Hej!
Vår yngste son föddes i v. 27+1 och de upptäckte en hjärnblödning grad tre när han var en vecka gammal. Detta kunde leda till en större blödning och att vätskan som finns i hjärnans hålutrymmen blockerades, vilket gör att huvudet sväller (kallades förr för vattenskalle).
Detta hände tack och lov inte vår son, efter en månad ungefär hade blödningen gått tillbaka och lämnat en cysta. Eftersom en blödning ändå har hänt så vet inte läkarna vad det kan ge för skador i framtiden, men vanligast är rörelsenedsättning i benen. Men eftersom hjärnan inte var färdigbildad kan vissa nervtrådar ta andra banor och reparera sig själva på något sätt. Sedan finns en lång lista på en massa skador som kan hända, men som inte är lika vanligt.
Vid samma tillfälle som de såg att blödningen hade gått tillbaka såg de tyvärr en syrebrist i den andra hjärnhalvan (ett litet område som var dött). Detta vet läkarna heller inte vad det kan leda till, rörelsenedsättning, Cp- skador, syn- och hörselskador etc.
MEN även om Zion har dessa skador (vilka inte kan läkas) så behöver det inte bli några skador som märks ALLS. Det säger i alla fall läkarna och jag hoppas att det är sant och håller tummarna för vår lille goding och alla andras små godingar.
Jag har också haft svårt att hitta information om dessa skador hos barn. Jag läste en bok när jag låg på Neo som hette någonting När barn föds för tidigt, minns inte författaren, där stod det lite grann.
Prata med läkarna, de är väl de som vet bäst, även om inte de heller kan veta allt.
Zion är nu 6 månader korrigerad ålder, pigg och glad och än så länge syns ingen som helst avvikelse från en normal utveckling, fast han är ju liten så klart. Avvikelser i rörelsen i benen kommer inte märkas förrän det är dags att lära sig gå, så vi väntar och hoppas på det bästa.
Lycka till kram Mimmi