• Sannanas

Trotsig 2½åring

Jag behöver hjälp!
    Min tvååring är katastrof.
    Han totalt vägrar att lyssna på vad jag säger, allt är nej och såfort han inte får som han vill blir det ett rent kaos.
    han skriker, kastar saker biter mej, och mycket mer.

Jag tror jag håller på o bli galen snart och jag vet inte hur jag ska bete mej med honom!

• Svar på tråden Trotsig 2½åring
  • Birgitta2

Har du försökt att bara gå ner på hans nivå, sätta dig, ta det lugnt och överhuvudtaget inte göra så mycket? Strunta i så många måsten i hemmet, sluta stressa, gör saker på hans villkor, men man måste ju säga nej ibland (ex. när han vill smaka på förskäraren). Men under trotsåldern, säg hellre ja än nej.

• Sannanas

men det går inte ha med honom någonstans, han är helt omöjlig. Skriker och springer iväg.

• Bohuslän

Min lilla prins som blir 2½ i morgon är likadan. Att han har två småsyskon gör saken inte lättare, han är inte snäll med lillasyster just nu. Som Birgitta2 så redig frågar så går man naturligtvis ner på hans nivå men när han vägrar allt hela morgonen så vet man varken ut eller in, han måste "bråka" om allt, från att inte lämna snutten i sängen till att sätta på sig jackan för att gå till dagis. Förmodligen är det så här nu ett tag innan de tar nästa språng och man får stå ut, men det är inte lätt. Jag försöker att vara konsekvent i de strider som jag väljer och inte ge med mig, uppmuntra allt positivt han gör. Det är det som är så "festligt" han puttar lillasyster så hon flyger men är hur gullig med lillebror (bebis) i samma sekund....

• Lilla i

Vet inte om mina råd är de allra bästa men trotsåldern är ett skitjobbig. Har själv en 2 åring hemma vars favoritord är NEEEEEJ.
    Men här är lite tips som fungerar för oss.
    När jag lagar mat så diskar hon alltid, eller sköljer potatisen eller ngt annat. HJälper till att vispa ngt i en bunke osv.
    O gillar TVn så allt som inte fungerar i vanliga fall som tandborstning påklädning osv fungerar oftast framför pingu.
    När vi ska handla får hon en liten kundvagn för barn. Den kör hon runt med (och gärna på andra handlare) och så hjälper hon mig att lägga i saker som vi ska köpa i vagnen.
    När vi ska gå med barnvagnen så brukar jag ha ett paket russin eller ett äpple, ngn fruktdryck osv med mig så jag kan muta det lilla nej-monstret när hon tröttnar och inte vill vara i vagnen eller om hon inte vill sitta i den alls.
    När hon ska klä på sig kan det ibland gå bra om hon först får välja mellan två saker. Ex vill du ha den eller den tröjjan. Då väljer hon en och så är det oftast inga problem att få på just den.
    Vissa saker måste man ju säga nej till och ibland så får man bara bita ihop och bära iväg sitt skrikande underverk från tex dagis men det är grymt jobbigt. Bara att intala sig att det går över =)

• Birgitta2
    Sannanas skrev 2008-03-12 14:27:54 följande:
    men det går inte ha med honom någonstans, han är helt omöjlig. Skriker och springer iväg.
    Min son var också en rymmare i den åldern och jag var höggravid. Hyrde in min systerson varje dag (som hade sommarlov) som fick springa efter honom.

Skaffa en sele! Det måste ju finnas såna fortfarande för små rymmare. Det hade jag när jag var ensam med honom, jag var tvungen för en gång stack han och höll så när på att bli överkörd.
  • Sofie86

Jag känner igen det där. :( och man vet inte hur man ska hantera det till sist.

Svar på tråden Trotsig 2½åring