• isisisis

Hur många är vi?

Apropå att läkarna faktiskt är rätt okunniga om ÄD och ganska ovilliga att hjälpa till i vissa fall,skulle jag vilja veta hur många vi är som ska göra eller har gjort ÄD utomlands.

Det hade varit kul att veta och tala om nästa gång man besöker gyn.
    Sen finns det ju fler som inte är på FL förmodligen,men det hade varit roligt att veta iaf.

Vill ni skriva i tråden?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur många är vi?
  • makima

Läste i en annan tråd om den klinik du hittat
    Varit inne och läst...intressant, kanske ett nytt bra ställe

Vill du ha en lista eller hur ska vi räkna oss?

• isisisis

Jag tänkte göra ett överslag och gå igenom tråden,så man får en uppfattning om hur många vi är bara!

Roligt att veta eftersom ÄD utomlands har ökat så vad man läst i tidningarna.

Bra att veta om frågan kommer upp hos gyn också...

Ja,det finns nog många bra kliniker.

Gäller bara att hitta dem

• ninnie65

Förälskad mamma...vilket land besökte du? Vi ska till AVA-Riga nu i april om allt går bra för ET.

Kul att vi är så många! Verkligen bra att ha en tråd där man kan diskutera olika kliniker och behandlingar. Jag är helt grön på detta men alla kontakter här på FL lär mig massor.

Tack alla!!

• ninnie65

Liselotte B...vad fick du för intryck av klinikerna? Vi ville också besöka påde EGV och Embroins men tänkte på det försent så vi hann aldrig. Så nu blev det AVA för oss.

• makima

Ja många av oss är ju på "tråden" som du visar i ditt inlägg här ovanför Den som heter vi som gör ÄD ute i europa.
    Roligt tycker jag eftersom inte alla går på AVA eller EGV.
    Man kan då få tips och olika synvinklar på olika saker

• ninnie65

Tyckte det var fart i alla trådarna! Så jag skrev lite överallt. :)

I dagsläget är jag sååå vetgirig, vill veta allt om ÄD. Jag hoppas alla vi ska lyckas detta året.

Kram

• Förälskad mamma

Ninnie65...Vi kontaktade AVA i Åbo. Vi blir korrekt bemötta utan krusiduller. Läkaren är dock underbar! Har inget negativt att säga förutom att Åbo är en stad man inte gärna fördriver tiden i en hel dag i väntan på flyget hem...
    PÅ fredag ska jag göra gravtest. Får se om jag vågar eller kommer dra ut på det. Vi satte in ett klass 2-ägg vilket ju är ett toppenägg. Hoppas det ger resultat. Har sju ägg nerfrusna också. Har du fler frågor?

• ninnie65

Förälskad mamma: Hur länge fick ni vänta på donator i Finland? Jag kontaktade Finland för dryga året sedan och då var de inte alls så trevliga. Pratade då med en Dr som hette Mika Rantala. Han bara tyckte att vi skulle göra egna IVF vilket vi gjorde i Sverige men det lyckades ej. Tyckte då han kunde tipsat om kölista ändå. Men det kändes som han inte ville ha patienter.

Nu kör vi på i Riga och det känns bra, Riga är en stad som man gärna fördriver tiden i. Blev lite nyfiken på att se mer av Riga sist vi var där.

Lycka till på fredag!! Jag hoppas ni lyckas. Är det första ÄD för er? Ojj vad många ägg ni fått i frysen. Fantastiskt! Tycker inte det verkar som det blir så många för de flesta.

• Förälskad mamma

ninnie65: Vi väntade i knappt fem månader. Och det är just den läkaren du nämner som jag tycker så mycket om. Håller med om att ni kunde fått tips om kön...Jag vet att de verkligen arbetar för att locka nya donatorer till sig med kvällsträffar då och då.
    Åbo valde vi främst för att vi skulle kunna välja både båt och flyg om resa skulle behöva bokas med kort varsel.
    Ja, det är vår första ÄD, men vi har faktiskt en liten kille på 2,5 år som kom till som av ett under enligt läkarna. Mina ägg var i princip slut redan då och vi försökte med flera misslyckade IVF här i Sverige. Plötsligt bara kom han.
    När vi för ett år sedan kontaktade Sophiahemmet här i Stockholm för nya IVF-försök sa läkaren där att det inte var någon idé. Han bad oss fundera över ÄD, men i mitt förtvivlade tillstånd tyckte jag att hans förslag var utom all diskussion. Kunde inte tänka klart. Efter några dagar såg jag en annons om AVA i tidningen och ropade till min sambo: SÅ KLART! SÅ KLART ÄR DET DET VI SKA GÖRA!!! Tänk vad man kan ändra sig.
    Imorgon ska jag som sagt göra gravtestet. Vågar inte hoppas för mycket. Känns som om chansen att vi skulle lyckas på första försöket inte är jättestor. Dessutom molar det lite som av mensvärk idag. Usch, vill inte vara negativ, men man/jag bygger väl upp ett försvar, gissar jag.
    Antalet ägg, ja... Vi hade visst jättetur. Ett toppägg i magen, ett toppägg i frysen och ytterligare sex stycken "arbetarägg". Hoppas dock inte behöva använda dem. Håll tummarna imorgon precis som jag håller tummarna för alla där ute som kämpar och längtar. Meddelar resultatet inom kort. Ciao

• Förälskad mamma

Anade ju det...testet var negativt. Klart vi är besvikna och hade hoppats, men vi får ta nya tag med de frysta äggen så småningom. Vill ändå försöka vara på gott humör när jag firar påsk med hela familjen. Ska nu bege oss ut i snöstormen och handla mat. Det doftar ljuvligt här hemma av min sambos nytrillade och nysteka köttbular. Glad påsk till alla!

• ninnie65

Förälskad mamma: Håller tummarna HÅÅÅÅRT!

Det var ju inte så lång väntan för dig då i Åbo. Lite kul att det var den där Dr Rantala som du gillade. :) Han var så kort i telefonen och ville verkligen inte hjälpa till med att prata om ÄD. Han bara tjatade om IVF för mig. Och efter två IVF som inte lyckades kände jag inte för att kontakta Åbo igen. Om jag nu inte lyckas i Riga kanske jag ställer mig i kö i Åbo, utan att ringa till kliniken innan. Eller så blir det Riga igen eller så ger vi upp!

Lycka till idag då du testar!!

Isisisis: Vi som nästan ligge samtidigt i tiden. Idag tar jag min inj Procren, så nu är jag på G!

Glad påsk!

• ninnie65

Neej men så trist!! Beklagar! Sååååå triiiist!

Vi skickade nog meddelandena samtidigt.

Önskar dig ändå en trevlig påsk!

• hymafr

Räkna in mig också - jag håller som bäst på att försöka få svar från kliniker. Har jag inte fått något mailsvar på måndag så sätter jag mig och ringer runt. (AVA i Riga har dock svarat)

• Raspberry81

Snart dags! Hur känns det?

töjet skrev 2008-03-11 19:59:40 följande:
    Här är en till som skall börja behandling imorgon...planerad första ÄD försök 14/4 Ava Riga
Svar på tråden Hur många är vi?