulle ju släktets fortlevnad vara hotad. Längre mamma större bebis. Stämmer ju inte om man skulle få graviditetsdiabetes förstås och barnet kanske blir stort av den anledningen, men annars så. Kanske. Kroppen är finurlig. Läste t ex nämligen i en tvillingbok att de kvinnor som får tvillingar (naturligt alltså) ofta är långa och lite mer "storväxta" kvinnor. Möjligtvis för att de är mer anpassade fysiskt sett.
lillawi
Maskrosen skrev 2008-05-08 09:08:34 följande:
lillawi; ställde en fråga inne på gravidformuet om hur bra viktberäkningarna stämt och det verar mer vara regel än undantag att de uppskattar vikten rejält fel En tjej hade fått vikten uppskattad till strax under 4 kg men när bebisen kom senare SAMMA DAG vägde den en bit över 5! Så man får nog ta det med en nypa salt. Som sagt, när han väl kommer tror jag inte man bryr sig så mycket om vad vågen säger...