• Laisen80

Bröllopsresa?

Jag och min man har en flicka som är 10 månader. varannan hels kommer hans son till oss(12 År)
    Vi har nyss gift oss, planerar bröllopsresa, kanske utlandet en vecka, lillan MÅSTE ju följa med pga hon är för liten för att sova borta en hel vecka.

Problemet.... min man vill i såna fall att 12-åringen ska följa med.... på våran kärlekssemester...bröllopsresa.. är jag aldeles för egoistiskt och knäpp som vägrar åka på bröllopsresa under såna omständigheter.?
    Jag tycker det får vara... en 12-åring är ju inte direkt ett barn som man lägger kl 18:00?

VAD TYCKER NI?

• Svar på tråden Bröllopsresa?
  • Lilla trynet

Vill poängtera att jag aldrig tycker att man ska särbehandla bonusbarn, utan jag skulle resonera lika med en biologisk 12-åring!

• Agamemnon

Jag tycker också antingen båda eller inget av dem - själv skulle jag då föredra "inget av dem" eftersom jag tycker att en bröllopsresa inte är samma som en familjeresa, men det är jag det .

En 10 månaders kan man ju knappast lämna ensam "hur länge som helst" så jag skulle kanske fixa en mini-bröllopsresa (typ spa-weekend) och sedan åka på den "riktiga" resan när man känner att man kan/vill lämna barnet kanske en vecka...

Lyckligast av alla: BF 5 mars, 2008!
  • Lilla trynet

Har visst svårt att tänka annat än i flera steg....
    Hitta på något 12-årsanpassat före eller efter för sonens skull, så han känner att ni tycker att han är viktig.

• tjötas

Tycker båda eller ingen ska med. Kan bara tänka mig själv hur det vore om mitt halvsyskon fick följa med sin mamma och gemensamma pappan men inte man själv. Liksom "vi är den riktiga familjen, du är bara med ibland". Oavsett ålder. Tror inte en 12-åring förstår skillnaden mellan ett riktigt litet barn och ett större.

Ovanstående förslag med en mindre bröllopsresa, ett par nätter borta helt själva låter bra. Sen kan man åka på familjesemester allihop.

• sipelkas

jag var tvungen att frångå mina regler och logga in på jobbet.
    jag får exem när jag hör resonemang alla eller ingen.
    när vi gifte oss och åkte på bröllopsresa tog vi med lillkillen men inte de 3 stora bonusarna.

barn är den åldern är ju stora nog att förstå att helst skulle vi velat åka själv men att lillbrorsan fortfarande ammar och måste hänga på. och som min bonusdotter 9 år uttryckte det.
    lillbrorsan kommer ändå inte att komma ihåg att han varit i indien så den resan räknas inte.

prata med bonusbarnet, han är stor nog att kunna resonera med.
    och jag tycker inte du är egoistisk. Lillen kan ju hänga på det ni företar er på tu man hand. storgrabben kräver ju aktivering och då blir det ju inte er resa. sen kan ni alltid åka på semester ihop allesammans vid ett senare tillfälle... hör av dig om du behöver mer peppning. jag står på din sida

• Laisen80

Tack för alla era svar!
    Känns bättre nu!
    Vi vill ju fara någonstans nu så snart som möjligt, men det kanske lutar åt en weekend då vi kan lämna bort lillan, ´fast jag drömmer om hinna med en utlandsresa innan nästa barn.
    Jag tror faktiskt också att grabben skulle förstå, han är väldigt mogen och klok kille!
    Han känner sig absolut inte utanför i vår familj, vi har det väldigt bra tillsammans.
    Nu var ju problemet att göra detta till BRÖLLOPSresa och inte familjeresa....

Ja, det kommer bli knepigt det här, eftersom min man gärna vill åka på familjeresa.

Tack för era svar!

• Esmiso

ta en weekend resa så kan ni ju ta en liten familjeresa senare

• AnnanAnna

Jag skulle helst inte ha med något barn på just en bröllopsresa, så för min del skulle jag nog vänta ett tag med det tills man kan åka bara de vuxna.
    Annars har jag inget som helst problem med att man semestrar i olika konstellationer. Ibland utan bonusbarn, ibland bara bonusbarn och bioförälder o.s.v.

Så försöker vi ha som mål att kunna göra i allafall, särskilt när man har barn i väldigt olika åldrar och med olika behov. Fattar inte poängen med "alla eller ingen", är semestrar det enda man har för att bygga upp en stark familjekänsla eller vad?

Mina barn skall få lära sig från början att de inte kan vara med på allt som deras halvsyster gör, och tvärtom givetvis, vill vi åka på småbarnsanpassad semester utan deras 10 år äldre syster när hon t.ex. är hos sin mamma så kommer vi självklart att göra det. Precis som vi gör saker allihop när det är det som passar alla bäst.

• Calles matte

Men hallå det är en BRÖLLOPSRESA det diskuteras här! Självklart skall den vara UTAN BARN, att ts sedan råkar ha en BEBIS som är beroende av sin mamma dygnet runt gör ju att de är tvungna att ta med BEBISEN. Varför jämställa en 8-månaders med en 12-åring? Självklart kommer åldersskillnaden alltid att göra att de kommer att bli olika behandlade (för stunden) men det har med åldersskillnaden att göra, inte med att den äldre råkar vara bonusbarn!

Att sedan ett barn som bara bor varannan helg alltid skall med på allt är ju också helt tokigt. Då kan man ju aldrig göra någonting med de gemensamma barnen eftersom, "nej tyvärr, vi måste vänta till helgen bonusen är här och då har vi ändå så himla mycket annat vi måste göra". Hur logiskt är det?

Blir förbannad när folk tror att om inte bonusbarnen får vara med på allt, alltid, så är de inte fullt accepterade i familjen. Det har inte med det att göra!

• Laisen80

Skönt höra att de flesta förstår!
    Kan ju tillägga att jag skulle helst åkt utan 12-åring även om han var mitt eget barn, det att han råkar vara bonusbarn har ABSOLUT ingenting med saken att göra, älskar pojken!

Detta handlar om våran bröllopsresa, på bröllopsresa kanske man vill mysa på hotellet på kvällarna, lillan sover ju faktiskt efter kl 19... det gör inte en 12-åring....
    Vi har inte hunnit diskutera någe mera eftersom jag jobbar hela helgen.
    Återkommer så får ni väl höra hur vi kommer göra!

Svar på tråden Bröllopsresa?