• Lifeline

Tårta med Dumlekräm

Jag ska göra en tårta med dumlekräm och jag undrar vad man kan ha mer? Tårtan ska ha två lager men jag tycker de blir för sött me dumlekräm på båda lagerna! Har du nåt förslag på fyllning som passar me dumlekräm?

• Svar på tråden Tårta med Dumlekräm
  • cegermyran

Jag blandar grädde och hallon på en tårtbotten det blev jättegott.

• lindahl

Mmmm låter gott, kan man möjligtvis få receptet på den där dumletårtan, har en dotter som snart fyller 10. Kunde ju vara kul att bjuda på ngt nytt!!

maila gärna

// Linda

• Lopzie

självklart! här kommer det.

3 dl grädde
    ca 15 dumlekolor.

hetta upp grädden och rör sedan i kolorna, några i taget.
    låt stå kallt över natten och vispa sedan fluffigt nästa dag.

lycklig mamma till två prinsar?
  • ovebrink

i mitt recept ska det vara 24 dumle till 3 dl grädde...

• sweetpea

Jag körde ungefär 180 gram dumle, men har ingen aning om hur många kolor det var. Har man en hushållsvåg kan man ju väga!

• cegermyran

med eller utan papper...?

• sweetpea

Utan papper - men det väger ju nästan ingenting, så det kan man nog göra som man vill. Jag varken mätte, räknade eller vägde - jag höftade bara. Det var 220 gram i påsen, så jag lät sambon äta upp lagom många och använde resten. Det är ju ingen exakt vetenskap, det blir bra hur som.

• Lifeline
    Lopzie skrev 2008-03-15 19:26:08 följande:
    lifeline;Har smakat på tårtan i dag, perfekt med citronen tyckte tjejerna, boysen tyckte inte om det alls. Själv tyckte jag att citronen var mycket godare än dumlen.Men de bröt av varandra jättebra verkligen!
    Jag har kommit fram till att de antagligen blir vanilj kessela blandat med blåbär på det andra lagret!
    Tycker de låter bra iallafall!

Använder du 15 dumlekolor i din fluff??
    På mitt recept står de 24, med de låter enormt sött! Kanske är bättre me lite färre kolor så tänderna inte fastnar i varann....
  • vill ha fler barn

Var har ni dumlefluffen?
    På toppen av en tårta eller som fyllning?
    Vanlig tårtbotten?

Behöver fullständig beskrivning! Gärna med fotto!

• ovebrink

det blev väldigt sött med 24 st, men det är 180 g som det stod i mitt recept.. kan nog ta bort några!

• Lifeline

vill ha fler barn skrev 2008-03-17 18:36:09 följande:

Var har ni dumlefluffen?På toppen av en tårta eller som fyllning?Vanlig tårtbotten?Behöver fullständig beskrivning! Gärna med fotto!
    Jag la min på toppen efter mycke om och men, men de sk ajga aldrig göra om! De blev alldelesf ör kladdigt och tårtan blev förstörd! Håller på med en ny nu!
    Tur att man gjorde lite extra dumlekräm!!
  • malinka2

Hjälp en fantasilös stackare nu, tårtbotten+ dumle + nån annan fyllning men vad passar som topping då? Blir lite väl mycket med en tredje smak på toppen o grädde känns i mastigaste laget. vad kan man ha?

• gona84

Hej Dumleganache+hallonmousse passar utmärkt ihop???? Blir inte för sött heller. Mvh Antigona

Svar på tråden Tårta med Dumlekräm