• Conny homopappan

Mamma/pappa detta är min pojk/flickvän

Vad hade ni gjort om er 15 årig son/dotter kommit hem en dag helt utan att förvarna med en samkönad person och sagt detta är min pojk/flickvän?

• Svar på tråden Mamma/pappa detta är min pojk/flickvän
  • Post partum

Ahdela- Det finns homosexuella som väljer att inte göra det pga "allt skit de fått utstå pga sin läggning". Så ja, i vissa fall kan det mycket väl vara befogat att sörja de barnbarn man inte får.

• Post partum

"Nej, men man önskar ju som förälder att barnen ska ha ett sådant förtroende för en att de berättar. Ungefär som om ens dotter skulle komma hem och visa upp sin nyfödda baby utan att man ens vetat att hon var med barn. Jag skulle känna mig otroligt misslyckad om de inte ville berätta om så pass viktiga saker ..."

Håller med till 100%.

• hymafr

Jag skulle inte bry mig för egen del, men tänka att det hade varit enklare för dottern om det hade varit en kille hon blivit kär i.
    Barn kan man ju nuförtiden skaffa på alla möjliga sätt, så det skulle hon klara av utan en man.

• bizzy

oj vad monga som tydligen hade sagt "hej och välkommen, stanna po middag" jag tror nog man hade blivit mycket mer ställd än so.

• Manchester
    bizzy skrev 2008-03-05 12:03:40 följande:
    oj vad monga som tydligen hade sagt "hej och välkommen, stanna po middag" jag tror nog man hade blivit mycket mer ställd än so.
    Eller kanske inte? Jag och min familj lever i en miljö där homosexualitet inte är särskilt uppseendeväckande. Både min man och jag har flera homosexuella bland både kompisar och kollegor. Så, nej, jag skulle inte tycka att det var särskilt konstigt. Jag tycker att personligheten hos mina barns framtida partners är betydligt viktigare än könet. Min dotter får hundra gånger hellre ha en flickvän som är snäll mot henne än en pojkvän som inte respekterar tjejer till exempel.

Sedan skulle jag, som jag skrivit tidigare, vara lite ledsen över de fördomar som min son eller dotter förmodligen kommer att möta som homosexuell. Särskilt om det är min son skulle jag kunna oroa mig för att han ska bli nedslagen eller på annat sätt råka illa ut pga sin läggning. Men det betyder ju inte att jag skulle ha något emot själva homosexualiteten. Det handlar om att det är för bedrövligt att det finns människor som inte accepterar andras läggning och livsval.

Jag skulle också kunna fundera över detta med framtida barnbarn, åtminstone om det var min son som var homosexuell. En kvinna som vill ha barn tillsammans med sin flickvän har ju rätt stora möjligheter att få det. På ett sätt till och större än ett heterosexuellt par. Skulle den ena tjejen i paret ha svårt att bli gravid så får väl den andra försöka. För killar är det ju svårare. De måste hitta någon som vill föda barnet åt dem eller vill ha barn tillsammans med dem.
  • Conny homopappan
    Svar på #101
    lövet2 skrev 2008-03-01 17:24:17 följande:
    Svar på #45
    Nej, men man önskar ju som förälder att barnen ska ha ett sådant förtroende för en att de berättar. Ungefär som om ens dotter skulle komma hem och visa upp sin nyfödda baby utan att man ens vetat att hon var med barn. Jag skulle känna mig otroligt misslyckad om de inte ville berätta om så pass viktiga saker ...
    men de syns ju om någon är gravid, de kanske helt enkelt inte tycker att det är något speciellt att de har en flick/pojkvän..
  • TyraPaloma

Hej!

Jag hade nog inte sagt nåt speciellt. Typ hej och presenterat mig antar jag.

Jag skulle inte tycka de var så jättekonstigt om ens barn inte hade berättat innan att han eller hon är bi eller homosexuell.
    Han eller hon kanske inte ens tänkt på det själv förrän han eller hon träffade sin partner. Jag är bisexuell men har inte sagt nåt till mina föräldrar. Inte för att jag vill dölja något utan för att jag inte tror det spelar någon roll varken för dem eller för mig. Kanske jag skulle sagt det om man pratat om homosexualitet eller nåt men.. Jaa jag skulle ju inte precis säga "Mamma, bara så du vet så är jag hetero" så varför skulle jag deklarera att jag är bi?
    Jag skulle aldrig skämmas eller dölja om jag skaffade mig en flickvän i framtiden.

• BöljandeGräset

Jag hade nog haft svårt att smälta det, resonerat hit och dit, analyserat och haft mig. Oj, varför visste jag inget om detta, hur ska det nu gå och lite sånt. Sen hade jag säkert glatt mig och varit en proud parent. Nånstans så är det ändå 2008 och sååå uppseendeväckande är det som väl är inte längre. Dessutom så är det ju ändå samma skitunge, trots allt.

• Conny homopappan
    Svar på #104
    bizzy skrev 2008-03-05 12:03:40 följande:
    jo ställd skulle man nog bli.. hela min fundering är ju om man hade accepterat det. Du som är troende hur hade du handskats med situationen. Självklart är det helt acceptabelt att man blir ställd men vad hade du gjort som förälder?
  • Helheim

Jag hade nog stammat fram "Hej på dig, jag heter Victoria och är Jennys mamma" sen hade de väl försvunnit in på rummet...Jag hade dock blivit glad att hon tyckte att hon kände och litade på mig så pass att hon ville tala om sin kärlek för mig Oavsett kön (vilket hon faktiskt gör). Men det hade nog kännts lite skumt :) Sen hade jag nog startat en tråd på FL om hur jag skulle gå tillväga för att allt skulle bli så bra som möjligt för henne och mig.

• Conny homopappan

Helheim

henne och DIG??? det handlar väl om henne och sin flickvän eller???

• Helheim

Conny homopappan skrev 2008-04-13 23:08:18 följande:

Helheimhenne och DIG??? det handlar väl om henne och sin flickvän eller???
    Jag menar att i det långa loppet ska bli en bra relation mellan henne och mig. Naturligtvis handlar det om henne och hennes flickvän, men Jag vill ju odla VÅRAN relation med!! Jag kommer ju finnas kvar när/om det tar slut mellan henne och flickvännen
  • Conny homopappan

Helheim

Jag tog för givet att er relation inte skulle ändrats enbart för att hon var bi eller homosexuell..

• Helheim

Conny homopappan skrev 2008-04-13 23:23:20 följande:

HelheimJag tog för givet att er relation inte skulle ändrats enbart för att hon var bi eller homosexuell..
    Självklart inte...men hon kanske hade känt att jag behövde veta mer om det för att förstå henne bättre! TYP!!!!!!!!

Jag skiter väl i vem hon e kär i så länge hon e lycklig...sen var det sarkastiskt sagt om tråden...såg du inte flirtsmileyn
Svar på tråden Mamma/pappa detta är min pojk/flickvän