• nattisss

oss med prematurbarn

heej..
    jag har 2 barn & båda är dom prematurbarn.
    min dotter Alicia på ett år föddes i veka 35+5 & låg inne på neotalsavd 35 i örebro i 12 dagar. min son Lian är född i veka 29+1 o har inte fått kommit hem än. han är nu 8 vekor gammal. han ligger i cpap för hans linger inte har utvklats ordentligt. sen så ska han på opration den 1:a april i göteborg där han ska operera höften. han satt stätes + att jag hade dåligt med fostervatten.

nu skulle jag vilja ha kontakt med andra föräldrar över hela landet som också har prematurbarn.

• Svar på tråden oss med prematurbarn
  • karusell

Jag o min sambo bor i Hällabrottet med våra tvilling-pojkar Wilgot & Ludwig som nu snart är 9mån. De föddes på nationaldagen 2007 i vecka 27.
    Vi låg kvar på 35-an i Örebro i 3månader..
    -De var tufft! Men tro mig,tiden går rätt fort fast det kanske inte alltid känns så man får ta en dag i taget-det har vi gjort..
    Våra vägde endast 1040 & 1075 båda var 35långa..
    Våran minsting fick åka till Göteborg för att opereras för "ducktus"-För att sluta en öppning som fanns mellan hjärta & lungor, de e vanligt att förtidigt födda har det. ibland räcker det med att medicinera men så inte för Wilgot,han opererades på sin månads-dag. Ludwig hadde med "ducktus"men för honom hjälpte det med medicin. Båda har legat i resperator..haft c-papp..
    Hälsa gärna alla på 35-an från oss!!!
    Hör gärna av dig om du vill!?
    Karusell

<<< Tillbaka Svara på meddelandet! 3532404  
  • världens bästa mamma

Har oxå 2 prematurer pojken 2,8 och lilltjejen 15 mån

• världens bästa mamma

Båda föddes i vecka 32!!

• Annizsj

Hej! Har en liten son som är född 31+3 och blir 10 mån imorgon, men egenligen 8 mån då. Vi bodde på neo i 1 mån, kunde blivit 2 mån. Mkt tack vara att han var så stor för sin ålder och stark liten pojke. men även för att jag i princip satt med honom dygnet runt, pappa satt såklart också mkt med honom. Sedan var personalen på sjukhuset helt fantastiska. Tänker än idag mkt på tiden på sjukhuset, saknar den på något underligt sätt. Mådde jättedåligt när vi bodde där, man var sååå sårbar......
    Grattis till din son!!!!

• cloudberry79

Grattis till sonen!! Vi fick en liten gosse, Vidar, i vecka 28+3 den 18 oktober, han blir alltså snart fem månader. Vid födseln fick han dubbelsidig pneumothorax, som mest hade han tre drän i lungorna, stackars liten! Han låg i respirator en vecka och sedan CPAP fram till han var cirka sex veckor, sedan började urträningen. Vi fick komma hem efter nio veckor och har det jättebra hemma! Han har varit frisk hela tiden sen vi kom hem också, det är väldigt skönt! Skriv gärna om du undrar något.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • FruMadde4barnTätt

grattis till pojken
    vi fick en flicka den 24 februari, 5 veckor för tidigt v.35+0, och vi stannade 5 dygn på BB, hon vägde 2485 och 45 lång, hon fick inte gulsot, fick tillmatas med sked med Nan i början, men nu så ammar jag henne för fullt. Hon heter Nathalie.
    Är så skönt att få komma hem från sjukhuset.
    Hon går upp bra i vikt och sover och äter, hon sover mest.
    Sover era barn också mycket??

min son kom 8 dagar för tidigt, han är 15 månader nu.

• FruMadde4barnTätt

hon gillade inte när de matade henne med sked var 3:e timme, de fick tvinga i henne och hon spottade ut det ibland, det var inte lätt, så därför så skönt att amningen fungerar bra nu.
    (hon ammades innan hon tillmatades, då kanske hon var mätt när de skulle mata henne med sked, dessutom verkar hon ibland vilja äta oftare än var 3:e timme.)

hon kan ha lite svårt att hålla värmen, tar tempen på henne ibland, på sjukhuset sa de att den skulle inte ligga under 36,5. tar ni tempen på era barn?

har ni badat era barn??

• nattisss

till alla::jag bhar vart på neo nu i 11 vekor på tisdag han har fårtafande cpap trännar ur han med grimma för hans lunger är fortfarande inte bra. han blir fullgången på måndag men får iallafall inte komma hem jag e så trött på att vara där på sjukan för min dotter på 1 år mår inte bra av det men personalen tycker att hon inte behöver mig lika mycket som min son. jag blir så arg för jag är där mellan 10.00- ca: 16.00 kommer tillbax till 19.00 o åker hem till 22.00 men jag är där förlite när ska jag hinna med min dotter då jag tar upp henne lämnar henne hämtar henne lämnar henne på ett nytt ställe hämtar henne lägger henne det e det ända jag hinner med min dotter inte kul.

• världens bästa mamma
    Svar på #39
    Jag vet min son var oxå liten när tösen kom och det var jätte jobbigt!! Han är nu mer pappig......

Men det blir bättre för dig när ni kommer hem hon kommer inte att komma ihåg eftersom hon är så liten. Lycka till. My
  • Annizsj

nattiss-- Förstår att ni har det jättejobbigt nu. Förhoppningsvis så är ni hemma snart, hela familjen. Man får försöka göra det bästa v situatioen, men det är tufft, speciellt när man väl är där.... Idag kan jag minnas tillbaka tiden på NEO och saknar den på något underligt sätt. Å andra sidan så hade vi inga fler barn att ta hand om. Ta hand om er nu!

• Annizsj

cloudberry79-- Grattis till sonen. Va skönt att höra att allt är bra.

• lillajag82

hej syrran kikar in o ville bara grattia LIAN på sin stora dag
    grattis på bf nu är du en fullvuxen bebis
    moster längtar tills du får komma hem men mamma..
    massa kramar till dig

jag är gravid och småbarnsmor
  • Maadddox

Hejsan.

Jag har en liten pojke som är född i vecka 34+5.
    Vi har tillbringat mycket tid på sjukhus sen han föddes,han föddes med hjärtfel och annat..
    Men nu har vi fått vara hemma i snart 3 veckor utan bekymmer.
    Väntar på en tid för operation nere i Göteborg...

//Madde

• nattisss

heeej alla tack för alla medelanden tyvärr har jag inte vart hemma så jag har inte kunnat sitta vid datan men men nu är jag här. lian är kvar på neo men han får vara utan cpapen i 8 timmar i sträck nu. det e så skönt imon ska vi på ett möte om syrgas i hemmet o nästa veka ska vi få lära oss hur man hanterar syrgasen så jag får ta med han på små promenader det ska bli härligt.. tyvärr blir det ingen opration för han nu häller dom vill vänta tills hans lunger har utveklas mer så vi räkar på till slutet av april får se hur det blir. nu har min lilla pojk åkt på jummsbrock med som han ska opereras för oxå men den oprationen lär dröja ett tag till.. lian väger över 3 kilo nu e så stolt över bebben min

• Jalica

två av mina barn e prematurer, idag e dom 11år resp. 7 månader.

• Cmon baby

Hej

Vår Charlie föddes den 7:e februari i vecka 32+6. Han vägde 1434 g och var 38,5 cm.
    Han väger nu 6 veckor efter 2600 g och han har nyss blivit utskriven från Karolinska efter att ha haft hemsjukvård i 3 veckor, helt underbart!

Han låg i kuvös 3 dagar, sen varmvattensäng bara ett par dagar eftersom han kunde hålla värmen så bra. Sen var det familjerum 1 vecka då vi äntligen fick sova tillsammans, och sen var det hemgång.

Jag ser bara till det positiva med prematurbarn, man kan ju knappast ändra det som hänt, man kan bara älska dom små med all kärlek man har ;)

Må så gott alla prematurföräldrar.

• Amadeus Mamma

Min son föddes i vecka 35+4. Vi låg på Ålands barnavdelning i 1 månad. Men det berodde mest på att han hade svårt att komma igång med amningen, så han var sondad nästan 1 månad. Han måsta ligga i kuvös 2 dygn och fösta dygnet efter han hade födits så behövde han ha syrgas. För direkt när han ploppa ut ur mej så andades han jätte bra men sen när han förstod att han var ute i vida världen så fick han en chock och det blev tungt med andningen.
    Men han är verkligen en kämpe. :)

• nattisss

heej heej tjejer sorry att jag inte har skrivit på länge men jag har fått hem min son på dagpermis nu så jag har inte vart inne så mycket på datan..

Svar på tråden oss med prematurbarn