• Camarogirl

Har du erfarenhet av katt med njursvikt?

Sitter här med min sjuttonåriga vän Fläcken som har njursvikt. Detta konstaterades för en vecka sen, så nu gäller dietmat. Stackars kisse är så trött och äter dåligt. Men ändå är han med där vi är. Verkar vara olika dagar...

Jag är så ledsen då det känns som att det i alla fall inte går åt "rätt" håll, utan att ett avsked kommer närmare för var timme! Han har varit med oss så länge och lämnade statusen som husdjur för att istället bli familjemedlem för många många år sen...

Har någon erfarenhet av njursvikt hos katt, hur utvecklade det sig över tid?

• Svar på tråden Har du erfarenhet av katt med njursvikt?
  • Fru U

Vill bara säga att det du säger är så himla klokt och genomtänkt. Precis så försöker jag tänka också

Nu har vår smulis tyvärr också spondylit (benutväxter på ryggraden) och får smärtstillande för det som i längden kan vara skadliga för  njurarna vilket komplicerar saken, men hon lever bra nu. Det finns ingen som tror på att hon har ont längre för hon hoppar som en kattunge

DropDeadUgly skrev 2008-03-06 11:18:41 följande:
    På min lilla kisse ligger kreatinin-värdet på över 500 dvs inte bra. Men man ska inte stirra sig blind på värdena utan man ska titta på kattens allmäntillstånd. Lever katten ett bra liv, får den ut någonting av det? Är katten pigg, har aptit etc. En biverkning av njursjukdom är bla hård mage, och det blir värre om katten inte får i sig tillräckligt med vätska. Andra biverkningar kan vara högt blodtryck med följder som ögonproblem etc. Även hjärtat kan påverkas.Ja, det där med foder är en evig stöte-fråga i dessa sammanhang. Vår lilla kisse har fått nästan bara njurfoder eftersom hon äter det med ganska god aptit. Ibland får hon mjölk och lite kalkon/kyckling. Det man ska tänka på med njurkatter är att de ska ha så lite protein som möjligt eftersom det belastar njurarna för mycket. Å andra sidan kan katter inte leva utan protein. Svår balans det där. Proteinbrist hos katter kan leda till blindhet, en av anledningarna till att katter inte bör äta enbart vegetarisk kost. Men om din katt inte vill äta av dietfodret ja då betyder ju det att den svälter så sakteliga till döds = inte bra det heller. Då kan man behöva kompletera med lite annan mat för att få igång aptiten.Som kontenta, tänk livskvalitet inte livskvantitet. Du vill ha kvar din katt, men den ska ju ha ut någonting av det och må så bra som möjligt under den tiden. Och i slutändan är det ju så att hellre ha kvar katten en kortare stund och den lever ett bra liv än att låta den vara "levande död" och tvinga i dietfoder.
    Live and let live
  • Fru U

Det är ju inte det, men man får göra sitt bästa. Vi har i alla fall fått stopp på smulis viktminskning nu sen hon börjat få (lite) tillskott av kattungetorrfoder (hon äter på de andras burkmat också så hon får i sig vätska bra och det är jag glad för)

En tanke dök dock upp nu; händer det att era kissar fördricker sig? Smulis verkar mest göra det i samband med att hon inte fått mat så fort hon pipit till och då går hon o mättar magen med vatten (vilket i de mängderna kommer upp)

DropDeadUgly skrev 2008-03-06 12:34:12 följande:
    Tack. Ja, det är inga roliga val alla gånger.
    Live and let live
  • Perry the Platypus

Mina föräldrar har haft två kastrathanar med njursvikt. Den ena överlevde 4 månader, den andra mindre än en månad. Både fick dietmat och vet.behandling.

Näää, men jag kanske inte alltid känner för att säga smarta saker!??
  • DropDeadUgly

Har inte märkt av att hon fördruckit sig. Fast å andra sidan är det alltid väldigt vätskigt det hon kräks upp, det är mycket sällan hel mat i spyorna. Men jag tror att det handlar mer om att dietfodret löser upp sig väldigt lätt än att hon fördruckit sig. Vi har alltid dietmaten framme så det finns alltid mat. Den friska katten kommer och säger till mig när hon vill ha mat så då ställer jag fram hennes mat.

• Camarogirl
    Svar på #16
    DropDeadUgly skrev 2008-03-07 22:37:34 följande:
    Hur mår kissen TS?
    Kissen mår inte så bra, för kissen vägrar äta specialmaten!! Försöker lura honom genom att blanda med tonfisk, för att han skall äta överhuvudtaget... Inte bra, men annars svälter han ju ihjäl... Vi tar en timme i taget just nu. Vore han bara inte så kräsen skulle både han och jag må bättre!
  • Casper2004

beklagar att din katt är sjuk!
    Jag hade en katt förrut som hade skyhöga njuvärden..alltså så höga att maskinen knappt kunde läsa av dom!dom rekommenderade dietmat och han åt och fick i sig men det hjälpte inte för honom...han blev bara sämre och sämre och magrare och magrare så vi tog bort honom då var han knappt 3 år men han skulle aldrig kunna bli frisk igen!
    saknar faktiskt honom fortfarande och det är över 4 år sedan som han fick somna in!1 månad innan våran son kom till världen!

Jag hoppas att din katt piggnar på sig!

Casper 4 år och bebis i magen bf 080615
  • Kantarellen

Nu kommer jag inte skriva det jag tror TS vill jag skall skriva.

En av våra katter fick njursvikt efter en hel del sjukdom. När hon väl mådde dåligt avlivade vi henne för att hon skulle slippa må dåligt mer. Minn erfarenhet är nämligen att när de väl börjar må dåligt av sina njurar så går det fort och finns inte mycket att göra. Då tycker jag det bästa är att avliva innan katten mår riktigt dåligt.

Hoppas ni får en fin sista tid med katten!

• TinaElisabeth

Fy bubblan va det är jobbigt med sjuka katter! Min älskade livskamrat fick diabetes (visar sig ungefär på samma sätt som kassa njurar). Blev akut sjuk och fick åka i ifart till veterinären och avliva. Blääää va tufft! Kan inte annat än skicka kramar och omtanke. /Tina

• Fru U

Tråkigt att höra. Vår äldsta katt har diabetes men behöver numera inget extra insulin

TinaElisabeth skrev 2008-03-09 01:15:05 följande:
    Fy bubblan va det är jobbigt med sjuka katter! Min älskade livskamrat fick diabetes (visar sig ungefär på samma sätt som kassa njurar). Blev akut sjuk och fick åka i ifart till veterinären och avliva. Blääää va tufft! Kan inte annat än skicka kramar och omtanke. /Tina
    Live and let live
  • Rigmor Mortis

Någonstans har jag läst att man inte märker av att njurarna börjar lägga av förrän de är nere på 25% av sin ursprungliga kapacitet. Och när de börjar må dåligt av det brukar det som Kantarellen skriver gå fort utför
    Det ÄR svårt att behöva ta beslutet att ett älskat djur ska få somna in, men ibland är det det bästa man kan göra för sin familjemedlem. Att släppa taget.

• Casper2004

hur går det med kissen ts?

Casper 4 år och bebis i magen bf 080615
  • Morrissanna

Min erfarenhet av katt med njursvikt är följande.Min katt började spy och vara ganska snurrig. ..då var hon nästan 17 år Vi gick till veterinären men han sa efter blodprov att katten var frisk men gammal...Därför mår Jon då. Det gick ca ett halvår o katten började dricka oerhört mycket vatten o kisade överallt förutom sandlådan..Vi besökte en annan vet o han tog nya blodprov som visade njursvikt på kreatin 4,5 dåligt....Det enda han rekommenderade var special mat. Hon vägrade. ...jag bad henne o hade tallriken med mat framför henne. Till slutet så åt hon men lite.Det var vinter o hon fick varma filtar.dagarna gick o katten åt fast lite. Hon spydde typ varannan dag o jag gick till vet nr 3 Då fick hon nya blodprov kreatin på 8.5 De förklarade att hon kunde inte få droppar för att kanske få henne att må lite bättre för att hennes hjärta var dålig....special mat. ...men hon vägrade. ..jag försökte lura henne genom att blanda men nej.....så jag tänkte att hon mår ganska bra....hon kommer iaf att dö...så låt henne äta det hon vill. Katten mådde okej och enda problemet var att hon kisade inte själv....nån av oss skulle ställa henne vid sandlådan var 5 timme o då kissade hon o så fort hon kissade så sprang hon bara iväg ..man undrade bara om hon drev med oss...Katten gick ner lite i vikt....Sedan lite mer......Sedan mer.....Sedan så kunde hon inte gå åt inget drack lite vatten....kanske lite laktos fri mjölk. ...hon vägde 1,9 kg till Slut o satt bara i våra famn o verkligen älskade det...Beslutet att gå till vet för att avlida henne var tungt o jag har ångest även om jag vet att hon skulle bara lida mer o kanske levt några dagar till. Natten inan även fast hon inte kunde gå så satt hon utanför dörren. Hon bara njöt av att bli gosade. ....Hon blev 18 år. Jag vet inte om jag gjorde rätt....jag går o tror att katten fattade allt o blev ledsen....Jag bara önskar att hon skulle dött utan att lida hemma hos oss..

Svar på tråden Har du erfarenhet av katt med njursvikt?