Hej!
Usch, det gör lite ont nät man läser hur denne Hans behandlar din son.. Och jag kan verkligen känna den känlsa som din son måste få varje gång han vet att Hans ska komma eller ringer..
Jag tror klart att det är ett av dem bakomliggande problemen, men också förmodligen något som har med själva skolan att göra. Jo, pojkar kan sova mer i sina tonår, men kanske inte så mkt som Marcus verkar göra.. Dessutom så är han väl inte inne i puberteten än? Om han "bara" går i 6.an?
Eftersom han är så duktig i skolan så känns det lite som om han kanske är understimulerad? Han kanske inte blir tillräckligt stimulerad i skolan, därför tycker han det är tråkigt och inte vill vara där..
Realationerna till sina vänner kanske har blivit påverkade av detta med Hans, även om du och din son har en bra och nära kontakt, kanske han kan tycka att det är jobbigt att tala om osv..
Tycker Du är fantastisk som gör det här för din son, faller sig självklart för mig, men inte för alla!
Tycker det är j*vligt konstigt att skolan inte bryr sig mer och tar dit sina kuratorer och angagerar sig, hälften frånvarao är MYCKET speciellt på högstadiet!!
Jag hade ca 25% frånvaro på gymnasiet, mådde inget bra alls, var väldigt deppig, skoltrött och ville mest sova jag med. Det genererade i skolsamtal med lärare, kuratoer osv.. Tycker din sons skola agerar lamt!!
Lycka till!