augustin skrev 2008-03-12 22:27:18 följande:
Ja, det ska bli skönt att komma till läkaren. Min son pekar dock inte på saker när vi frågar vad ngt är, ej heller personer. Han har börjat så smått nu att peka när han vill ha ngt med ordet "nunga"...Alltså han är ju superaktiv, springer runt och busar, klättrar, "pratar" skriker, men han förstår verkligen ingenting när vi pratar med honom. Ja, det ska bli skönt att komma iväg och kika lite på vad vi som föräldrar kan göra...Jag har mest problem med de utbrottt han får, då han inte vill vara kontaktbar. Kan handla om en skitsak som att vi inte förstår vad just denna gångens "nunga" betydde. Då slänger han sig på golvet och skriiiiiker och sparkar med benen. Det går inte på ngt sätt att lugna honom. Han slutar av sig själv då han själv blir disstraherad av ngt tex att telefonen ringer, han ser ngt på TV´n eller utanför. Sen är han helt som vanligt, lugn go och härlig. Utbrotten varar allt från 10 minuter till en timme. Idag höll han igång 40 minuter... INGET hjälper... Inte bära, inte prata, inte smeka, idag provade jag att duscha honom för det ääälskar han, men icke. En telefonsäljare blev räddningen. Två signaler p åtelefonen- sen var han som ur ttransen...Ngn som har ngt förslag på vad man kan göra i dessa utbrott? De är så vanliga här hemma, så man vänjer sig, men det är när andra kommer hem som man märker hur de reagerar och vill försöka göra "rätt", men absplut inget fungerar..
Låter jobbigt!
Om du har mobil kan du ju ringa hem till digsjälv om telefonen kan få honom att komma ur utbrottet? (Alla sätt som funkar är ju bra!)
Sen måste jag tipsa dig om tecken! Barn kan göra tecken långt före de klarar av att forma ljud med munnen. Det tecken som båda våra barn lärde sig först var "törstig" = rör med pekfingret vid underläppen (som när du spelar på läppen ungefär). Det är ett bra tecken att börja med, enkelt att göra och det är ett svårt ord att säga men även små barn behöver uttrycka det, om du förstår vad jag menar
Testa att lära honom det! Varje gång du själv säger "törstig" så gör du samtidigt tecknet (lite övertydligt). Du kan även ta han hand och göra tecknet med den åt honom så han förstår att han också kan göra det.
Ju mer barnet lyckas förmedla desto mer intresserat brukar det bli av att kommunicera mer
Sen får jag liite "Bill och Bolla"- vibbar av det du berättar...