• lilljenta

Helt underbar text

Det här läste jag i Aftonbladets söndagsbilag den 12/8.Var på uselt humör efter allt tjat om att hjälpa till hemma.Efter att jag läst så skrattade jag väldigt gott och gick ut till min 15-åring och läste högt för honom,gissa om han kände igen sig!!Detta har jag nu läst upp för alla jag känner med tonåringar,så har du inte läst det förut så gör det.

Tonåringar är som åldringar.
    Jag läste ett vansinnigt roligt citat av Johnny Depp,som sa:"Att umgås med ettåringar är som att umgås med miniatyrfyllon;man måste hålla i dom eftersom de går rakt in i saker,gråter och skrattar om vartannat,kissar på sig och kräks."

Då kom jag att tänka på att umgås med tonåringar är som att umgås med v-ä-l-d-i-g-t gamla människor(VGM)

Bevis nr 1:De sover.Väldigt gamla människor sover mycket.Det gör tonåringar också.Helst hela dagarna.I synnerhet i händelse av lov.

Bevis nr 2:De kräver tillbehör.VGM behöver hörapparat -tonåringen en i-pod med lurar att stoppa i öronen.VGM måste ha rullator -tonåringen en moppe för att ta sig fram.

Bevis nr 3:De glömmer saker.Begripligt att en människa som samlat intryck,minnen och tankar under ett långt liv inte omedelbart kan sortera fram var glasögonen ligger.Men en hyfsat modern hårddisk med mängder av ledigt utrymme?Hur kan den fullkommligt radera bort att tvätten ska läggas i tvättkorgen,att man plockar bort disken när man ätit och att soppåsen vid ytterdörren står där enbart på grund av att den bör kastas?

Bevis nr 4:De har kort minne.VGM glömmer bort vilken dag det är.Tonåringar glömmer bort vad som finns i kylen på en halvtimme och måste titta igen för att försäkra sig om att det inte dykt upp ett gäng hemtrillade köttbullar.Konstigt,eftersom köttbulletrillerskan tittat på CSI hela halvtimmen.

Bevis nr 5:De somnar framför tv.n.VGM under "rapport",tonåringen klockan tre på natten under trettiofjärde reprisen av "scrubs".

Bevis nr 6:De äter vad som helst.VGM äter matlådan med den smaklösa kalopsen.Tonåringar kan göra mat oaptitlig genom att blanda falukorv,majonäs,ketchup och riven ost.Och äta.

Bevis nr 7:De pratar högt.De väldigt gamla människorna¨på grund av att de måste för att överhuvudtaget veta att de pratar.Tonåringens anledning är mer oklar,men det går inte att prata i telefon om det sitter mer än en tonåring i rummet.Eller inte ens då,för en ensam tonåring pratar i mobiltelefon.Högt.

Bevis nr 8.De samlar saker.De gamla viker av oklar anledning ihop presentpapper och rullar ihop snören,diskar plastpåsar och sparar kesoburkar.Tonåringar kan stapla läskburkar i formationer på skrivbordet och låta bli att slänga tomma toarullar tills det tornar upp sig som ett ihåligt berg i badrummet.Och det är lika oklart vad det ska vara bra för som vad den diskade plastpåsen ska användas till.

Och då tänkte jag:Om vi nu föser ihop miniatyrfyllona i en klunga att tas om hand av specialutbildad personal och de v-ä-l-d-i-g-t gamla människorna på sitt håll-varför har vi då inte tonåringscenter där folk som kan handskas med dessa udda beteenden tar hand om dem?Och så kan de släppas ut vid pass 20?
    Skrev Karin Ahlborg för AB söndag.

Visst känns det igen.Vi skrattade väldigt gott tillsammans.
    Läs med era tonåringar och se vad dom säger.

• Svar på tråden Helt underbar text
  • sAiLe05

Hahahaha! Skrattande

Vår lilla bäbis är snart storebror...
  • dunkadunka

Den var bra!!
    Ska läsa denna för min tjej!!

• lilljenta

Jag har haft den innan med,det stämmer.Tycker dock den är så otroligt bra och slående likt så jag ville att fler skulle få tillfälle att läsa den.

• ROGG
    Svar på #7
    Ja du en riktig höjdare var det
  • lilljenta

Ja,man blir glad varje ggr man läser den.Har gett en kopia till flera av våra vänner med tonåringar hemma,lika uppskattad av alla.

• stanare

Japp. Så är det haha! Och kolla samtidigt den här ...

Lånetiden löper snart ut
    Och jag håller avståndet. Så som det måste vara. Fastän det känns som så svårt ibland.

För om jag fick välja skulle jag prata med dig om allt. Du är en sån som man vill ha som bästa vän. Jag skulle berätta om det som är min värld. Det som bara är mitt. Och så skulle du berätta om allt. Det som är din värld och som bara är ditt.

Jag ville hålla kvar dig länge. Som att du var min för evigt. Som att du och jag alltid skulle vara ihop. Så som jag förstår att det inte ska vara. Så som jag vet att det inte ska vara.

Men kommer du ihåg? När jag var allt i din värld? När du varje morgon kröp ner bredvid mig i sängen och ville ligga nära nära. När du alltid fann min famn och min famn alltid hittade dig? När det var du och jag mot allt det andra. När det var mig du väntade på och när det var mig du längtade efter?

När du lämnade bilen imorse och studsade mot ingången till din nya skola. Arm i arm med kompisen. Babblandes så till den grad att du inte såg något annat än ditt eget liv. Och ni pratade om stipendier, utlandsstudier och universitet. Snabbspolade framåt och plötsligt hade du flyttat hemifrån.

Så ville jag följa med in. Träffa alla de nya vuxna du ska möta varje dag och säga hej, det här är min guldklimp, min ögonsten, mitt allt. Var snälla mot henne, hon är världsbäst i allt. Säg aldrig något dumt till henne och ta hand om henne varenda dag. Gör ni inte det lovar jag att komma och slå ihjäl er.

Och visst ville jag vara med också. Som en bästa vän. Och fortsätta dela allt med dig. Om jag bara tänkte på mig själv.

Så märker jag det jag vet och det jag förstår. Att jag bara lånar dig.

Ett inlägg i forumet på 1318.se

• Bevabus

Usch den var ju nästan sorglig! Först var den fin, men sista meningen var ju hemsk..

stanare skrev 2008-05-07 20:42:52 följande:
    Japp. Så är det haha! Och kolla samtidigt den här ... Lånetiden löper snart ut Och jag håller avståndet. Så som det måste vara. Fastän det känns som så svårt ibland.För om jag fick välja skulle jag prata med dig om allt. Du är en sån som man vill ha som bästa vän. Jag skulle berätta om det som är min värld. Det som bara är mitt. Och så skulle du berätta om allt. Det som är din värld och som bara är ditt.Jag ville hålla kvar dig länge. Som att du var min för evigt. Som att du och jag alltid skulle vara ihop. Så som jag förstår att det inte ska vara. Så som jag vet att det inte ska vara. Men kommer du ihåg? När jag var allt i din värld? När du varje morgon kröp ner bredvid mig i sängen och ville ligga nära nära. När du alltid fann min famn och min famn alltid hittade dig? När det var du och jag mot allt det andra. När det var mig du väntade på och när det var mig du längtade efter?När du lämnade bilen imorse och studsade mot ingången till din nya skola. Arm i arm med kompisen. Babblandes så till den grad att du inte såg något annat än ditt eget liv. Och ni pratade om stipendier, utlandsstudier och universitet. Snabbspolade framåt och plötsligt hade du flyttat hemifrån. Så ville jag följa med in. Träffa alla de nya vuxna du ska möta varje dag och säga hej, det här är min guldklimp, min ögonsten, mitt allt. Var snälla mot henne, hon är världsbäst i allt. Säg aldrig något dumt till henne och ta hand om henne varenda dag. Gör ni inte det lovar jag att komma och slå ihjäl er.Och visst ville jag vara med också. Som en bästa vän. Och fortsätta dela allt med dig. Om jag bara tänkte på mig själv.Så märker jag det jag vet och det jag förstår. Att jag bara lånar dig. Ett inlägg i forumet på 1318.se
  • lilljenta
    Bevabus skrev 2008-05-07 21:10:45 följande:
    Usch den var ju nästan sorglig! Först var den fin, men sista meningen var ju hemsk..
    Jag håller med.
Svar på tråden Helt underbar text