• Nati

Nu tar jag platttången.. för hårt eller?

Jag är mamma till en 16½ årig tjej. Nu funderar jag på att lägga undan hennes plattång, varför? Jo:
    I dag var tredje gången på 3 veckor som jag kom in på hennes rum och platttången ligger påslagen i den sitter hårstrån som osar kraftigt bränt OCH tången ligger på en plaststol. Här pratar vi om hög eldsrisk,överhettning, hår och plast. Jag har alltså haft exakt samma cenario 2 gånger tidigare och pratat stort allvar. Förra gången hade vi dessutom lämnat huset i 5 timmar och det var rejäl lukt av bränt då, i dag gick jag in på hennes rum med tvätt efter 2 timmar!
    Saker som anses som farliga plockar man ju bort för småbarn nu funderar ja på detta för jag är både förbannad och rädd.
    Hon kommer bli vansinnig och säga att hon visst stängt av den så var det vid de andra tillfällena, bara skyllde ifrån sig. Vad tycker ni???

• Svar på tråden Nu tar jag platttången.. för hårt eller?
  • IdaVasterflo

Plocka bort den från henne bara. Hellre en sur tonåring än ett nedbränt hus, jag lovar. vårat hus som vi bodde i när jag var liten brann ner när jag var 10. Hela huset till grunden, alla saker, alla minnen. Efter det flyttade vi till ett hus ca. 1 mil från det förra stället och där bodde jag tills jag flyttade ihop med min kille när jag var 16. Men min familj (mamma och 4 yngre syskon) bodde kvar där till i November i år, då samma sak hände igen.. Huset till grunden, alla nya saker och minnen borta. Och det var elfel/slarv (de vet inte säkert) båda gångerna!!

• Charlotta74

Ge henne en läxa, bort med den....
    Hur ska hon annas lära sig???

• Nati

Tack för alla inlägg NU ska ni få Höra hur detta gått:
    Åt skogen kan jag säga, vilken story. Nu är jag däremot helt urförbannad, hittade tången på för 10 minuter sedan och nu är jag vansinnig.
    MEN till storyn: JO den dag jag skrev inlägget blev kaos. Efter lunch ringde polisen och sa att de hittat hennes moped som blivit stulen under natten ifrån ett inlåst affärslager som hennes pappa äger. Flickan visste alltså inte ens att den var stulen. NU hittades den totalt sönder kvaddad. Jag har några samtal under eftermiddagen och polisen har ringt hennes mobil. Hon skulle ju inte komma förrän 2200. Vid 2230 kommer polisen med mopedskrotet precis när hon kommit hem. Hon gråter och är förstörd men får även hysteriskt utbrott över allt har så klart samband med det inträffade, ja en enda röra. JAG kan INTE dra upp om att tången varit på. Sedan nästa kväll när det lugnat sig förklarar jag det inträffade att jag hittat den på och att hon får skaffa en timer. Kommer överens att tills dess ska hon verkligen, verkligen skärpa sig,låter så seriös så!!! så hon får ha den innan hon köpt timer alltså MEN nu är det SLUT med det efter morgonens händelse.
    Blä så var denna story

• Fru hemlig

Tröstekramar från en barnlös som längtar till tånårsproblematiken

• nilla 1972

Vi tonnårsföräldrar e nog överens det är farligare med tonnåringar än små barn som man ändå kan ha viss uppsikt över och plocka undan saker för.Min unge är nog värst tagit bilen och åkt o sladdat med sin tjej o hans lillebror .(han får inte övningsköra mera)

• nilla 1972

Ps glömde svara på ditt inlägg. ta ifrån henne tången , men göm den väl.!

• mammialex

Min dotter 17 år lämnar också ofta plattången på...dessutom bränner hon kastruller o dyl.

Ibland går hon hemifrån utan att låsa för hon "hinner" inte säger hon.
    Vi bor mitt i centrum i en mellanstor stad så vadsom helst kan ju hända när dörren står olåst känns det som.

Konsekvenser av olika slag är väl enda sättet att agera. Att ta plattången för några dagar är väl ett alternativså gott som något tycker jag.

Nati skrev 2008-03-10 13:14:59 följande:
    Jag är mamma till en 16½ årig tjej. Nu funderar jag på att lägga undan hennes plattång, varför? Jo:I dag var tredje gången på 3 veckor som jag kom in på hennes rum och platttången ligger påslagen i den sitter hårstrån som osar kraftigt bränt OCH tången ligger på en plaststol. Här pratar vi om hög eldsrisk,överhettning, hår och plast. Jag har alltså haft exakt samma cenario 2 gånger tidigare och pratat stort allvar. Förra gången hade vi dessutom lämnat huset i 5 timmar och det var rejäl lukt av bränt då, i dag gick jag in på hennes rum med tvätt efter 2 timmar!Saker som anses som farliga plockar man ju bort för småbarn nu funderar ja på detta för jag är både förbannad och rädd.Hon kommer bli vansinnig och säga att hon visst stängt av den så var det vid de andra tillfällena, bara skyllde ifrån sig. Vad tycker ni???
  • Majsansarne

Saga jag sagt till henne:

Oj, hon hade lämnat plattången på för länge, så den självdog och rykte, men som tur var hann du slänga den i diskhon och räddade huset! Vilken tur att just du var där då! Tyvärr kan hon inte åerse den eftersom den stank så bränt... vilken tur att hon har dig som är så snäll som till och med räddar henne från lukten...

Varför denna lögn? Summan av summaron; du bryr dig, alltså skyddar du henne. En borslängd plattång är ingenting mot mordbrand!

• Nati

vill bara berätta att nu har dottern köpt en timer för egna pengar, (tog en vecka utan tång)nu har hon fått chansen och förtroendet, Men blir det en enda gång som Baralillaja skrev att hennes dotter drog ur timern då finns inte denna plattång något mer.

• lollo99
    Min sambos dotter får man verkligen kolla efter hon har gått plattången har hon vid två tillfällen lagt på sängen så att övrerkastet har börjat smält.Det värsta är att hon inte förstår allvaret i det hon utsätter oss alla för det kan göra mig tokig!!
  • KajsaStina79

Kan ni inte bestämma att tången skall användas i badrummet (om det är kakel o inte plast)? En kompromiss med andra ord...
    Eller ännu lättare är kanske att sätta en timer vid eluttaget så att den stängs av efter 20min?

Svar på tråden Nu tar jag platttången.. för hårt eller?