• Hedwig

Bra förort i Barcelona + barnomsorg?

Hejsan!

Jag undrar bara lite över förorter till Barcelona. Vart är det bäst att bo då man har små barn? Vilka förorter ska man ska undvika att bosätta sig i? Vilka delar är bra att pendla ifrån osv.

Jag undrar också lite om barnomsorgen i Barcelona. Någon som har erfarenhet av bra förskolor? Vad kostar privat barnomsorg? Vid vilken ålder börjar barn skolan i Spannien?

Jag är tacksam för all info jag kan få!

• Svar på tråden Bra förort i Barcelona + barnomsorg?
  • lottizm

jag bor inte i Barcelona så jag kan egentligen inte svara på så många av dina frågor, förutom att privat barnomsorg oftast är ganska dyrt (här i Valencia kostar det ca 300 euro/månad för 8 timmar+mat).

dagis är från 0-3 år, vid 3 år kan barnen börja förskolan som är gratis (förutom mat) fram till 6 år när den obligatoriska skolan börjar.

• Hedwig

Tack för ditt svar!
    Betalar man alltid samma avgift även om man har barnet kortare tid ex 5h/dag?
    Någon som vet om den spanska förskolan lik den franska (maternelle)?
    Någon annan som har erfarenheter från Barcelona?

• Sestret

Har bott i Barcelona i tre år, dock utan barn. Har ni inte funderat på att bo inne i själva stan? Enklare än att pendla. Eixample är en del av centrum som är så familjevänlig som det bara går. Annars kanske man kan titta på pendeltågstabellerna på internet för att se var det finns mycket förbindelser. Hospitalet tyckte jag inte var särskilt trevligt dock, då skulle jag hellre bo i stan. Martorell är inte heller speciellt vackert. Kanske vid kusten? Badalona? Alla större förorter jag varit i har inte lämnat några vidare intryck tyvärr. Kolla in Diagonal Mar också, en modern del av Barcelona som ligger lite längre ut från centrum. Väldigt lungt och fräscht!

• lottizm

det brukar vara olika på olika dagis hur man betalar, av de som jag har hört om här så tar en del betalt lika mycket för halvtid (9-13 ca) som heltid (9-13 och 15-17 ca). om man vill får man hämta barnen mellan 13-15 eller så betalar man extra så dom stannar och äter och sover. sen måste man betala en inskrivningsavgift när man anmäler sig som kan vara allt mellan 100-200 euro eller mer, och sen brukar det tillkomma en hel del för uniform och material.

sen skiljer det sig väl en hel del men här i Valencia måste man söka i januari-feb för att få plats i september, det går bara att börja då på de allra flesta dagis.

vi var på några dagis och tittade nu men tyckte inte alls det såg bra ut så sonen får stanna hemma ett år till. har man pengar så finns det bra dagis, men det är inte alls som i Sverige.

• Hedwig

Tack för era svar!
    Puffar lite i tråden och hoppas att någon fler har lite tips och info. Vi kommer åka ner till Barcelona i maj för att kika runt lite så jag är så tacksam för all info jag kan få.

• bizzy

kom ihog att man bara kan börja po dagis en gong om aret i spanien, i september. ibland kan man fo börja mitt i läsaret, men bara om plats finns och det är inte so látt att det finns. här i madrid är det inskrivning nu i mars för dagisstart i sept, inskrivningsavgift 100 euro+mer för böcker, so redan nämnts. nogot annat än privat kan du nog glömma... den kommunala är alltid helt full. bcn kostar nog lika mkt som madrid, ca 400 euro per monad..

• Hedwig

Bizzy vet du om det gäller även förskolan (den från 3 år)? Dvs att de bara kan börja en gångt om året?

Puffar lite och hoppas på fler svar.

• lottizm

(jag svarar )

förskolan går också bara att börja i september, om det inte (mot förmodan) skulle finnas någon plats kvar på någon privat förskola. annars är det bara i september, och man måste oftast söka senast i maj, beror nog lite på område.

• llama

Jag känner bara till förorter norr om Barcelona, men Cabrera de Mar, Cabrere de Dalt, Villasar de Mar, Caldes de Estrac(tror jag att det stavas)San Vicents de Montalt är mysiga småstäder och dom flesta ligger vid havet.
    De finns fler så klart!
    Man börjar skolan vid 3 år ålder, men här föredrar man att barnen iallafall har gått på dagis ett år innan för att de ska vara vana att vara i skolan.

Svar på tråden Bra förort i Barcelona + barnomsorg?