• bubblan79

blond mamma - asiatisk pappa = barn?

hejsan.. ja som tråden heter...
    Jag är blond med blå ögon, min blivande man är adopterad från korea och har alltså svart hår och bruna ögon.
    Min blivande har två barn sen tidigare och dom är underbart fina och goa, mamman till dom är mörkhårig med bruna ögon.. alltså är barnen det med men jag undrar om nån som vet någon som fått barn med en asiat och som själv vart blond.. finns det nån chans att barnen får blå ögon tex? eller blont hår?
    tycker att de asiatiska dragen hos alla är genomgående så hade vart kul att höra att våra framtida barn kanske kanske kan bli lite lika mig haha

• Svar på tråden blond mamma - asiatisk pappa = barn?
  • Glitterboll
    Cattis1978 skrev 2008-02-22 23:28:46 följande:
    Jag ar blond och min man ar asiat. Vi har tva pojkar som bada ar morka men var aldste son ar mycket morkare an sin lillebror. Var yngste son har ljusbruna ogon och lite ljusare har med nastan lite roda slingor i (om man ser det i solsken t ex) medan var aldste son har riktigt svart, tjockt har och morka, morka ogon.
    Roligt med variation! Det måste ju vara dina blonda anlag som "spelat in" hos lillpojken
  • Cattis1978

Ja, det maste det vara! Han ar ljusare i huden ocksa medan storebror blir nastan svart i solen, precis som sin pappa

• bubblan79

kikade i ditt galleri. fastnade på bröllopskortena.. gud så vackra. och vilken fin klänning

Cattis1978 skrev 2008-02-22 23:34:35 följande:
    Ja, det maste det vara! Han ar ljusare i huden ocksa medan storebror blir nastan svart i solen, precis som sin pappa
  • bubblan79

hm jag läste i tidningen häromdagen om en artikel om blå ögon och det skrevs att de med blå ögon har samma typ av genfel eller nåt.. nåt genetiskt arvsfel som gjort att blå ögon uppstått för från början hade alla bruna ögon

• elinville

Om din man har en förälder som är blond och blåögd kan ni få barn som är blonda och blåögda.
    Brunögda väger ju över, man behöver alltså bara ett anlag av brunt för att bli brunögd (alltså man har alltid 2 anlag, men om det ena av dom är brunt så blir det brunt), men två anlag av blått för att bli blåögd.

Eftersom du är blåögd har du två anlag av blått = Ditt barn får ett anlag blått
    Din man kanske har 2 bruna anlag = ditt barn får ett brunt anlag av honom
    blått + brunt = brunt

Men...
    Om din man har ett blått och ett brunt anlag så kan barnet få ett blått anlag även från honom och då är Blått + Blått = Blått

Hängde du med?

Jag har en kompis som är adopterad från sydamerika och vet inget om sitt ursprung och hon har två blonda blåögda barn så förmodligen har hon en biologisk förälder som är vit, blond och blåögd. Vi brukar skoja om att det är tur att det är hon som är mamman som födde dom annars hade man nog undrat om brevbäraren...

Maja 070703
  • elinville
    bubblan79 skrev 2008-02-22 23:37:30 följande:
    hm jag läste i tidningen häromdagen om en artikel om blå ögon och det skrevs att de med blå ögon har samma typ av genfel eller nåt.. nåt genetiskt arvsfel som gjort att blå ögon uppstått för från början hade alla bruna ögon
    Det kan ju stämma...och om tänker efter så är ju ofta genetiska sjukdomar något man behöver två anlag av (ett från mamma o ett från pappa) för att man ska bli sjuk, annars blir man bara bärare av genen...och det är ju likadant med blåa ögon
    Maja 070703
  • bubblan79

ja nu hängde jag med perfekt..
    ja jag har oxå undrat över den frågan haha vi brukar skoja om det jag och min blivande att han vet ju hur hans barn ser ut och att om de ploppar ut en liten blondis så är det nån annan som är far för han kommer inte få några blonda blåögda barn haha de var där som min tanke startade från första början att undra om de finns nån chans till en liten blondis iaf.. hade vart kul bara för att han tror att han inte kan få de fast som sagt det spelar ju egentligen ingen roll..

• Jalapeno

jag har träffat en kille med filippinsk far och blond svensk mor. Han är så otroligt snygg som vuxen iallafall. Mörkbrunt hår, fräknar, ljus hy och aningens sneda ögon.

• Glitterboll
    elinville skrev 2008-02-22 23:41:59 följande:
    Det kan ju stämma...och om tänker efter så är ju ofta genetiska sjukdomar något man behöver två anlag av (ett från mamma o ett från pappa) för att man ska bli sjuk, annars blir man bara bärare av genen...och det är ju likadant med blåa ögon
    kikade in i ditt album! Dina barn är verkligen superfina! Jag tycker att halv-asiater är de vackraste barnen faktiskt.. de kan ju bli så där galet söta/vackra! Fin hudton och hårfärg får de ju också!
  • Dis

Min pappa har svart hår och bruna ögon. Hans föräldrar och far/morföräldrar lika så.
    Längre tillbaka finns någon enstaka blond/blåögd min fars familj är blanding mellan flera olika länder och värdsdelar.
    3 av 4 av hans barn blev blonda och blåögda! Jag blev mellanbrunhårig och fick brungröna ögon.
    Resten av släkten på pappas sida ser likadan ut. Vissa är väldigt mörka mörk hud osv och har fått blonda blåögda barn. Tydligen är detta ett fenomen inom just euroasian, finns nån bok om detta. Tyvärr blev det lite konstigt förr i tiden då de ljusa euroasian fick fördelar, vilket ledde till att de mörka inte kunde känna samma stolthet. Tur att tiderna förändras!

• Aleqzia

Gammal tråd men jag är gift med en kines och vår dotter blev blond och blåögd men vår son är mer lik pappa, mörkt hår och mörka ögon. Hela min mans släkt är kineser med mörkt hår och mörka ögon så det är jätte underligt att vår dotter kunde få blåa ögon. Jag själv har gröna. Men det sägs att ögonen kan ändra färg de första åren? Och jag har inte varit otrogen, hon liknar honom i ansiktsdragen så man kan se att det är hans barn bortsett från färgerna. Så det finns iaf en chans att barnen kan bli blonda och blåögda även om det inte känns som den är så stor :)

Svar på tråden blond mamma - asiatisk pappa = barn?