• scooby

TENS-apparat, bra eller dåligt?

Ni som provade TENS under förlossningsvärkarna - fungerade den bra eller dåligt som smärtlindring?

Har startat en omröstningstråd om detta: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m29769605.html
    Gå gärna in och rösta!

~~Albin ska bli storebror! BF 10 april -08 ~~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-18 08:32
    Skriv gärna vilket märke på TENSen ni haft!
  • Svar på tråden TENS-apparat, bra eller dåligt?
  • Happymom

Jag hyrde från sjukgymnasten och tyckte att TENS apparaten var helt underbara att ha hemma innan jag kom till sjukhuset. Jag hade en väldigt utdragen latensfas (3 dygn) och utan TENSEN vet jag inte hur jag hade klarat mig!

• Stjärnstoft

Använde Cefar under båda mina förlossningar och det hjälpte mig jättemycket.
    Framför allt andra gången då jag vågade trycka på mer med TENSEN.
    Kan ej ha EDA pga kotskador så jag hade bara TENS och Lustgas.
    Tror det hade varit väsentligt jobbare förlossningar utan min Cefar.

• Happymom
    Kickiiii skrev 2008-02-22 23:14:30 följande:
    fungerade inte alls på mej, helt onödigt faktiskt :/ Lustgasen funkade ine heller. De enda som funkade, för mej, var ryggmärgsbedövning.
    Skönt att den fungerade åtminstone. Ryggmärgsbedövningen tog inte på mig. Lustgasen plockade de av någon märklig anledning bort (kanske pga att jag började ta den paniskt och de fattade inte förrän det var för sent att bedövningen inte tagit). Tur att jag hade profylaxandningen - den enda "smärtlindring" man kan kontrollera helt själv.
  • Rigmor Mortis
    Milleman skrev 2010-11-11 15:31:29 följande:
    Jag fortsätter på denna tråden i hopp om att få något svar :)

Jag har foglossning och har nu blivit rådd att köpa en tens-apparat... inte lönt att hyra då jag bara är i vecka 15 och behöver den ända fram till förlossning...

blev rekomenderad cefar femina men den kostar 1600 och det kan jag inte betala denna månaden.
    clas ohlson säljer en för 499, någon som provat denna?

min sjukgymnast säger att jag kan använda vilken tens-apparat jag vill...
    har det hjälpt på er mot foglossning?
    Jag har en Clas Ohlson-TENS mot ryggont och den funkar alldeles utmärkt. Däremot skulle jag inte ha den under förlossning eftersom den saknar snabbomkopplare (och för att svara på denna gamla tråds TS - jag tyckte det funkade bra som smärtlindring under förlossningen)
  • Milleman
    Rigmor Mortis skrev 2010-11-16 13:10:00 följande:
    Jag har en Clas Ohlson-TENS mot ryggont och den funkar alldeles utmärkt. Däremot skulle jag inte ha den under förlossning eftersom den saknar snabbomkopplare (och för att svara på denna gamla tråds TS - jag tyckte det funkade bra som smärtlindring under förlossningen)
    Jag har också en tens-apparat från clas ohlsson...
    Har du den för foglossning eller för annan ryggsmärta?
    jag har min för foglossning men kan inte riktigt bestämma mig för vilket program jag ska ha... får ju inte ha ett program som liksom pulserar utan det ska vara vågor... är det bara program 1 som har vågor? (jag har av märket tiq)

på förlossningen kommer jag att hyra en cefarFemina...
  • iser

Tyvärr vet jag inte vilken tens jag valde, men jag hyrde en. SUPER bra var det när jag var hemma. När jag kom in var jag öppen6. Och på förlossningen så var den också till STOR hjälp. Jag är annars teknikrädd men det var bra för då hade jag nått att fokusera på. Men man ska inte vara rädd att dra på styrkan. jag hade den och lustgas fram till 10 cm. Sen blev jag snittad.

• GulTussilago

Jag hade en ClasOhlsson-variant jag med (till min andra förlossning). Tyckte att den var UNDERBAR!
    Fick stänga av den ibland för att känna efter hur ont värkarna egentligen gjorde (för att kunna gissa mej till när det var dags att åka in )
    Det var tyvärr ingen snabbomkopplare på den, så jag kände mej som en unge med gameboy när jag låg där och tryckte upp och ner intensiteten

När den inte hjälpte längre gick jag över till lustgas en stund innan det var dags att krysta (då hade jag ingen smärtlindring)

Funkade finfint på eftervärkarna också (enligt min rumskamrat som lånade den)

• Rigmor Mortis
    Milleman skrev 2010-11-17 23:27:39 följande:
    Jag har också en tens-apparat från clas ohlsson...
    Har du den för foglossning eller för annan ryggsmärta?
    jag har min för foglossning men kan inte riktigt bestämma mig för vilket program jag ska ha... får ju inte ha ett program som liksom pulserar utan det ska vara vågor... är det bara program 1 som har vågor? (jag har av märket tiq)

på förlossningen kommer jag att hyra en cefarFemina...
    Vanliga muskelsmärtor. Jag använder program... nio tror jag, det är det med jämnast stimulering jag har hittat. 
  • GulTussilago

(ClasOhlsson-varianten:) Jag hade program 1 och 2 om jag minns rätt, det är bara att prova sej fram och se vad som känns bäst

• Milleman
    GulTussilago skrev 2010-11-18 18:53:49 följande:
    (ClasOhlsson-varianten:) Jag hade program 1 och 2 om jag minns rätt, det är bara att prova sej fram och se vad som känns bäst
    Jo fast sjukgymnasten sa att ett av programmen fick jag använda max 30 min om dagen... men jag uppfattade inte vilket och vill ju inte använda fel program... ska ju helst ha den på 2 timmar om dagen...
  • GulTussilago
    Milleman skrev 2010-11-18 22:29:32 följande:
    Jo fast sjukgymnasten sa att ett av programmen fick jag använda max 30 min om dagen... men jag uppfattade inte vilket och vill ju inte använda fel program... ska ju helst ha den på 2 timmar om dagen...
    Jag hade den bara under förlossningen, så jag vet inte vilken som passar bäst mot foglossning.
    Kolla med sjukgymnasten igen
Svar på tråden TENS-apparat, bra eller dåligt?