• Nanna 84

Tårtbotten till doptårta?

Nån som vet omman kan köpa rektangulära tårtbottnar nu för tiden? Vet att det fanns förr men har inte sett nu när jag letat efter dom.. Snart dopdax och tänkte göra det så enkelt som möjligt för oss =)
    Stor kram!

• Svar på tråden Tårtbotten till doptårta?
  • josefsmamma

har aldrig sett tyvärr.
    fråga på närmaste kondis

Josef 050703 ... Elise och Fiona 070408
  • burnisen

De har ja inte sett på jätte länge men det är ju hur lätt som helst att göra själv!

4 ägg vispas med 2 dl socker pösigt

sikta i 1 dl potatis mjöl 1 dl vetemjöl och 2 tsk bakpulver

175 grader tills den fått fin färg på nedersta falsen i ugnen, saftiga och goda!!!!

Lycka till!!

.?:*¨¨*:?.Alvin ska bli Storebror i Juni BF 2/6 .?:*¨¨*:?.
  • josefsmamma

Du kan ju göra i långpanna?
    fast inte med receptet som står här ovanför för det blir alldeles för lite

• burnisen

Fast jag gör detta receptet i långpannor men de blir bara till en botten så man får göra tre styckna..blir kanon!

• Nanna 84

Det e just det, vill ha MÅNGA bottnar =) Nått bra recept då?

• josefsmamma

testbaka det receptet som burnisen skrev här ovanför och kolla om du tycker om det

• Kristall V

och om man absolut inte vill baka så köper man flera runda bottnar och skär dem fyrkantiga och sätter ihop

• burnisen
    Nanna 84 skrev 2008-03-25 06:27:20 följande:
    Det e just det, vill ha MÅNGA bottnar =) Nått bra recept då?
    Men då passar det receptet jag skrev, dom blir inte så jätte höga utan man behöver minst 3 till en tårta annars ser den inte klok ut prova dej fram, är det snart dopet ska vara??
  • Nanna 84

Ja på söndag! =)
    Alltså menade att jag ska ha tårta för ca 70 pers, så vill ha ca 4 stora tårtor.
    Är rulltårtebottnar kanske lättare att göra? Går väl snabbare?
    Blir en jäkla massa ägg =)

• Flätad

Jag har gjort på "rulltårtedeg" i långpanna, dock 3 st / 1 tårta och det blev jättebra!

• josefsmamma

jag har gjort på rulltårte"bottnar" och det var alldeles för sött för att det skulle vara i närheten av gott tyckte jag
    Jag skulle rekommendera det som Burnisen skrev
    Ungefär det receptet brukar jag använda, fast jag tar det som står på baksidan av potatismjöls-förpackningarna
    Ja, när jag gör vanlig rund tårta alltså

• burnisen
    Nanna 84 skrev 2008-03-25 14:25:17 följande:
    Ja på söndag! =)Alltså menade att jag ska ha tårta för ca 70 pers, så vill ha ca 4 stora tårtor.Är rulltårtebottnar kanske lättare att göra? Går väl snabbare?Blir en jäkla massa ägg =)
    Jag håller med Josefs mamma där, alldeles för sött enligt min mening. Jag bakade 7 st såna här bottnar i fredags under en period av 3 timmar (å då hade jag en 1 1/2 åring att hålla reda på med ) så jätte lång tid tycker ja inte att de tar. Men däremot så går de ägg så in i vassen men de e ju dom som gör att dom blir fluffiga och inte torra så de tar ja
  • eeras

Kör du det receptet i djup plåt eller i annan form? 🥰

burnisen skrev 2008-03-23 21:57:32 följande:

De har ja inte sett på jätte länge men det är ju hur lätt som helst att göra själv!

4 ägg vispas med 2 dl socker pösigt

sikta i 1 dl potatis mjöl 1 dl vetemjöl och 2 tsk bakpulver

175 grader tills den fått fin färg på nedersta falsen i ugnen, saftiga och goda!!!!

Lycka till!!

Svar på tråden Tårtbotten till doptårta?