Cyberdansken skrev 2008-03-27 19:48:59 följande:
Ja, Mattias har rätt.Och nej, du upfattade mig inte rätt, utan det jag inte kunde svara på var hur jag skulle göra i en situation där hon vägrade sluta amma.Hur jag kan uppfatta amning störande? Hur enkelt som helst, det känns helt fel för mig om en kvinna ammar ett barn på 2 år eller däröver.Det gör det av den orsak att det inte fyller någon som helst funktion för barnet, utan skapar på sikt ett utanförskap för det barn. Om en kvinna ammar sitt barn så pass länge så gör hon det, oavsett vilka förklaring hon kommer med, endast för sin egen skull.Och det tycker jag är fel.Jämnförelsen mellan amning och otrohet gick enbart på att den ene part håller på med en, för den andre part, extremt störande eller fel grej och är helt ovillig att kompromissa.Ett förhållande, speciellt ett förhållande där man har barn ska vara byggd på gemensamma
grunder.Om du och din respektive kommer överens om att amma tills barnet blir 16, så är det er sak.Fast det är i mina ögon skadligt för barnet att hålla på för länge, ger en osund bindning och ett skevt förhållande mellan mamman och barnet.
Det intressanta är ju varför det känns fel...
Är det samhällets normer som påverkar så starkt?
Du drar gränsen vid 2 år. Frågan är om du kan avgöra åldern på barnet, det finns ju både väldigt små 2,5 åringar och stora 2-åringar. Är barnet för tidigt fött så kan det ju vara väldigt litet länge.
Att du tar som exempel att jag och min sambo skulle komma överens om att amma tills barnet är 16 år gör ju att det är svårt att ta ditt inlägg på allvar. Varför överdriva så extremt?
Låt istället säga att vi kommit överens om att amma tills barnet är 4 år. Det är alltså inte ditt barn utan någon annans. Du kanske inte ens ser det utan får höra att min sambo ammar vårt barn som snart är 4 år på natten.
Hur reagerar du då?
Kan du acceptera att det är vårt val eller fördömer du amning av äldre barn rent generellt?
Måste det inte få vara upp till var och en?