• Laisen80

Bröllopsresa?

Jag och min man har en flicka som är 10 månader. varannan hels kommer hans son till oss(12 År)
    Vi har nyss gift oss, planerar bröllopsresa, kanske utlandet en vecka, lillan MÅSTE ju följa med pga hon är för liten för att sova borta en hel vecka.

Problemet.... min man vill i såna fall att 12-åringen ska följa med.... på våran kärlekssemester...bröllopsresa.. är jag aldeles för egoistiskt och knäpp som vägrar åka på bröllopsresa under såna omständigheter.?
    Jag tycker det får vara... en 12-åring är ju inte direkt ett barn som man lägger kl 18:00?

VAD TYCKER NI?

• Svar på tråden Bröllopsresa?
  • Tess the mess

Jag hade med min då 9 mån dotter på bröllopsresa. I efterhand hade jag hellre väntat ett par månader och åkt utan henne fast på en kortare resa. Då skulle du ju slippa diskussionerna om bonusen också Då man åker på bröllopsresa är det kul att kunna sitta länge på restaurang, kunna ta ett par glas vin eller champagne osv.

• Cocarola

Jag tror absolut att en 12-åring förstår innebörden av en bröllopsresa.

Vänd på steken och förklara att just den här resan inte skulle vara så rolig för honom eftersom ni bara vill sitta och vara romantiska, pussas, gå på promenader och sitta lääänge och prata på restaurang, dvs göra vuxensaker. Lillan får följa med eftersom hon inte tycker sånt är tråkigt, och dessutom kommer att sova i vagnen medan ni äter själva etc.

Kanske med löfte om att ni alla 4 ska resa någonstans mer barnanpassat senare? Nästa sommar när lillan är större kanske en sol och badresa blir roligare för alla. Är det för långt fram i tiden kanske Skara Sommarland eller något dylikt kan vara realistskt?

• saltsill

Jag tycker att får bebis vara med så får stor vara med. Om du tycker det känns tråkigt, vilket jag har förståelse för *hade också velat åka helt själv på min bröllopsresa*, så tycker jag ni ska vänta med bröllopsresan tills ni kan lämna båda barnen hemma.

• Moder2

jag hade lämnat 12 åringen hemma oavsett vems den är. men tagit med mig bebisen.

• Calles matte
    saltsill skrev 2008-03-28 09:42:07 följande:
    Jag tycker att får bebis vara med så får stor vara med. Om du tycker det känns tråkigt, vilket jag har förståelse för *hade också velat åka helt själv på min bröllopsresa*, så tycker jag ni ska vänta med bröllopsresan tills ni kan lämna båda barnen hemma.
    Men VARFÖR ta med en 12-åring på en BRÖLLOPSRESA? Vad får han ut av det?

När det är så stor åldersskillnad på barnen finns det ingen anledning till millimeter rättvisa. Skall man låta 12-åringen sova i sängen hos föräldrarna också då bara för att bebisen får det?
  • Uca

mycket skilda åsikter, jag kommer själv från en familj som var bonus på alla möjliga kanter... Min mamma har rest bort med mina systrar och deras pappa när jag var 15. Det var helt ok
    1. Hellre vara hemma själv än åka med familjen
    2. jag fick ju alltid följa med annars
    3. Syskonen var små och föräldrarna trista
    4. Bara man känner kärlek så tror jag det mesta är ok

Nu lever jag i en ny bonusfamilj, där jag är bonusmamma och för mig är det självklart att vi kommer att råka ut för samma sak som TS, men finns det kärlek så tror jag alla parter förstår och det kan aldrig bli lika, men olika är inte alltid rättvist!

Lycka till!

• Teschty
    Moder2 skrev 2008-03-28 12:18:47 följande:
    jag hade lämnat 12 åringen hemma oavsett vems den är. men tagit med mig bebisen.
    Samma här....
    Alvin mammas hjärta
  • aiz

Klart han ska med - om han vill.
    Fråga honom. Han är tolv år. Dvs en person med känslor och åsikter.
    Eller så väntar ni med att åka tills den lilla är stor nog att stanna hemma hon också.

• Laisen80

TAck för alla era svar!
    Problemet är att för mig är det inte självklart att han ska med...jag vill kunna mysa, kramas och älska på min bröllopsresa... det kan man inte med en 12-åring med.

Vi har i alla fall bestämt oss för att bara fara på en weekend istället , utan barn!

• mHalmstadsmamma

Klart som korvspad att 12 åringen med ska med..varför ska du särbehandla dem. >Får ett barn förlja,med får alla så resonerar jag.

• Laisen80

När det gäller vår BROLLOPSRESA tycker jag absolut att man kan särbehandla dem, skulle ha tänkt precis likadan om han vore min egen, man kan inte jämföra en bebis med en 12-åring i denna situation!

Som sagt, vi har enats om ett beslut, vi åker på en weekend UTAN barn!

• AnnanAnna

Jag tycker verkligen det är tråkigt att man använder ord som "särbehandla", "utesluta" o.s.v. så fort man inte har millimeterrättvisa mellan barnen, särskilt när det gäller bonusbarn kontra barn som bara har ett boende.
    Det är inte helt enkelt att få allting att bli helt lika när barnen inte bor tillsammans hela tiden från första början.

Att sedan jämställa en 12-åring och en nyfödd tycker jag är helt absurt. En 12-åring med ett till boende, en till familj, kan ju inte på långa vägar jämföras med en nyfödd med bara en familj och ett boende. Det är ju en bröllopsresa, inte en familjesemester de skall iväg på!

Hoppas ni får trevligt på er weekend och att ni i framtiden kan göra saker i olika konstellationer utefter var och ens behov i er familj utan dåligt samvete!

• Torparn

Vi åker på bröllopsresa med våra barn i sommar. De är 7 och 10 år och vi ser det som en välförtjänt länge önskad semester.

Skulle vi åka utan dom skulle de bli jättebesvikna och vi skulle nog inte kunna slappna av heller. Nu ser vi fram emot det nästan mer än själva vigseln

Ska bli så kul att se dom ha roligt De har längtat så länge efter en solsemester.

Om ni åker helt utan barn så låter väl en weekend som ett utmärkt alternativ

Det funderar vi på lite senare i höst bara han och jag

• skruttgumma

Hejja pappan som står upp för sin son!

Vänta med resan tills ni vill lämna bort dottern. Eller åk på en kortare resa så hon inte behöver följa med..

• skruttgumma

sorry, såg nu att ni ska göra det

Svar på tråden Bröllopsresa?