• mette

*Jag gjorde min andra insem i går.

Jag gjorde min andra insem i går. Efteråt så sa läkaren att hon tycker att vi ska gå på ivf om det inte har tagit sig denna gång.
    Eftersom vi nu betalar allt själva så hade vi tänkt prova insem lite fler gånnger då ivf är så dyrt.
    Men som oförklarligt barnlös, hur många gånger ska man ge insemination? Kan det vara så att om det inte funkar första eller andra gången så är det meningslöst att fortsätta?
    Hur många försök ger ni det?

• Svar på tråden *Jag gjorde min andra insem i går.
  • Wilma

Pa fertilitetskliniken dar vi gar (Nederlanderna) rekommenderar man 6 forsok med hormonstimullerad agglossning i kombination med insemination, vid oforklarlig barnloshet, innan man tar beslut om nasta steg (IVF, ICSI, ). Tidigare var det 3 forsok men nar man upptackte att 4:e, 5:e och 6:e forsoken lyckades for en hel del hojde man gransen till 6 forsok. Har sajer man att 50% ar gravida efter 6 forsok. Chansen ar dock storst de forsta 3 forsoken och sedan minskar chansen nagot per forsok.

• Citymamma

Hej!
    Det beror säkert på hur gammal du är och hur mycket tid ni har på er, alternativt hur länge ni kan stå ut med att det inte blir något. Jag var 38 så vår läkare rekommenderade IVF direkt. Det är jag tacksam för eftersom det tog tre behandlingar innan jag blev gravid. Det är precis som att det tar lite tid för kroppen att ställa in sig och reagera på behandlingen. Vårt första försök avbröts eftersom jag bara fick två ägg och istället blev det insemination då. Det andra försöket blev lite bättre, men ingen graviditet. Slutligen, på det tredje tog de ut tre ägg varav ett befruktades.
    Jag önskar dig all lycka till!

• sammi

vi fick göra 6 inseminationer sedan sa dem att vi kanske skulle fundera på IVF men att vi kunde få göra fler insem om vi ville , det verkar vara väldigt olika tycker jag.

• Jordgubbar med glass

Men är insemination gratis?? Eller hur mycket kostar det isåfall??

• Sara 37

Hej,

På den klinik i Danmark vi går rekommenderar man 6 inseminationer innan man går över till IVF. Detta om man inte kunnat finna några specifika fel och om kvinnan är yngre än 37. Samma rekommendation har en väninnna till mig fått ifrån Sahlgrenska i Göteborg.

Det kan säkert finnas många individuella förutsättningar som gör att andra rekommendationer ges.

/Sara

• myrisen

Hejsan, ursäkta detta är kanske en dum fråga, men förlåt en okunnig.
    Kostar insemination någonting, och var gör man detta?????????

Vi fick komma till ivf, är det bättre????????

• Jordgubbar med glass

myrisen

Jag har ställt samma fråga men jag har ej fått nåt svar än

• Halloj

myrisen:
    IVF har betydligt bättre resultat än insemination. På Sophiahemmet testade 49% positivt efter embryoinförande. Av de som gjorde insemination testade 13% positivt. Sen får ju dessvärre vissa missfall så hur många som verkligen får barn efter behandling är ju lite lägre.

Kostnaden för makeinsemination varierar. På Sophiahemmets fertilitetsmottagning så går kvinnans undersökningar/VUL + själva inseminationen på högkostnadskortet. Däremot kostar prepareringen av mannens spermier 1500:-. På vissa kliniker är insemination helt gratis.

Lycka till!!!
    Halloj (en av de 13% som nu är i vecka 33+0 och väntar tvillingar)

• Jordgubbar med glass

Halloj

Det kan hända att ivf kanske ge bättre resultat men ins är betydligt mycket billigare och medans man väntar på att få göra ivf så kan man ju faktiskt göra ins så har man iaf en chans till att kunna bli gravid tidigare.

Så jag gör helt klart tummen upp för ins!!

• Jordgubbar med glass

Halloj

Förresten grattis till tvillingarna!!

• Halloj

Jordgubbar...
    Jag gör oxå tummen upp för insemination men myrisen frågade om IVF var bättre än insemination så det var vad jag svarade på. Sen finns det ju andra fördelar med insemination; billigare, inte lika mycket hormoner i kroppen, (i de flesta fall) kortare behandlingstid etc.

Självklart kan man göra inseminationer medan man väntar på IVF, trots allt så är det ju 13 personer av 100 som lyckas och slipper gå vidare med IVF.

Men en av de tyngre bitarna; dagarna av väntan mellan behandlig och test; den kommer man ju inte undan vare sig man gör insemination eller IVF.

Lycka till!!!

• zapce

hej hej!! Allting beror ju på vad som är orsaken till att man inte kan få barn på naturlig väg. Tex så säger läkarna att när det gäller att maken har för få spermier så är det näst intill omöjligt att lyckas med insemination. Är det tex "bara" fel på kvinnans sekret så är det väldigt stor chans att lyckas med insemination....
    Men som andra här har sagt så tycker jag oxå att i väntan på att göra IVF så kan man ju göra några insem. Om man går där det inte kostar så mycket....

Vi gjorde insemination på sophiahemets andrologmottagning förra månaden (lyckades inte ), med info om att det troligen inte skulle lyckas, men eftersom vi inte ska göra IVF förräns efter sommaren tyckte vi att vi kunde försöka en gång med insem. först. (det finns ju en liten liten chans... )
    Där går allting förutom tvättningen av spermierna på högkostnadskortet, tvättningen kostar 400:- på vardagar och 800:- på helgen.

Lycka till!!

• Jordgubbar med glass

Men om sambons spermier ligger på 19 %, alltså som är normala spermier då. Är det för lite för att kunna göra ins?? Man ta väl bara dem friska spermierna och "sprutar" in?! Eller har jag helt fel??

För jag tycker att allt verkar mycket lättare med ins. Det är inte så lång behandling och sen så är det inte så dyrt och sen så är det inte så mycket hormoner man få i sig heller.

• zapce

jordgubbar: jag vet faktiskt inte procenten, men jag vet bara vad vår läkare sa till oss....att för oss skulle det troligen inte lyckas för att min man har för lite spermier...han har haft som mest under de tester vi gjort 4,6milj.
    Jo, det är bara de friska man sprutar in, vet faktiskt inte varför det är så här...

Jag skulle oxå hellre vilja lyckas med insem. istället för IVF eftersom det är en mycket enklare behandling...jag fick inte ens några hormoner alls för insem.

• Jordgubbar med glass

zapce

Tack så mycket för dina inlägg. Verkligen jättebussigt.

Jag tror att jag har läst i en annan tråd här på fl att gränsen för normala spermier ligger på 14 % så då har ju min sambo ganska ok spermier iaf.

Men vi ska gå till gynläkaren nu efter semestern och då få vi nog reda på lite mer hur vi ska gå tillväga.

• zapce

jordgubbar: varsågod!! Det är så skönt när man kan hjälpa till (eller i alla fall lugna), för jag har själv fått en massa hjälp och stöd härifrån fl.

Kram på dig och lycka till

• myrisen

Tack för alla era svar, dom hittade inga fel vare sig på mig eller sambon, allt funkade som det ska, så vi får väl se vad som händer.

Svar på tråden *Jag gjorde min andra insem i går.