• Glondim

Resa ensam

Måste bara kolla runt lite och se om det är bara jag som tycker som jag gör.

Våran granne har en dotter på 16år, och nu i sommar så ska hon och 5 tjejkompisar åka till Gotland v.29 helt själva. Inte en enda vuxen ska följa med. Dom ska på på en camping hela veckan och föräldrarna ser inget fel i det.
    Själv skulle jag ALDRIG låta min dotter åka i väg så när hon är 16. Är det bara jag som resonerar så?
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Resa ensam
  • Fia Lundbom

Jag är bara realistisk och har erfarenhet.

Bevabus skrev 2008-02-20 16:06:39 följande:
    tråkigt att du tycker det är SÅ självklart med fest i den åldenr. och att du tror man faller för grupptryck SÅ lätt..Fia Lundbom skrev 2008-02-20 15:43:06 följande:
  • Bevabus

jag har oxå erfarenhet, faktum är att jag genomlever den nu
    Fia Lundbom skrev 2008-02-21 10:36:10 följande:

Jag är bara realistisk och har erfarenhet.
  • Fia Lundbom

Vad menar du ? Att med den erfarenhet du har skulle du låta din sextonåring åka ensam på camping till Gotland med 5 väninnor en vecka?

Jag har också varit tonåring, är tonårsmamma och har massa vänner som också har tonårsbarn. Med min erfarenhet skulle iaf jag inte låta någon 16-åring åka själv.

Bevabus skrev 2008-02-21 14:55:56 följande:
    jag har oxå erfarenhet, faktum är att jag genomlever den nuFia Lundbom skrev 2008-02-21 10:36:10 följande:
  • Bevabus

Eftersom att jag själv är 17 år och vet hur ungdomar i min närhet beter sig idag så skulle inte jag svara som du gjorde.
    Jag sa aldrig att jag skulle släppa iväg 16-åringen. Jag sa heller inte att jag skulle göra det.
    Det jag sa var att allt handlar om mognad. Jag tyckte det var jättesynd att du drog alla över en kam och sa sådär. En hel del tonåringar skulle faktiskt kunna klara sig själva. Men såklart man som förälder skulle sitta där o vara orolig men telefonen existerar ju nu för tiden så..
    Fia Lundbom skrev 2008-02-21 15:08:20 följande:

Vad menar du ? Att med den erfarenhet du har skulle du låta din sextonåring åka ensam på camping till Gotland med 5 väninnor en vecka?Jag har också varit tonåring, är tonårsmamma och har massa vänner som också har tonårsbarn. Med min erfarenhet skulle iaf jag inte låta någon 16-åring åka själv.
  • Fia Lundbom

Ja, så om ungen ringer från Gotland, grinar och är berusad så hjälper det - eller ?

Jag tror visst att det finns jättemogna och duktiga ungdomar som sköter sig som änglar.

Men vill 5 st 16-åriga tjejer åka till värsta party-ön Gotland själva, och bo på camping så tycker jag man är liiite naiv som förälder om man tror att de åker dit för att cykla runt och koka te i stormkök.

• Bevabus

Men TS sa väl inget om nåt party? Eller har missat det?
    Fia Lundbom skrev 2008-02-21 15:21:42 följande:

Ja, så om ungen ringer från Gotland, grinar och är berusad så hjälper det - eller ?Jag tror visst att det finns jättemogna och duktiga ungdomar som sköter sig som änglar.Men vill 5 st 16-åriga tjejer åka till värsta party-ön Gotland själva, och bo på camping så tycker jag man är liiite naiv som förälder om man tror att de åker dit för att cykla runt och koka te i stormkök.
  • Fia Lundbom

Gotland är en party-ö på sommaren.
    För mig är det uppenbart varför man vill åka dit och campa med ett tjej-gäng när man är 16 år.

• OMWF

Äh jag åkte på festival utan någon vuxen när jag var 16, funkade asbra. Litar hon på sin 16-åring så gör hon det.

• Balehead

Fia Lundbom skrev 2008-02-21 15:31:56 följande:

Gotland är en party-ö på sommaren.För mig är det uppenbart varför man vill åka dit och campa med ett tjej-gäng när man är 16 år.
    För dig är det det, ja - inte för alla. Om jag hade åkt på semester med mina fyra bästa tjejkompisar när jag var 16 och bott på camping, så inte hade vi festat för det! Alla har faktiskt inte den läggningen.
  • Fia Lundbom

Nej, jag förstår att inte alla är så.
    Men jag skulle iaf dra öronen åt mig, som förälder.

Over and out.

• Bevabus

precis!

OMWF skrev 2008-02-21 15:32:24 följande:
    Äh jag åkte på festival utan någon vuxen när jag var 16, funkade asbra. Litar hon på sin 16-åring så gör hon det.
    [/citat]
    Balehead skrev 2008-02-21 15:36:15 följande:
    [citat]
    Fia Lundbom skrev 2008-02-21 15:31:56 följande:
    För dig är det det, ja - inte för alla. Om jag hade åkt på semester med mina fyra bästa tjejkompisar när jag var 16 och bott på camping, så inte hade vi festat för det! Alla har faktiskt inte den läggningen.
Svar på tråden Resa ensam