• Hallle

Moderkaka framvägg, är det vanligt?

Var på ultraljud förra veckan och bm sade att moderkakan var i framvägg. Vad innebär det? Är det vanligt? JAg känner inte så mycket sparkar, jag lände mer med första barnet vid denna tiden än vad jag känner nu. aKan det bero på att moderkakan sitter framme?

• Svar på tråden Moderkaka framvägg, är det vanligt?
  • Anki85

detta är min andra graviditet och jag väntar tvillingar, fick reda på ul att jag hade en av moderkakorna i framvägg. jag började känna sparkarna av mina barn på allvar nu denna veckan v21.
    har förut bara känt någon enstaka puff för någon vecka sedan:)
    första graviditeten hade jag inte moderkakan i framvägg och kände sparkarna redan i v16-17
    mvh Anki

• ennie

Vanligast är att moderkakan sitter i taket på livmodern. Men det är vanligt att den sitter i framväggen. Det sägs att man känner sparkarna senare med moderkaka i framvägg. Hade detta vid sist graviditeten men kände sparkarna lika tidigt men det känndes "dovare när moderkakan satt i framväggen.

• Hanna E

På UL fick vi veta att min moderkaka sitter i framvägg, fick dock inte höra att det skulle vara någon risk med det. Är i v 26 och har endast känt bebisen någon enstaka gång, med bebisens storasyster började jag känna sparkar kring v 20. Allt är dock normalt, moderkakan tar sparkarna, så jag känner dom inte.

Tilde blir storasyster i Juli -08!
  • linhen

Jag har haft i framvägg tre gånger och inte haft några problem med att den inte släppt.

• Joje

Jag har moderkakan i framvägg för andra gången nu. Har inte heller hört något om komplikationer bara pga det. Sist släppte moderkakan som den skulle!

• voice

Jag har moderkakan i framvägg fast lite åt höger. Har börjat känna sista dagarna att den bökar till ibland åt vänster-framåt, känner inget alls på höger sida.

• Hedberg

är det någon annan än "tyras matte" som har hört att man ska höra av sig om man ramlar när man har moderkakan i framvägg? dottern ramlade ner för trappan i helgen och jag slängde mig för att ta emot henne och har haft ont på en punkt i magen efter det? ringde rådgivningen igår kväll och de sa att det inte var någon fara!

• snugglebunny

Jag hade moderkakan i framvägg, men fick inga särskilda restriktioner. Det var mer ett konstaterande vid rutin-UL.Det enda är väl att man kan känna sparkar lite senare och lite svagare, vilket jag gjorde.
    Att moderkakan skulle ha svårt att lossna efter förlossningen stämde inte för mig, den släppte hur fint som helst.
    Om moderkakan sitter långt ner kan det väl bli problem inför förlossningen, men annars har det nog ingen betydelse var den sitter.

~~Mammas skatt - 071125~~
  • Mars2007

Hade oxå moderkakan i framvägg, har aldrig hört talas om att det skulle innebära några risker med det. Om moderkakan ligger föreliggande dvs nere, det är då det kan bli problem men oftast räknar de med att den fäljer med upp när magen växer, de som ligger i framvägg har jag aldrig hört talas om att de skulle åka ner!!!

• Mammamiao

Har haft moderkakan i framvägg 2/3 förlossningar. Vid första var jag nära att stryka med (förlorade 3.8 l blod), vid andra akut operation För den lossnade inte (2 l förlorade jag) Fick mediciner och igångsatt/en förlossningspla. Med tredje i i bakvägg och fantastisk förlossning. Nu med 4 i framvägg Igen och förbereder mig på att den inte kommer lossna denna gången heller. Känner för min del att det har en koppling till om det är bakvägg/framvägg?

• Jbn
    Mammamiao skrev 2023-03-22 21:36:18 följande:

Har haft moderkakan i framvägg 2/3 förlossningar. Vid första var jag nära att stryka med (förlorade 3.8 l blod), vid andra akut operation För den lossnade inte (2 l förlorade jag) Fick mediciner och igångsatt/en förlossningspla. Med tredje i i bakvägg och fantastisk förlossning. Nu med 4 i framvägg Igen och förbereder mig på att den inte kommer lossna denna gången heller. Känner för min del att det har en koppling till om det är bakvägg/framvägg?

Jag hade också i framvägg och förlorade mycket blod med andra förlossningen men den var annars betydligt mindre dramatisk än första och allt annat gick som en dröm. 
  • Villvaraanonym83
    Hallle skrev 2008-03-23 20:01:13 följande:
    Moderkaka framvägg, är det vanligt?

Var på ultraljud förra veckan och bm sade att moderkakan var i framvägg. Vad innebär det? Är det vanligt? JAg känner inte så mycket sparkar, jag lände mer med första barnet vid denna tiden än vad jag känner nu. aKan det bero på att moderkakan sitter framme?

Jag väntar mitt andra barn och har moderkakan i framvägg denna gång. Det är ren slump var moderkakan fäster. Jag började känna rörelser för några veckor sedan, nu är jag i vecka 23 och känner sparkar tydligt varje dag. :)
  • Jbn
    Villvaraanonym83 skrev 2023-03-23 10:15:38 följande:
    Jag väntar mitt andra barn och har moderkakan i framvägg denna gång. Det är ren slump var moderkakan fäster. Jag började känna rörelser för några veckor sedan, nu är jag i vecka 23 och känner sparkar tydligt varje dag. :)
    Jag tror TS barn är ca 15 idag. 
  • Villvaraanonym83
    Jbn skrev 2023-03-23 10:21:08 följande:
    Jag tror TS barn är ca 15 idag. 
    Haha, jaha. Jag tycker det är så svårt att se hur gammal tråden är.
  • Jbn
    Villvaraanonym83 skrev 2023-03-23 10:52:12 följande:
    Haha, jaha. Jag tycker det är så svårt att se hur gammal tråden är.
    Håller med, syns bara när man ser att någon citerat annars står det bara ?äldre?. Förstår inte varför inte datumet syns tydligt i TS? 
  • Villvaraanonym83
    Jbn skrev 2023-03-23 11:00:15 följande:
    Håller med, syns bara när man ser att någon citerat annars står det bara ?äldre?. Förstår inte varför inte datumet syns tydligt i TS? 
    Haha, precis så. Har funderat på vad som innebär med äldre, om det kanske är mer än ett år eller så...
  • Tooja

Jag har haft två av tre graviditeter med moderkaka i  framvägg. Har inte känt någon skillnad på intensitet i sparkar, när jag började känna på utsidan etc, utan har känt ganska tidigt och tydligt med alla tre.

Med första fick jag dock åka in till förlossningen i typ vecka 30, pga jag inte kände några fosterrörelser längre. Bebisen hade ett så himla tydligt rörelsemönster, nästan på klockslaget som en morgon bara försvann, och kände ingenting fram till lunch typ. När jag kom in och de skulle leta efter hjärtljud sa jag tlll barnmorskan hur bebisen låg (pga hade vart på kontroll hos min vanliga BM dagen innan). men när hon väl hittade hjärtljudet så hade bebisen snurrat runt och sparkade in mot ryggen istället och pga min moderkaka i framvägg kände jag då ingenting och barnmorskan sa till mig att det nog vad ?det nya normala? för mig nu, så i mitt fall orsakade moderkaka i framvägg lite skrämselhicka men har inte haft några andra ?besvär? av det och märket ingen skillnad  mellan fram- eller bakvägg :)

Svar på tråden Moderkaka framvägg, är det vanligt?