• Thisla

Vi får ingen hjälp när vi söker för vår sömnstrulande ettåring, jag står inte ut mer!!

Ända sedan han föddes har han haft mycket dåliga sömnvanor. Vaknar allt från en till flera ggr i timmen NÄTTERNA IGENOM. Vi har barn sedan innan, vi hade inte förväntat oss en perfekt nattsömn, men nu har vi provat ALLT och vi går på knäna härhemma!

Vi sover i skift sedan ett år, våra få lediga dagar kan vi inte göra något roligt ihop familjen, stackars storasyster.. eftersom en av oss tar natten och därmed sover delar av dagen.

Vi har provat ALLT, så jag behöver inte fler sömntips. Han nattas vid ca 19.30, det tar en liten stund men han somnar, inget är onormalt med det. Sedan är natten upphackad i molekyler -känns det som- tills storasyster väcker familjen ca 06. Ibland lyckas vi få lillen att somna om en timme till. Han sover ute i sin vagn mellan kl 12 och 14 på dagen. Han är precis ett år. Vi har försökt att minska till 1 h dagtid för att "främja" nattsömn, men det har inte haft någon betydelse, han blir bara omöjlig framåt em.
    Hans problem är att han sover oroligt (är väldigt i farten och orolig i kroppen även dagtid, väldigt aktiv jämfört med hur storasyster var som liten), vaknar så lätt och vaknar så ofta. Han behöver alltid läggas ner och stoppas om. Sedan är det tyst i kanske 5,10, 15 min, eller 30 ibland uppemot en timme, sedan vaknar han och ställer sig upp i sin säng igen.
    SJÄLVKLART har vi "natt på natten", ingen stimulans, lagom temp i rummet, egen säng och så vidare.

Har varit i kontakt med BVC ÅTSKILLIGA gånger pga detta då man känt att man "går in i väggen". Ingen hjälp .Lite fler sömntips bara. Tack o tack, men vi har ta mej fan provat allt. T o m gett ungen eget rum men fick flytta in honom till oss igen eftersom det bara blir längre att gå när han vaknar hundrafemtioelva ggr per natt!

Nu är papan föräldraledig och tar det mesta. Jag sover på en madrass i annat rum, har gjort i månader. Innan dess sov jag med sonen och sambon sov på soffan, madrassen... Skitkul liv eller hur. Alltid en som är trött och vi börjar må dåligt båda två över detta.

BVC remitterade till barnklin i höstas, där man utredde lite, bla gluten (han är mjölkallergiker också) men man hittade ingen allergi, lite spår av antikroppar men inget som kunde förklara sömnstörningarna.
    Nu efter ettårskollen fick vi åter en remiss eftersom läkaren vi träffade på BVC inte hade befogenhet att skriva ut något. JA, vill vill ha något lugnande eller sömngivande för vi orkar inte mer nu.
    Tvärstopp. En okunnig liten doktor som inte visade någon som helst förståelse.. "Det växer bort..." "hmmm.." Vi får lämna sonen att sova på barnavdelningen nån enstaka natt om vi inte står ut! Men herrgud, DET är ju säkert tryggt och bra för en ettårig pojke, att bli lämnad i en främmande sjukhusmiljö!! Vi har ingen möjlighet till avlastning tyvärr, var nog därför läkaren sa så. MEN, det hjälper inte oss med problematiken vi har hemma.

Vi tog till o med upp möjligheten att sjukskriva någon av oss. Finns den? Nu börjar sambon jobba om några veckor och HUR ska vi orka sköta heltidsstudier/arbete, barn, hushåll och allt som samhället kräver, när vi inte får sova? Visst, sova varannan natt, men även det blir man fruktansvärt trött av efter någon månad, ja, vi har provat!!

Nu har även min sömn blivit så störd. Kvällarna innebär ingen vuxentid eller avkoppling, det är ett evigt springande in till sonen. Det är värst fram till midnatt ibland, ibland lugnt 1-2 h efter nattning sedan drar det igång. Själv sover jag oroligt, och kan inte alls sova de nätter jag sover med sonen. Inte ens när han lagt sig ner kan jag somna om, fast jag egentligen är jättetrött, jag vet ju att om 15 min kanske han vaknar och börjar gnälla och ställa sig upp igen och jag börjar nästan kräkas av att bli väckt hela tiden. Jag får tryckkänsla över bröstet, ont att andas hjärtklappning (psyiskt, jag vet, men ändå otäckt). Vakar hellre än blir väckt så tätt.

Jag vet inte. Vårt landsting skriver inte ut lugnande eller sömnpreparat åt barn. Vilket ju i och för sig är helt rätt, men man måste se till helheten, till hur hela familjen mår. Man hör ju andra som får detta utskrivet? En bekant fick utskrivet Atarax t ex, för att det har lugnande effekt, är egenligen en allergimedicin. De blev t o m erbjuda Theralen sömndroppar! VA? Erbjudna?
    Detta har gått så långt så när sonen är sjuk och hostar, tar jag gladeligen fram Cocillanan (hostmedicin med morfin) och ger honom för då kan det vara lugnt 2-4 timmar efteråt.....

Vi fick ingen hjälp alls. Det finsn inga läkare som förstår att om vi inte kan få utskrivet något, så måste vi få hjälp att hitta någon annan lösning innan det går åt helvete med hela familjen, arbeten, skola...
    Till råga på allt har vi infektionskänsliga astma- barn, de är sjuka konstant, behöver ofta sjukhusvård akut osv. Dottern, 4 år, har även problem med urinvägar/njurar/tarmar så hon kräver lite extra omvårdnad, sjukhusbesök och medicinering. Allt detta fixar man ju för att man måste, endel av vardagen,, men ihop med ständig sömnbrist och den stress som det innebär, känns allt bara förjäääävligt jobbigt och tungt.

Säkert är jag extra känslig nu, jag håller på och tentapluggar och försöker få ihop vårat lilla liv så gott det går fast man är trött jämt och inget är kul...

Nej usch vad långt.
    Vad gör man? Var söker man nu vidare hjälp?
    BVC har inget mer att göra. Barnkliniken har gjort sitt (dvs inget, har varit i kontakt nu med både AT -läkaren och överläkarna som jobbar där, och nej, det finns ingen annan läkare, de känner oss och vårt problem men ser det inte).

Jag har sagt till vänner flera ggr, som även de har barn, tänk om det är VI som överdriver? Tänk om det kanske visst ska vara såhär, alla andra fixar det utom vi?
    Det är i svaga stunder när man bara ger upp för man får inte hjälp.
    Andra dagar känner jag att nej, vi har gjort allt vi kan, vi älskar våra barn, vi gör allt för att få en bra familje och hemmiljö, allt för att ungen ska sova, men han sover inte. Då blir man arg på vården, BVC, alla som man varit i kontakt med med som inte SER oss i detta och inte förstår hur detta påverkar oss som familj!!!

FINNS det någon i likannde situation? VAD GÖR MAN?? *tårar* HUR ORKAR MAN???

• Svar på tråden Vi får ingen hjälp när vi söker för vår sömnstrulande ettåring, jag står inte ut mer!!
  • Thisla

ursäkta att jag varit så "off" men jag har fullt upp, studier, jobb, dagisinkolning, sömnen..

Sonen sover på Losec.
    Får dock inte mer hjälp från vården och orkar inte bråka just nu.
    De menar att hans viktkurva är för bra för att han ska kunna vara sjuk.
    Att han numera vaknar kanske 5-6 ggr på en HEL NATT istället för varje kvart, det betyder ingenting.
    För att EVENTUELLT få vidare hjälp måste vi sova på barnavdelningen tre nätter utan medicin så de får se med egna ögon hur han sover. Nej tack. Det har vi inte lust med, vi har varken tid eller möjlighet, sambon börjar jobba nu, jag har heltiddstudier och jobb och sonen håller på att skolas in på dagis. De menar att han ska inte äta Losec även om han har lite halsbränna, han ska ha lite högläge p åsängen. Det är så skrattretande så man dör!! Ja, testa högläge till en bebiskille som snurrar runt fjorton varv i sängen varje natt, det finns inget upp eller ner eller huvudet på kudden. .

Min egen "diagnos" är att han har fel på slutningsmekanismen, att maginnehåll läcker upp i matstrupen och därför mår han skit när han blviit lagd att sova.
    Alternativt, inget "fel" utan bara omogen slutningsmekanism som förhoppningsvis växer till sig. Han kräks ju fortfarande då och då fast han är 13 månader och äter "normalkost".
    Helt klart är det är halsen som jävlats och därför har vi inte fått sova på ett år.

Vet inte hur länge man ska fortsätta ge halsbränna-medicin men i nuläget är det underbart. Igår sydde jag kläder två timmar i sträck på kvällen och han sov hela tiden!! En kväll för någon helg sedan såg vi en hEL FILM jag och sambon! Fattar ni, en film, säkert nästa två timmar lång (vi såg "Solstorm" hihi)!!
    När det varit tyst en hel timme gick jag ner för att se så han levde!

Såklart han ännu vaknar under nätterna. Men jag tror inte man kan begära att någon som varit så sömnstörd ska lära sig sova på några veckor.

Tänk om sjukvården hade sagt "mej oj vad BRA att ni verkar hittat orsaken!!" men nej då. De undrar fortfarande varför vi ens klagat över en bebis som sover dåligt. Och ja, de är så korkade och naiva så de tror att om ett barn är normalviktigt så kan barnet inte ha några fysiska bekymmer.

Tur att fl finns!! Annars hade jag aldrig provat Losec!
    Har även köpt omega 3 och 6, vad det nu heter, inte Eye q men liknande för barn, från Apoteket. Har dock inte börjat ge eftersom jag ville invänta ev effekt på det förstnämnda.

Tack alla snälla för all hjälp!

• Annanym

Skönt att höra att det är bättre, men trist att ni egentligen inte fått nån hjälp. Hopppas det fortsätter åt rätt håll iallafall.

• Thisla

Nej ingen hjälp från vården, ingenting, trots mail och telefonsamtal.
    Man får söka och försöka finna hjälpen på egen hand. Det är konstigt, för på förpackningen till Losecen står det att om problem kvarstår efter 2 v ska man söka läkare. Men det gäller uppenbarligen endast vuxna för sonen får ingen hjälp.

• swewi

Hej! Nu har jag inte last hela traden sa hoppas du tar det har som det ar tankt ... som hjalp till dig och din familj sa att forhoppningsvis ni far den somn ni behover.

Ni har sakert hort det har redan men vill i allafall dela med mig av en bok jag laste aldeles nyss nar vi behovde hjalp med somnen for var 14 manders. Har inte varit sa illa som ni har haft det men han har alltid vaknat flera ganger per natt och da jag och pappan bada jobbat heltid sen han var 6 1/2 manad (bor inte is Sverige) sa blir det valdigt jobbigt att aldrig fa sova ordentligt.

Boken heter 'The Sleepsense Guide' skriven av Dana Obleman. Nu rekommenderar hon tva metoder for att lara sitt barn sova hela natten. Den ena att man sitter i rummet hos barnet och den andra nagot som kan liknas vi 5 minuters metoden MEN det ar INTE det har som jag fann interesant och anvandbart utan stycket om vikten av somn for barn och vuxna. Det ar tufft aven for din lille grabb att inte fa ordentlig nattsomn som du med all sakerhet redan vet. Hon skriver ocksa att god nattsomn ar nagot som manga bara maste lara sig. Det kommer inte alltid naturligt och det stammer inte att alla barn vaxer ifran det. Inget uppmuntrande for er kanske .

Hur som helst sa tror jag att ni maste lara er son att somna sjalv. Inte nodvandigtvis att han ar sjalv i rummet men att han lar sig somna utan 'sleep props' och hjalp fran andra. Det kommer med all sakerhet att innebara att ni maste lata honom grata. Inte hysteriskt sjalvklart och stanna hos honom om det kanns battre men ibland gar det lattare for bade er och honom om han far hanteras med sina somnkanslor sjalv utan er dar.

Nu ska jag sluta komma med rad. Hoppas du inte tagit illa upp men jag kan verkligen rekommendera boken, den gav mig "modet" att inse att det var for min pojkes basta ocksa att lara sig sova hela natten. Hoppas verkligen att ni far den hjalp ni behover oavsett om det ar ett gott rad som funkar, en bra bok eller fran er doktor.

• swewi

Oops! Sorry, missade stycket om att din pojke ar sjuk. Men kanske kan boken hjalp ia llafall, tillsammans med medicin?

• NicoÄngla

Hej, det var nästan en lättnad att läsa ditt brev och se att någon har det som vi. Våran dotter har skrikigt konstant sen hon föddes. Dom har testat henne för mjölkallergi och skall testas för gluten i veckan. Vi har provat allt och bett on hjälp om och om igen på BVC. Även folk i vår omgivning har bett oss att försöka skaffa hjälp för att dom ser att det inte funkar. Men problemet med våran dotter är att hon inte heller sover på dagarna och har man ointe sovit under natten så är det skönt med lite andrum på dagen. Så skrev jag om detta på en annan föräldrasida och fick då ett svar från en mamma som hade det likadant och hon hade fått Theralen. Och nu hade deras barn börjat sova om nätterna och hon tyckte att har man sånna här barn så kan de faktiskt behövas och det håller jag med om, för både bebis och föräldrars och syskons skull. Våran son är lika trött på det som vi och berättar för alla vi träffar att han lillasyster bara skriker. Jag förstår precis hur du känner det. Älskar min dotter otroligt mycke men hade hon varit mitt första så hade jag nog aldrig vågat skaffa flera barn. Är ditt barn grinig och gnällig på dagarna när han är vaken??

• Lequisha
    Amelié77 skrev 2008-04-05 11:12:32 följande:
    Jag bor i Finland så det går inte att få tag på det här. Och Vitaminvaruhuset får inte skicka till Finland fick jag reda på Så vet ni nåt annat ställe på nätet där man kan köpa Eye Q, helst nåt utländskt företag.
    www.equazen.com/listproducts.aspx&prodgroup=14

EyeQ baby som finns längst ner på sidan beställer vi till Portugal. Dock smakar den skit ( sonen 10 mån älskar den dock hmm ) så om ditt barn är lite äldre kanske du ska ta nån med smak?
    Vi har använt de nu en månad ca och det är en betydlig skillnad. Från 10-20 uppvak per natt till 2-5 och det är mellan 19-07, så nu sover han verkligen hela natten. Mer än så begär jag inte eftersom jag själv vaknar ungefär så många ggr av toabehov, törst eller bara vända sig.

Hoppas även att det håller i sig för dig TS, samt att omega3 hjälper till sista biten
  • Mamasnest

TS: Min mellantjej hade reflux och sov inte alls. Det finns massor av undersökningar de kan göra för att konstatera detta. Ni kan tex göra en kontraströntgen (busenkelt) eller en ph-mätning. JAg har aldrig hört att man ställer diagnos genom att låta barnet sova där.
    Hoppas att ni får hjälp.

Trebarnsmamma på heltid
  • Erika12

Åh! Jag känner så väl igen mig!

I allt du skriver!

Min dotter är 10 månader och sover som du beskriver din son.

Vården "tror" inte på en och det känns som om de misstror ens förmåga att ta hand om sitt barn.

Vi blev också erbjudna att sova på Barn för att de skulle få se hur det FAKTISKT är.

Efter den natten fick vi Nexium utskrivet då hon också kräks väldigt mycket.

Kräkningarna har blivit mindre men sömnen är densamma, och man mår riktigt dåligt.

Min dotter har sovit dåligt sedan dag ett, hon hade även kolik. Min sambo arbetar borta och har aldrig varit uppe något med vår dotter nattetid och man blir trött, och känner sig utmattad rätt in i själen.

Vi misstänker att hon är mjölkallergiker så hon har fått mjölkfri kost sedan 2 mån ålder.

Hur går det för er nu?

Och vad har "hänt"?

Kan vi komma i kontakt med varandra, mail kanske?

Eftersom att INGEN som inte haft det likadant kan förstå, och det är få som har det såhär jobbigt vore det kanske skönt att få "vädra" sins emellan?!

• ModestyBlaze

Hej,

jag ser att man har pratat lite om Omega-3, för barn över 8 mån finns Mor-EPA att köpa eller så ger man vanliga typ Picasol forte där man trycker hål på kapseln med typ en gaffel och klämmer ut på sked. Det kan ta flera veckor innan man märker någon skillnad. Men det kan vara värt att ge detta också.

Lycka till med sömnen.   

• lisadragon

Bara att läsa ts berättelse gör för mig det väldigt klart att det är reflux. Min dotter har haft det sen födseln och ätit medicin sen hon var 3.5 månad (blev opererad vid 6v, nedre magmun förträngd), hon slutade med magsyrahämmande för bara några månader sen. Har slutat flera gånger men alltid fått gå tillbaka, nu har hon slutat:).
    Hon kan fortfarande kräkas lite och få upp mat men hon säger inte att det gör ont, hon är 2.5 år.

Sonen hade absolut reflux när han var bebis, kunde inte sova han heller så han fick magsyrahämmande nu, vid 3 års ålder, det blev bättre för honom.
    På honom rekomenderade dom att han skulle äta LANZO under 6-8 veckor sen halvera dosen 2 veckor och sen sluta, det ska liksom hinna läka då.

Hoppas det blir bättre för sonen, pröva att ha honom i eget rum och ge magsyrahämmande, kanske han sover bättre, vad bra att ni fann orsaken.

• Jag är den jag vill vara

Hej TS

Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon sagt något liknande innan.

Min son sov också SKIT ända till 1,5 år. Då började vi misstänka att något var fel. Vi har som tur var en underbar BVC som ordnade att vi fick komma till barnkliniken och ta prover. Min son visade svagt förhöjda antikroppar mot gluten och vi fick därför göra en gastroskopi på honom. Den visade att proverna var normala i tarmen MEN eftersom antikropparna var förhöjda så ville läkaren sätta honom på glutenfri kost 1 år på prov eftersom man var så liten var det inte säkert att proverna visade rätt förklarade han. De SKA INTE vara förhöjda alls sa han. Då är det inte bra.

Samma vecka som vi slutade med gluten började min son sova hela natten och gör det fortfarande. Han är nu konstaterat glutenintolerant. Så bara för att han hade "lite" antikroppar betyder inte det att han inte är glutenintolerant. Ett tips bara.

Lycka till. 

Jag ska tillägga att han hade inte de klassiska symtomen med viktnedgång eller något sådant. Han växte otroligt mkt och gick upp bra i vikt.

• themix

Samsov? Vad äter er son? En massa kolhydrater gör de små sockerchockade och rubbar helt klart sömnen. Prova att utesluta ALLT socker ur all er kost några månader så ska du se att det blir STOR skillnad.

Limitless undying love which shines around me like a million suns and callls me on and on across the universe. ��L
  • MajaVira

Tråden är mer än fyra år gammal och TS har dessutom skrivit i inlägg 121 att problemen är lösta, så fler råd är nog rätt överflödiga.

MajaVira skrev 2012-06-19 21:28:53 följande:
    Tråden är mer än fyra år gammal och TS har dessutom skrivit i inlägg 121 att problemen är lösta, så fler råd är nog rätt överflödiga.
    haha jag har helt missat det. Då får man verkligen hoppas att det är löst om pojken snart är 4 år
  • Makrame

Hej! Jag har inte läst dina andra svar, men vill bara säga att vi har det likadant. Vi har dock inte sökt hjälp utan mer eller mindre hoppats på att det ska gå över.. Vår kille är nu 13 månader och har dessutom börjat krångla vid läggning (kan ta upp till två timmar fast han är så trött att han i princip sover upprätt under tiden vi kämpar). Har ju inga bra tips som du märker, men sänder en "du-är-inte-ensam"-kram.

Svar på tråden Vi får ingen hjälp när vi söker för vår sömnstrulande ettåring, jag står inte ut mer!!