• Marko

Pappor ang. amning

Detta är ju ett fruktansvärt omtalat och omtyckt samtalsämne bland väldigt många människor INTE MINST här på familjeliv där det ibland kan gå rätt hett till märker jag.

Min fru har varit ganska så engagerad i någon av trådarna här och jag har ivrigt fått lyssna på hennes egna åsikter ang detta amningsfenomen!

Jag vänder mig nu till HERRARNA i familjen!!
    Vi är redan hyffsat "nedsatta" som rollpersoner i våra SMÅ barns liv. Vi gör inte så mycket mer än byter blöja, flaskmatar, leker etc med våra små.
    Medans mamman har en betydligt större roll, där hon dels från början fått stå för 9 månaders bärande och vaggande för att senare behöva amma och fortsätta vara den fysiskt närvarande föräldern, för barnets trygghets skull.

Men seriöst! Skulle ni pappor vilja se att era fruar/tjejer/käringar/flickvänner går o ammar eran 4-5-6 åriga dotter/son???

Följdfrågor och annat är givetvis välkommet.

• Svar på tråden Pappor ang. amning
  • MattiasJ

jag kanske har helt fel, men Cyberdanskens inlägg var nog inte en direkt gämnförelse mellan amning och otrohet.
    Utan om att ens respektive höll på med en aktivitet som uppfattades som extrem störande (vilket otrohet i min, och de flestas, bok definitvt är) och ovan på det var helt ovilig att komprimisa.
    Ett förhållande ska väll vara ömsesidigt och inte totalt domineras av en part, oavsett vad det gäller?

• Cyberdansken

Ja, Mattias har rätt.
    Och nej, du upfattade mig inte rätt, utan det jag inte kunde svara på var hur jag skulle göra i en situation där hon vägrade sluta amma.

Hur jag kan uppfatta amning störande? Hur enkelt som helst, det känns helt fel för mig om en kvinna ammar ett barn på 2 år eller däröver.
    Det gör det av den orsak att det inte fyller någon som helst funktion för barnet, utan skapar på sikt ett utanförskap för det barn. Om en kvinna ammar sitt barn så pass länge så gör hon det, oavsett vilka förklaring hon kommer med, endast för sin egen skull.
    Och det tycker jag är fel.

Jämnförelsen mellan amning och otrohet gick enbart på att den ene part håller på med en, för den andre part, extremt störande eller fel grej och är helt ovillig att kompromissa.
    Ett förhållande, speciellt ett förhållande där man har barn ska vara byggd på gemensamma grunder.

Om du och din respektive kommer överens om att amma tills barnet blir 16, så är det er sak.
    Fast det är i mina ögon skadligt för barnet att hålla på för länge, ger en osund bindning och ett skevt förhållande mellan mamman och barnet.

• Goofyx
    Cyberdansken skrev 2008-03-27 19:48:59 följande:
    Ja, Mattias har rätt.Och nej, du upfattade mig inte rätt, utan det jag inte kunde svara på var hur jag skulle göra i en situation där hon vägrade sluta amma.Hur jag kan uppfatta amning störande? Hur enkelt som helst, det känns helt fel för mig om en kvinna ammar ett barn på 2 år eller däröver.Det gör det av den orsak att det inte fyller någon som helst funktion för barnet, utan skapar på sikt ett utanförskap för det barn. Om en kvinna ammar sitt barn så pass länge så gör hon det, oavsett vilka förklaring hon kommer med, endast för sin egen skull.Och det tycker jag är fel.Jämnförelsen mellan amning och otrohet gick enbart på att den ene part håller på med en, för den andre part, extremt störande eller fel grej och är helt ovillig att kompromissa.Ett förhållande, speciellt ett förhållande där man har barn ska vara byggd på gemensamma grunder.Om du och din respektive kommer överens om att amma tills barnet blir 16, så är det er sak.Fast det är i mina ögon skadligt för barnet att hålla på för länge, ger en osund bindning och ett skevt förhållande mellan mamman och barnet.
    Det intressanta är ju varför det känns fel...
    Är det samhällets normer som påverkar så starkt?

Du drar gränsen vid 2 år. Frågan är om du kan avgöra åldern på barnet, det finns ju både väldigt små 2,5 åringar och stora 2-åringar. Är barnet för tidigt fött så kan det ju vara väldigt litet länge.
    Att du tar som exempel att jag och min sambo skulle komma överens om att amma tills barnet är 16 år gör ju att det är svårt att ta ditt inlägg på allvar. Varför överdriva så extremt?

Låt istället säga att vi kommit överens om att amma tills barnet är 4 år. Det är alltså inte ditt barn utan någon annans. Du kanske inte ens ser det utan får höra att min sambo ammar vårt barn som snart är 4 år på natten.
    Hur reagerar du då?
    Kan du acceptera att det är vårt val eller fördömer du amning av äldre barn rent generellt?
    Måste det inte få vara upp till var och en?
  • Cyberdansken

Jag kan lätt acceptera att det är ert val. Orsaken till att jag drog till med 16 år är att överdrift främjar förståelse.
    Och gränsen vid 2 år är ingen skarpt dragen gräns 25 månader känns för mig lika fel som 23.

Och en gång till; det känns fel för att det blir en relation som enbart är till för mammans skull, amningen är då inte för barnet utan för mammans psykologiska bindning med barnet, ett ensidigt förhållande på barnets bekostnad.
    Det blir början till ett Oidipuskomplex i mina ögon.
    Nåväl, om amning till hög ålder fyllde nån praktisk och hälsosmässig funktion då vore det en annan sak. Som amning i U-länder med dålig tillgång till rent vatten. Då är amning en nödvändighet för att minska barnadödligheten. Dessutom också till viss del ett preventivmedel.

• Schnitzel

Finns det någon vits med att överdriva amningen? Får barnet ut något som den inte skulle få om man "normal" ammar barnet?

• Alex24

Hell no!
    Shit, amma så länge...nä det skulle jag aldrig vilja se.

• Jockefar

Enligt olika experter bör man amma barnet ca 4-7 månader för att ge det ett fullgott immunförsvar. Detta tycker jag är positivt.

Allt utöver det handlar om EGO.

Hur skall pappan kunna få en nära relation och vara delaktig om man inte får vara en del av vardagslivet?

Det är inte viktigt för mig vad andra väljer men själv tycker jag det säger en hel del om personen som ammar sin dotter/son i 2-4 år åldern. Ingen jag vill leva med iaf.

• FIame

OKEJ VIKTIG INFO

Män kan också amma och försörja ett barn med bröstmjölk, lika bra som kvinnor.

Skilnaden är endast att det tar längre tid att få igång mjölkproduktionen hos män! vilket är ganska naturligt eftersom män inte är gravida och därmed är inte kroppen påverkad av barnet innan det har fötts.

När både kvinnor och män mjölkar sina barn, så sker en nedväxling av sexualiteten.

Huvudmyten: Stora bröst = mer mjölk, är helt fel. Allt handlar om hur produktiva bröstkörtlarna är såväl hos man som kvinna.

Annan myt: Bröstcancer är något kvinnor får. Män kan också få bröstcancer inte bara kvinnor.

Svensk dokumentär inom området: Male.Breastfeeding.Documentary.EngSub.TV-AnayRip.avi

www.unassistedchildbirth.com/miscarticles/milkmen.html

malebreastfeeding.net/

• Cyberdansken

Det må vara att det kan framkallas Flame. Men varför vill man det? Det är för mig helt galet och definitivt sjukt.

Det får du då kalla "styrd av normer" om du vill, det bryr jag mig inte mycket över. Sjukt är min beskrivning. Och även om man kan visa på enstaka exempel i biologin så är det knappast normalt, även i djurriket...

• FIame

Cyberdansken

Galet och sjukt att amma sitt barn? Jahallåja.

Se det objektivt istället, ta bort subjektiva känslor. Det är naturligt att amma sitt barn. Även för män, eller du kanske trodde dina bröstvårtor var för prydnads skull.

Här är en länk till på svenska du kan läsa igenom.

etc.se/artikel/12204/visst-kan-maen-amma

Själv skulle jag inte alls ha något emot att amma mitt barn. Knyta an lika mycket till barnet som kvinnan. Dela på ammningen.

• Cyberdansken

Ja, ja. Jag knyter nu an till mina barn utan att amma. Och om vi vore skapade till att amma, ja då hade det varit Ok, men det är vi inte. Om vi hade varit skapade till det så hade det varit en norm i djurvärlden också och det är det inte.

Men du får naturligtvis tycka va du vill. För mig är det helt galet.

• MattiasJ

Är inte detta offtopic?
    Det handlade väll om vår syn på kvinnor som ammar länge? inte på varför vi som pappor inte ammar våra barn?

svar på frågan om varför män har bröstvårtor.
    Som alla svar på frågor finns det säkert mer än en åsikt.
    Nån som har läst boken?
    kort och koncist svar.

Som embryon är könen likartade, och båda följer ett kvinnligt utvecklingsmönster under de sex första veckorna, innan den manliga kromosomen läggs till. Alltså har män kvar sina bröstvårtor, och även en form av bröstvävnad.

Så visst kan män amma, och visst man kan utvcekla förmågan att amma. Men om det nu är naturligt varför kan vi inte det redan från första början.

så naturligt att amma sina barn som pappa? inte enligt mig iallfall.

• Skinscribe sign

nej så gammla barn inte riktigt rätt ,jag var pappaledig medmin son i ett år o vi körde med flarra jag tycker inte tjejen ska amma ,man missar en bra kvalitet stund med sitt barn som vi borde ha efter 9nmånader ,min dotter höll på o käka upp sin morsa helt hehe,men ser man till ekonomiska biten e amning oslagbart,men flarra funkar bara bra o e dom vana vid det så e det o glömma brösten sen .

• Euphoric

Hell no... efter 6-10 månader är det min tur att amma ffs

• Spanjoren

Tycker väl att det är dags att lägga ner ammningen innan barnet lärt sig prata, iaf innan det säger hela meningar.

Ser faktiskt hekt rubbat ut när stora barn ammar...

• Memnok77
    Spanjoren skrev 2010-05-24 00:09:58 följande:
    Tycker väl att det är dags att lägga ner ammningen innan barnet lärt sig prata, iaf innan det säger hela meningar. Ser faktiskt hekt rubbat ut när stora barn ammar...
    Håller med, tycker att det är en bra grundregel faktiskt, när barnet är tillräckligt gammalt för att be om bröstet så är det för gammalt för att få det.
Svar på tråden Pappor ang. amning