• vicsan

Stressig vardag!

Jag går hemma med 4 barn.Vilket jag tycker är mysigt och roligt. Problemet är att jag kan känna mig väldigt stressad över allt som behövs göras.Det är hämta och lämna,tvätt, matlagning,inköp o.s.v.
    Finns det nån som har lite goda råd att ge en mamma som ställer alltför höga krav på sig själv hur man bäst får vardagen att gå ihop?

• Svar på tråden Stressig vardag!
  • lövet2

Jag försökte länge. Jag hade arbetsdagar som var 18 timmar, och ändå hann jag inte allt som jag "borde" hinna. Till slut insåg jag att med flera småbarn, så gick det inte att hinna en massa annat också. Jag fick prioritera och schemalägga min vardag och göra det jag hann. Sedan gäller det förstås att i slutet av dagen vara stolt över allt man hunnit, och inte få dåligt samvete över det man inte hunnit!
    När jag schemalade mina dagar, så började jag med mina egna behov: 6 timmars sömn, 1 timmes fritid varje kväll och minst 5 minuters paus varje timme under dagen. När jag utgick från att följa det här varje normal dag (dvs då inte barnen hade magsjuka eller annat elände), så orkade jag bättre och blev mer avslappnad.

Svar på tråden Stressig vardag!