• beadis

föds man som homosexuell?

Vad tror ni?

eller tycker ni att det är sjukdom?
    om ni inte tycker det, varför?

• Svar på tråden föds man som homosexuell?
  • qenzo

Vad man KAN göra och vad folk verkligen GÖR är två helt skilda saker.
    Det räcker med att läsa på sex & samlevnadstråden här på FL för att se in i MÅNGA svenskars sexuella aktiviteter.

Alla män och kvinnor som lever tillsammans ligger inte som missionärer och penetrerar alla gånger.
    Och MÅNGA homo sysslar med exakt samma som Svensson på Åvägen!

Free Spirit skrev 2008-03-22 19:53:26 följande:

To kvinner kan ik ha sex på samme måte som et hetro par..alldeles ik..
  • markera
    elocin skrev 2008-03-23 18:05:59 följande:
    Jag håller med alla som sagt emot dig! Att vara nyfiken på vilka fördomar/synsätt som finns innebär inte att man tycker att homosexualitet är fel/syndigt/sjukt.
    Om du är intresserad av att ta del av vilka fördomar som finns om hbt-personer så är det ju bara att att titta in i nästan vilken frikyrka som helst.
    Gay by nature-proud by choice.
  • Mochride

Jag tror man föds med det och det och det är alltså ingen sjukdom. Jag har för mig att jag läst nånstans att det är nåt genetiskt men jag har ingen aning om var det var så jag kan inte hänvisa till någon älla.

Människor som upptäcker sin homosexualitet senare i lvet tror jag har förtängt det eller inte vågat se den sidan hos sig själva.

Även om homosealitet inte anses som naturligt så tycker jag inte att det är onaturligt heller. Det har väl alltid funits.

• Emmen
    Mochride skrev 2008-03-23 21:42:33 följande:
    Jag tror man föds med det och det och det är alltså ingen sjukdom.
    Man föds ju med DS och det anses ju vara en sjukdom?
    OK jag förstår att du nog inte menade så, antar att du menar att det är naturligt eftersom det är medfött?

Fast det är intressant att diskutera sjukdoms/naturlighets-frågan i anslutning till detta. Om nu (hypotetiskt, jag vet inte hur det verkligen förhåler sig) orsaken till homosexualitet skulle vara sådan att man KUNDE klassa det som ett slags sjukdom, skulle man då göra det? Eller kan man aldrig klassa ovanligt beteende som sjukdom utan endast avvikelse från majoriteten? Varför skulle det kallas för sjukdom? Det vanligaste svaret är väl att homosexualitet kan hämma fortplantningen, och givet att mänsklighetens fortsatta existens är "normal" och önsvärd, vore det sjukligt med hämmad fortplantningsförmåga. Fast å andra sidan är ju homosexualitet i praktiken inte inte en fortplantningshämmande faktor i vårt samhälle, så det skälet måste gå bort så vitt jag kan se.
  • Fluffguf

När det gäller om det är en sjukdom eller inte hade vi en föreläsare som hade en enligt mig bra syn på det. Han sa att homosexualitet inte är en sjukdom eftersom man inte har någon önskan att bli botad från det (iaf inte så länge man lever i ett samhälle där det accepteras). Tex pedofili är något som man mår dåligt av, därför är det en sjukdom. Inte för att jag på något sätt jämför homosexualitet med pedofili så att ingen missförstår mig!

• Glesmustaschio

Jag tror att det är olika för olika människor och att det delvis kan ha med hormoner att göra.

Jag tror att vissa är homos
    exuella i grunden medan det för andra kan handla om en kink/fetisch. Och det är inget fel pa nagon av anledningarna,

Själv är jag bis
    exuell och har varit intresserad av bada könen sedan tidig barndom. Visste dock inte som barn att man kunde tycka om folk av samma kön pa samma sätt sa jag trodde att det var nagonting annat - beundran kanske. I efterhand insag jag att det var precis samma känsla och därför ingen skillnad.

Lika lit
    e som man väljer sin sexualitet väljer man sina fetischer. Detta innebär att om man i grunden är heterosexuell men har en homofetsich kanske man intens kan tända pa människor av motsatt kön eftersom man känner för starkt för samkönade.

Detta skulle t.ex. kunna vara en person som alltid varit hetero men som sedan tvärvänder utan att ha blivit utsatt för nagonting.

S
    edan finns det förstas de som formas av trauman ocksa.

D
    etta är bara min teori.

• Glesmustaschio
    Glesmustaschio skrev 2016-08-21 02:43:28 följande:

Jag tror att det är olika för olika människor och att det delvis kan ha med hormoner att göra.

Jag tror att vissa är homosexuella i grunden medan det för andra kan handla om en kink/fetisch. Och det är inget fel pa nagon av anledningarna,

Själv är jag bisexuell och har varit intresserad av bada könen sedan tidig barndom. Visste dock inte som barn att man kunde tycka om folk av samma kön pa samma sätt sa jag trodde att det var nagonting annat - beundran kanske. I efterhand insag jag att det var precis samma känsla och därför ingen skillnad.

Lika lite som man väljer sin sexualitet väljer man sina fetischer. Detta innebär att om man i grunden är heterosexuell men har en homofetsich kanske man inte ens kan tända pa människor av motsatt kön eftersom man känner för starkt för samkönade.

Detta skulle t.ex. kunna vara en person som alltid varit hetero men som sedan tvärvänder utan att ha blivit utsatt för nagonting.

Sedan finns det förstas de som formas av trauman ocksa.

Detta är bara min teori.

Glömde svara pa allt.

N
    ej, jag tror inte att homosexualitet är en sjukdom i sig. Däremot tror jag att det KAN vara ett symptom.
    Jag tror t.
    ex att vid risk för överbefolkning skulle homoantalet stiga.

Jag är däremot öppen för möjligheten att homosexualitet är en slags "defekt". Däremot tycker jag inte att defekter nödvändigtvis behöver bekämpas.

Rött har och bla ögon skull
    e i sa fall räknas till en defekt pa samma sätt. Och det är inget fel pa det heller.

Alltsa jag tror att människan liksom djur
    en anpassar sig till miljön. Folk ser annorlunda ut beroende pa var de bor. Att födas med vit hud i Afrika skulle jag säga är en "defekt" eftersom vit hud inte har samma skydd mot solen. Att födas med vit hud i nordeuropa kan däremot vara en fördel eftersom det är mindre sol här och som jag förstatt det har vit hud lättare för att ta upp vitamin D. Har ingen källa pa detta just nu tyvärr sa rätta mig om jag har fel.

D
    et finns manga "defekter" som gör människor mer intressanta. Albinism i djurriket t.ex. Vit schäferhund var oönskade, och nu har de fatt en egen rasstandard och gar under namnet "Vit herdehund" t.ex.

D
    efekt eller ej, homosexualitet är liksom heterosexualitet en del av naturen.
    Vissa människor är int
    e fertila t.ex. men det gör den inte till mindre människor.

Jag tror inte jag träffat en enda människa utan defekter.

Sa ja, jag kan nog säga att jag tror att homos
    exualitet kan vara en defekt, däremot inten sjukdom.
  • AnooYoo
    beadis skrev 2008-03-16 12:52:17 följande:

Vad tror ni?

eller tycker ni att det är sjukdom?
    om ni inte tycker det, varför?

Tror du att man föds till heterosexuell eller är det en sjukdom?
  • Sune02

Ja man föds med sin läggning och man blir medveten om det i samma ålder som alla andra alltså i förpuberteten mellan 8-11år ungerfär. Då märker också en observant förälder vilken läggning ens barn har.

• Abegayle70

Ja man föds med det. Jag märkte redan i tonåren att jag attraherades av både killar & tjejer, medan de andra bara tjatade om killar fantiserade jag om båda.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
Svar på tråden föds man som homosexuell?