• Vaniljkex

Hur lang tid tar det att fa svenskt pass till ett nyfott barn i England?

Någon med erfarenhet dar ute? Hur snabbt efter forlossningen hade ni bebisens pass i handen? Vi har BF 17 maj, och vill ju kunna aka till vart svenska sommarstalle sa snart som mojligt. Ska man tro ambassadens hemsida bor det ta drygt sex veckor! Det later mycket, tycker jag. Italienska kompisar till oss fick ut sin dotters pass pa ett par dagar, namligen.

• Svar på tråden Hur lang tid tar det att fa svenskt pass till ett nyfott barn i England?
  • Mealla

Vi bodde i London som ex-pats for min mans amerikanska foretag och vi hade en forsakring genom foretaget (precis som det ar da man bor i USA) sa det var ingen "local" forsakring vi hade. (jag hade en helt vanlig vaginal forlossning). Skulle ha klargjort det i mitt tidigare inlagg, min poang var mer att jag bara har positiva erfarenheter av portland. De har den basta anestesilakaren i London som ar fantastiskt duktig pa att satta eda.

• Vaniljkex

Mealla,

Kul att hora att du gillade Portland, det badar gott for oss, tycker jag!

• FOA

Vaniljkex skrev 2008-03-27 14:17:42 följande:

Mrs Hearn,Vet sa klart inte vilken forsakring Mealla har, eller omstandigheterna kring hennes forlossning, men det har kanske kan ge dig lite kott pa benen. De flesta forsakringar tacker inte "normal forlossning", dvs da det inte ar medicinskt motiverat med kejsarsnitt. Vi har Bupa, och de betalar inget om inte nagot gar snett, vilket man ju inte hoppas pa, precis. Man kan tydligen gora nagot tillagg till det arbetsgivaren betalar till Bupa, runt £25 per manad tror jag, och da tacker det privat forlossning forutsatt att man har borjat betala den extra premien typ ett ar innan man blir gravid. Vi har tankt kolla upp det har narmare nar bebisen har kommit, for annu sa lange har vi ju inget for de dar extra pengarna, men som du skriver, till nasta gang sa!
    Ok tack.
  • Turran
    PigeonP skrev 2008-03-20 07:11:54 följande:
    FOA skrev 2008-03-19 23:00:56 följande:
    Princess Royal i Haywards Heath. Fast nu kom jag på att det var för att jag inte hade jobbat i England då heller.
    Vad konstigt. Min dotter föddes på Princess Royal och jag behövde inte betala någonting alls. Min sambo (vi är alltså inte gifta) är brittisk och jag är holländska. Jag hade inte heller jobbat i England. NHS nummer fick jag då jag var gravid.
  • FreeForAll
    Turran skrev 2008-03-29 21:32:19 följande:
    Vad konstigt. Min dotter föddes på Princess Royal och jag behövde inte betala någonting alls. Min sambo (vi är alltså inte gifta) är brittisk och jag är holländska. Jag hade inte heller jobbat i England. NHS nummer fick jag då jag var gravid.
    Va? Det är ju verkligen jättekonstigt!! Jag fick också NHS nummer när jag var gravid fast fick INTE föda utan att betala. När födde du?
  • Turran
    PigeonP skrev 2008-03-30 10:15:03 följande:
    Va? Det är ju verkligen jättekonstigt!! Jag fick också NHS nummer när jag var gravid fast fick INTE föda utan att betala. När födde du?
    Jag födde i december 2004. Jag var inne på din sida och såg att du födde 2006? Undrar om de har ändrat reglerna då? Jag har svenska vänninor som fött barn här senare och de har inte heller betalat, men de födde visserligen inte på Princess Royal...
  • FreeForAll
    Turran skrev 2008-03-30 11:42:16 följande:
    Jag födde i december 2004. Jag var inne på din sida och såg att du födde 2006? Undrar om de har ändrat reglerna då? Jag har svenska vänninor som fött barn här senare och de har inte heller betalat, men de födde visserligen inte på Princess Royal...
    Jaha, men jag tycker ändå det låter konstigt. Kanske hade ngt emot mig =)

Kanske för att jag flyttade dit under graviditeten, jag vet inte...
  • lexa

Hej
    Betala
    jag behövde inte betala något för min förlossning, hade bott här i 1 år när jag blev gravid ansökte om NI nummer och fick detta trots att jag "bara var hemma" och NHS nummer fick jag hos min lokla GP aldrig att någon har sagt någonting om BETALNING

Passet
    Jag hade också bråttom hem när vår son föddes, så först var man ju tvungen att registrera honom hos sin lokala kommun. Fick ringa och boka tid och ta med födelsebevis fick först en tid typ 6 veckor senare men förklarade att jag var tvungen att åka hem på bröllop osv.. Så jag fick en tid mycket snabbare. Gick till ambasaden och köpte ett provisoriskt dyrt pass. Sammordningsnummer måste man ha även för provisoriska pass och beställs via ambassaden. Vi behövde inte detta då jag fortfarande var skriven i sverige. Så han fick ett "riktigt svenskt person nummer"

Bonus fråga..
    En annan fråga till er som också bor här med svensk partner. Vad händer om man skiljer sig. Engelsk eller svensklag? Det är ju en sak om du är gift med en britt separera då kan man ju inte bara flytta hem hursomhelst med barnen om man skulle vilja det. Mne hur fungerar det med svensk man? Lycka till med alla bebisar

• Vaniljkex

Lexa,

Om du bor i England nar du ansoker om skilsmassa galler engelsk lag, har vi fatt veta fran var familjerattsadvokat. Vi gjorde darfor ett "rattsval" (eller vad det nu kallades) i vart aktenskapsforord, dar vi klargjorde att svenska regler ska styra vart aktenskap. Engelsk domstol ska da ta hansyn till de lagar som galler i Sverige om vi skulle ansoka om skilsmassa, men har anda mojlighet att anpassa domen sa att de tycker att det blir rattvist. T ex kan underhall utdomas trots aktenskapsforord. Rattsvalet ar aven sarskilt viktigt da man har barn, annars blir engelska staten vardnadshavare om bada forladrarna skulle do, och det ar stor risk att barnen placeras i engelskt fosterhem/barnhem, trots att det finns slaktingar i Sverige, som vore mer lampade att fa vardnaden.

Vad som galler om man vill flytta till Sverige med barnen om pappan ska bo kvar i England har jag ingen aning om, det tror jag faktiskt inte vi diskuterade.

Kanske bor jag tillagga att vi bodde i England nar vi gifte oss, jag vet inte hur det hanteras om man redan ar gift nar man flyttar hit. Men en fransk vaninna till mig har nyss skilt sig fran sin franske man (de var gifta nar de flyttade hit), och engelsk lag har tillampats fullt ut pa hennes skilsmassa, dvs det var svart och tog mycket lang tid for henne att fa ut den, och de har inga barn som komplicerar saken.

• London SW19

vi fick temporärt pass till vår dotter på bara ett par veckor. Eller snarare, först registrerade vi henne och fick födelsebevis. Sen när vi var på ambassaden så fick vi passet efter ett par dagar (dock två svenska föräldrar)

• FOA

Min syster var pa ambasaden igar och de har gjort om systemet och man maste forst bestalla sammordningnummer for att sen fa ett pass. De trodde att det som snabbast skulle ta 3 veckor.

• Vaniljkex

Jag har nu pratat med ambassaden, och de konfirmerar de ca 6 veckorna jag forfasat mig over. Samordningsnumret tar i basta fall 3 veckor att fa (det tyckte damen jag pratade med var snabbt!), precis som Mrs Hearn skriver. Darefter kan passansokan goras, som tar 7-10 arbetsdagar. Da ar vi uppe i 5-6 veckor. Med ett provisoriskt pass kan man komma undan med runt 4 veckor, och sedan fixa det riktiga passet nar man kommit till Sverige. Men a andra sidan vill jag nog garna ga pa sexveckorskollen, sa jag far forsoka se det som att det kanske inte ar hela varlden anda.

• Squirle

Hej.

Jag har just gjort detta till sonen genom ambassaden i Mexico City. Det tog lite drygt två veckor att få personnummer klart(fast det kom en storhelg emellan där). Först tog det knappt en vecka innan anmälan om namn kom in till Skatteverket och sedan ytterligare en vecka för Skatteverket att utfärda numret. Min mamma ringde ett par gånger till Skatteverket i Sollefteå (tydligen väldigt trevliga och vill gärna hjälpa till) för att be dem skynda på då vi behövde pass och som jag har förstått så fick vi numret relativt snabbt. Samma dag meddelade de ambassaden så de har nu skickat iväg den passansökan som vi fyllde i och skrev under när vi var på ambassaden. De lät oss göra det på det gamla sättet då vi bor väldigt långt från ambassaden. Om sonens pass tar lika lång tid som mitt att bli färdigt (också beställt den 17 Mars) så borde hans vara på ambassaden om ca två veckor till. Det ska då ha tagit ungefär 4 veckor totalt.

• MrsFreckles

Vaniljkex - de sa att det skulle ta 2-3 veckor for samordningsnumret men fick det inom en vecka sa kan ga snabbare, och detta var anda innnan jul osv.

• Vaniljkex

Olimpia,

Sa skont att hora! Jag fick nyss veta att en bebis som foddes har i London i januari oxa fick sitt samordningsnummer pa en vecka, men passet tog av nagon anledning hela fem veckor, trots att det star 7-10 dagar pa ambassadens hemsida. Sa den byrokrati de forlorar pa gungorna kan de tydligen ta igen pa karusellen...

Svar på tråden Hur lang tid tar det att fa svenskt pass till ett nyfott barn i England?