• Ganto

Fler riktiga hemmafruar?

Undrar om här finns fler hemmafruar? Då menar jag dom som hade varit det även utan föräldrapenning.
    Jag är en så kallad lyxhustru:))
    Var även hemma innan vi fick barn. Får även "månadspeng" av min man. Är utbildad lärare annars. Jag har valt detta själv och vill vara hemma speciellt nu när vi har fått barn och väntar ett till.
    Men det hade varit roligt att träffa andra här i samma sits utan en massa påhopp.

Mvh Lotta

• Svar på tråden Fler riktiga hemmafruar?
  • lillamaa

riskornet: å tack så mkt! hoppas verkligen på att de ska införa det här. då kan jag också bli en riktigt hemmafru/mamma.

• hotten

lillamaa: kalix kommer inte att införa det, å sen skulle du väll vara föräldraledig å inte hemmafru om du var hemma med dessa 3000,- i månaden tom barnet fyllt 3..

• lövet2
    BymBym skrev 2008-03-28 18:18:31 följande:
    Ni som är hemmafruar, hur har ni löst det med pension och så?Lite nyfiken bara
    Jag har en massa barnår. Förutom det, så har jag en privat pensionsförsäkring. Jag betalar in en slant då och då, och så har jag tipsat släkten om att det är en bra present om de inte vet vad de ska köpa när jag fyller år och till jul.
  • morgonsolan

Det dras pengar från min mans lön till mitt personliga pensionssparande. Vi har också varit hos en familjejurist för att "säkra" mig och vårt barn ordentligt om det mot all förmodan skulle hända min man något. Vi tror på att leva jämlikt, bara med skillnaden att min man tjänar sju gången så mycket pengar som jag! (jag jobbar lite deltid, men skulle gärna vara hemma helt)

BymBym skrev 2008-03-28 18:18:31 följande:
    Ni som är hemmafruar, hur har ni löst det med pension och så?Lite nyfiken bara
  • Puffis

(ser att tråden är lång, men svarar på första inlägget bara, orkar inte läsa hela)

Önskar att jag hade en rik(are) man. Skulle GÄRNA vara hemma hela tiden. Som det är nu drar jag ut på föräldrapenningen så mycket det går och snart får jag väl börja jobba lite helg. Vill inte sätta barnen på dagis förrän jag absolut måste. Egentligen skulle jag inte vilja göra det alls. Tror inte ett dugg på att det skulle vara bättre för barnen att vara på dagis än att vara hemma med familjen.

Jag har absolut ingen önskan att för min egen skull börja jobba. Visserligen är det mycket lättare att jobba än att vara hemma med två små, men hur KUL är det? Jag har funderat och funderat men kan inte komma på vad mitt drömjobb skulle vara. Ja, det skulle vara om jag kunde komma och ta hand om den där vackra hästen du har på kortet där då ;o)

• Netriosa

Hur mycket i månaden pensionssparar er man åt er?

• Riskornet
    Netriosa skrev 2008-04-06 13:32:41 följande:
    Hur mycket i månaden pensionssparar er man åt er?
    En bra fråga :) Tror han sparar lika mkt till mig som till sig själv.
    Carpe Diem
  • anarkokapitalist

Blir det inte jobbigt om förhållandet skulle ta slut?
    För jag tror inte man är så attraktiv på arbetsmarknaden om man har varit hemmafru och sen kommer man få leva på existensminimum när man blir pensionär.

• lövet2
    Svar på #148
    anarkokapitalist skrev 2008-04-06 14:38:22 följande:
    Blir det inte jobbigt om förhållandet skulle ta slut?För jag tror inte man är så attraktiv på arbetsmarknaden om man har varit hemmafru och sen kommer man få leva på existensminimum när man blir pensionär.
    Det beror nog på en massa olika saker. Min mamma t ex gick på universitetet när vi barn blivit lite större, och hon fick jobb på en gång. Själv har jag skaffat mig ett enormt nätverk genom åren, via ÖF och föräldramöten bl a. Jag har lärt känna folk när de varit föräldralediga, och nu sitter de på alla möjliga poster. Faktum är att de senaste åren har jag fått jobberbjudanden från flera håll - trots att jag inte sökt jobb ...
  • Olw

Jag säger bara njut!
    Tycker att det låter som om du har det toppen!

Jag arbetar halvtid. (har jag själv valt).
    Vill ha mycket tid för våra barn,men pengarna räcker inte till för att jag ska vara hemma 100%

• Riskornet
    Blir det inte jobbigt om förhållandet skulle ta slut?För jag tror inte man är så attraktiv på arbetsmarknaden om man har varit hemmafru och sen kommer man få leva på existensminimum när man blir pensionär.
    Jag tycker inte man kan tänka riktigt så. Jag kan inte leva i nuet och gå och tänka på om ut i fall att det skulle ta slut. Idag är vi lyckliga, trivs med vårt val av liv och jag hoppas att det fortsätter så. Självklart kan man aldrig veta vad som händer om 10 år, men då får lösa problemen då.
    Carpe Diem
  • Ganto
    Man kan inte gå igenom sitt liv och tänka så. Sen äger jag 50% av vårt företag och har en massa pengar själv eftersom jag hämtar ut vinsten ur företaget varje år. Givetvis tjänar min man mer eftersom han får lön utöver vinsten. Så jag klarar mig.
  • hotten

blir oxå erbjuden jobb då några gånger per år fast jag inte söker... tror att en som gått till å från mest arbetslös de senaste 10 åren (och eller kombination sjukskriven, olika bidrag, ströjobb osv) är långt mer oatraktiva än en stark hemmafru som gjort aktivt val och som har utbildning haft bra arbeten och som dessutom verkligen är sugen på att arbeta när den dagen kommer å har heller inga små barn då...

pensionen blir ju lägre (mannen ger ca 20 000.- år, som jag placerar själva inför min pensionen) men har egetparande och ser huset som min pension, då jag inte har vilja å avsikt att bo kvar när jag är pensionär å min man är 15 år äldre mig så alltingen har han inte beslutsrätt i den frågan då ( he he) eller så har vi ju även hans pension å klarar oss på dessa 2 pensioner å sparkapital tillsammans..

Svar på tråden Fler riktiga hemmafruar?