• Knodd3

Dagis och styvpappa och rättigheter

Vi lever i ett förhållande jag har med 2 barn, och vi har fått 1 tillsammans.
    Nu är det så att sambon jobbar borta mån-tors och är hemma fredagar.
    Vårt gemensamma barn ska vara hemma med honom då, och dagis/kommun vill att även killarna ska vara hemma då. Hur är det med regler och så om detta??

Kan de vara på dagis ändå?? Eller måste de vara hemma? Är det olika från kommun till kommun??

• Svar på tråden Dagis och styvpappa och rättigheter
  • Smilla96

Där jag jobbar (förskola i trollhättans kommun) så är det alltid så att barnen skall följa den biologiska förälderns tider, tex: är du ledig är barnet också ledigt, jobbar du har barnet rätt att vara på förskolan. Jobbar du och din sambo är ledig har barnet ändå rätt att vara på förskolan eftersom det följer dina arbetstider. Din sambo får hämta barnen tidigare om du jobbar om detta är ok för dig. Sambon får inte hämta senare om du har slutat jobbet före honom och därmed är hemma. Dessa regler är olika i olika kommuner, jag vet att i vår grannkommun får du ha barnen på förskolan de timmar du betalar för oavsett om du är på jobbet eller om du är ledig en dag. Kolla detta med sin kommun så får du nog bästa svaret.

• Lyckogrisen

Flera kommuner hävdar sina "egna" regler kring detta.
    Dock är det så att man som styvförälder inte har några som helst skyldigheter att vara hemma med barn som man inte är juridisk vårdnadshavare för.
    Dina barn har all rätt att fortsätta vara på dagis som de brukar.
    Det finns till och med domslut på sådana här fall där kommunen försökt och förlorat.
    Om kommunen dagis fortsätter propsa på det så tala om för dem att de bryter mot lagen.
    Om du vill så kan du kontakta skolverket och få info från dem.

• Majken

Tror nog att de har rätt att vara på dagis, men å andra sidan kan det ju vara bra för dom med en ledig dag då de umgås med sitt syskon och sin bonuspappa.

Jag blir alltid lika förvånad över uttrycket:
    Måste de vara hemma då?
    Precis som att det skulle vara ett straff (åt vardera hållet) att behöva vara hemma med sin familj??

Love my M-girls
  • Lyckogrisen
    Majken skrev 2008-03-25 09:37:48 följande:
    Tror nog att de har rätt att vara på dagis, men å andra sidan kan det ju vara bra för dom med en ledig dag då de umgås med sitt syskon och sin bonuspappa.Jag blir alltid lika förvånad över uttrycket:Måste de vara hemma då? Precis som att det skulle vara ett straff (åt vardera hållet) att behöva vara hemma med sin familj??
    Du, det kan ju faktiskt vara så att barnen TRIVS på sitt dagis och att man för DERAS SKULL hellre ser att de är där med sina kompisar än hemma med en styvförälder och en "bebis" som de måste ta hänsyn till.
    Och VARFÖR, VARFÖR är det så "förbjudet" att vilja vara hemma lite själv med sitt första biologiska barn??
    Alla som blir föräldrar första gången är ju det. Men de som har en partner som har barn sedan innan ska inte unnas detta eller?

Jag har tex aldrig haft ett spädbarn förut.
    Nu kommer vi få vårat första gemensamma i Juni och vi ska vara hemma själva i minst en vecka med nya bebisen innan vi återgår till VV-rutinen med bonusarna.
    Måste det verkligen betyda att jag inte tycker om bonusarna?
    Nej, inte alls. De är underbara!
    Men min sambo unnar mig att falla på plats, återhämta mig och lära känna vårt nyfödda barn och få lite rutiner på plats innan bonusarna kommer.
  • Majken
    Lyckogrisen skrev 2008-03-25 09:53:42 följande:
    Du, det kan ju faktiskt vara så att barnen TRIVS på sitt dagis och att man för DERAS SKULL hellre ser att de är där med sina kompisar än hemma med en styvförälder och en "bebis" som de måste ta hänsyn till.Och VARFÖR, VARFÖR är det så "förbjudet" att vilja vara hemma lite själv med sitt första biologiska barn??Alla som blir föräldrar första gången är ju det. Men de som har en partner som har barn sedan innan ska inte unnas detta eller?Jag har tex aldrig haft ett spädbarn förut.Nu kommer vi få vårat första gemensamma i Juni och vi ska vara hemma själva i minst en vecka med nya bebisen innan vi återgår till VV-rutinen med bonusarna.Måste det verkligen betyda att jag inte tycker om bonusarna?Nej, inte alls. De är underbara!Men min sambo unnar mig att falla på plats, återhämta mig och lära känna vårt nyfödda barn och få lite rutiner på plats innan bonusarna kommer.
    Det är abslolut inte "förbjudet" att vilja landa lite i en ny vardag, snarare tvärtom!

Men när du skriver din första mening här ovan så är vi återigen där:

Nämligen att det skulle vara mindre bra för större syskon att vara i sin hemmamiljö än på dagis, att få en ledig vardag tillsammans med sitt nya syskon (att ta hänsyn till andra gör man väl även på dagis, det är ju en stor del av livet) och sin bonuspappa - jag anser att det förmodligen på sikt kommer att gynna deras relation till både bonuspappan och syskonet! Det betyder inte att jag anser att alla måste dela min åsikt, men det är väl fritt fram för mig att uttrycka den här?
    Love my M-girls
  • Lyckogrisen

Ja på dagis måste man ta hänsyn, men kanske inte till en bebis.
    Nu är det ju fler att ta hänsyn till i en nyfamilj än enbart de större syskonen och alla familjer får ju kompromissa på det sätt som passar just dem.

Det kanske gynnar barnen att vara hemma tillsammans...eller inte...

Tror dock inte att det skulle vara avgörande för relationen.

• Knodd3

Nu är det så att min sambo känner att han ej orkar hålla ordning på 3 barn. Och därför är det så att jag då heller tycker att de är på dagis. Tids nog så kommer de att vara hemma. Men vi får ta en dag i taget.
    Tack Lyckogrisen

• Erkki
    Svar på #7
    Förskolan är så mkt mera än bara "barnförvaring" idag - det ska vara en pedagogisk verksamhet med mål för hela barngruppen. Har man ett barn som är lite äldre kan det vara ett rent straff att "måsta" vara hemma med pappa och nybebis inte alls lika roligt som att vara med kompisarna på förskolan och stimulansen som ges där.
  • Knodd3

Förskolan är så mkt mera än bara "barnförvaring" idag - det ska vara en pedagogisk verksamhet med mål för hela barngruppen. Har man ett barn som är lite äldre kan det vara ett rent straff att "måsta" vara hemma med pappa och nybebis inte alls lika roligt som att vara med kompisarna på förskolan och stimulansen som ges där.

Jo som det är på detta som är ett koperativ (ursäkta om stavning ej stämmer) så är de ute mycket hela tiden och är i skogen. Och grabbarna älskar det. Så de tycker det är jättetråkigt när de är hemma och de andra går ut och inte vi.

• violis

Dina äldre barn "måste" inte vara hemma också det är helt upp till deras styv/bonuspappa om han vill ha dem hemma el inte..deras vistelsetid styrs helt av dina arbetstider oavsett vilken kommun ni bor i.Däremot brukar många kommuner försöka med att bonusbarn ska vara hemma med sin styvförälder då den är hemma med ett biobarn men det är fel!
    Kommunen han ingen rätt att kräva att en bonusförälder tar hand om sina bonusar.

Så stå på er och gör vad NI känner är rätt för just ER familj!
    Om din sambo vill så kan han ju hämta bonusarna tidigare på fredagen på så sätt kan ju ert gem barn få ha sin pappa för sig själv endel av dagen och bonusarna ändå få en lite kortare vecka!
    Det är väl rätt självklart att den minste ska kunna få lite egentid med sin pappa utan att någon av er ska behöva känna dåligt samvete för det...likväl som alla dina 3 barn behöver egentid med sin mamma ibland..och dessutom har väl de äldre förhopningsvis egentid med sin pappa ibland!

• Las

Hej!

Har kollat upp detta en hel del inför min egen fl då min kommun försökte påstå att jag då även skulle vara tvungen att ha min bonus hemma. Jag har en väldigt god relation med min bonus och vill att det ska fortsätta vara så, att man inte vill ta hand om dem på heltid innebär inte att man inte tycker om dem!

Jag talade med skolverket och sveriges kommuner och landsting (skl), det råder ingen tvekan om saken, det är vårdnadshavarens behov av förskola som styr, om bonusföräldern är arbetslös/föräldraledig/semester har ingen som helst betydelse. Tyvärr så skapar kommunerna egna regler som bryter mot detta men hänvisa till prejudikat från Regeringsrätten gällande om sambo får jämställas med vårdnadhavaren eller inte Målnummer: 4484-97 Avdelning: 2 Referat: RÅ 1998 ref. 22. Om de ändå inte bryr sig så anmäl dem, de kommer garanterat bli tvungna att ge sig eftersom de har fel!

Att anmäla verkar i vissa fall tyvärr vara det enda möjliga alternativet, men om du gör det så slipper nästa bonusförälder hamna i samma sits, kommunerna lär sig väl nån gång!

Lycka till!

Svar på tråden Dagis och styvpappa och rättigheter