• Mickus

    Pysslingen vs Vittra

    Jag ska nu välja skola till min dotter och står och väljer mellan en pysslingen skola eller en Vittra, båda ligger i Ursvik och ska starta helt nytt i augusti -08.

    Vet att mkt beror på lärare men jag skulle gärna vilja höra erfarenheter av de båda?

  • Svar på tråden Pysslingen vs Vittra
  • jennie ellie

    Omöjligt att råda dig då skolorna är såå olika beroende på personalen, enligt trådar här kan det antingen vara himmel eller helvete beroende på ort och dess personal.

    Vi är supernöjda med Vittra i kungsbacka

  • Annicapannika

    Har ingen erfarenhet av pysslingen, men mina barn går på vittra och vi är supernöjda.

  • Freida

    ja, ok... men tänkte mer på skillnaderna;) men än e d länge tills jag ska välja skola;)

  • jennie ellie

    Vi stod i kö i 4 år och kom med nöd och näppe in när dottern var 6 år så det är bra att vara ute i god tid.

  • Freida

    alltså... jag bor i en liten ort... så här väljer man inte skola;) men va mest nyfiken på skillnaderna som sagt... har aldrig hört. Men nu e vi OT

  • Mickus

    Jo jag vet ju att det beror på lärare men sen kan det ju också ligga lite hos ledningen och hur de tar hand om personal och rekryterar.

    Annikapannica och jennie ellie, vilken vittra går era barn på?

  • Mickus

    Okej. Jag har fått veta att de som ska arbeta med de minsta barnen kommer att ha 6 barn/pedagog och 3-5 åringarna 8 barn/ pedagog, låter så mkt tycker jag, nu ska ju hon iofs gå i skolan och då är det väl i regel allting många barn per pedagog men nu går hon i förskola där de har 4 barn/pedagog.
    Det här är bland det svåraste valet jag gjort i mitt liv tror jag. Hittar för och nackdelar, gäller bara att se vilka som väger tyngst.
    Tycker du att pedagogerna på er förskola är duktiga på montessori?

  • Tulibul

    hej
    jag har aktivt valt vittra till mina barn. jag trivs med det pedagogiska upplägget. man varvar mellan veckor av teoripass och projektpass. barnen har var 6:e vecka ledigt 2 dagar för att personalen skall hinna förbereda inför nästa "pass" och utvärdera det tidigare. detta innebär att sommarlovet istället blir en vecka kortare.

    Varje vår och hösttermin gör man olika diagnoser under 2 veckor på varje barn. detta för att kunna se vart barnet ligger kunskapsmässigt och därefter kunna placera barnet i rätt grupp. alla ska ju känna att de både kan och får utmaningar. i vittra har man inga läxor, både på gott och ont, anser vissa.

    mina barn har alla uppskattat varvningen mellan teori och praktik och att de hela tiden får utmaningar efter sin egen förmåga. givitvis så beror mycket på lärarna men jag tror det är få lärare på vittra som verkar där under en längre tid om de inte själva "brinner" för dess pedagogik. att antas som lärare på en vittraskola innebär ett antal intervjuer/tester för att se om man är lämplig.

  • bitte67

    Har Pysslingen någon speciell pedagogisk inriktning? Känner inte till så mycket om dem. Vittra känner jag väl till då jag jobbar på en Vittra skola men med förskolebarn.

  • Mickus

    Varje pysslingen har sin egen inrikting.
    Nu har jag iaf valt att det blir pysslingen och hoppas att det ska bli bra, gick på magkänslan.

  • noralisa

    Som anställd på en skolan inom Pysslingen är jag övertygad om att du gjort ett bra val. Som du säger så får varje skola och förskola inom pysslingen själv välja inriktning, trots olikheter känner man ett starkt stöd från företaget vilket ger en stor trygghet på vår skola iallafall!

    Hoppas att du och ditt barn kommer att trivas!

  • MVL945

    För allt i världen välj inte Vittra Brotorp! Går inte med ord att beskriva hur dålig skolan är. Skolchefen är otroligt inkompetent. Barnen ligger efter kunskapsmässigt. Många barn med extra behov (ett sätt för skolan att få in mer pengar) men inga extra resurser sätts in!  Mycket hög omsättning på personal. Det är en katastrofskola. Bli inte bländad av de nya lokalerna!
    Pysslingen har jag ingen erfarenhet av men har hört mycket gott om. Men vad jag förstår ägs Vittra idag av Pysslingen. Jag skulle välja Lilla Ursviksskolan.

  • bitte67
    MVL945 skrev 2012-09-04 14:45:43 följande:
    För allt i världen välj inte Vittra Brotorp! Går inte med ord att beskriva hur dålig skolan är. Skolchefen är otroligt inkompetent. Barnen ligger efter kunskapsmässigt. Många barn med extra behov (ett sätt för skolan att få in mer pengar) men inga extra resurser sätts in!  Mycket hög omsättning på personal. Det är en katastrofskola. Bli inte bländad av de nya lokalerna!
    Pysslingen har jag ingen erfarenhet av men har hört mycket gott om. Men vad jag förstår ägs Vittra idag av Pysslingen. Jag skulle välja Lilla Ursviksskolan.
    Nja, Vittra tillhör Academedia som dessutom har köpt upp Pysslingen.
  • Akis

    Hej!

    Vi bor också i Ursvik och ska snart välja skolan för vårt barn som ska gå nästa år på förskoleklass.

    Vi funderar mellan Pysslingen, Kymlinge och Ursviksskolan.

    Är den någon som känner vad finns för skillnader mellan de 3 skolorna?   

    Tack!
    Akis

Svar på tråden Pysslingen vs Vittra