• Jennsiloo

*Är det nån som har ätit Provera

Är det nån som har ätit Provera här? Biverkningar? Jag har ätit provera i en månad lite drygt och jag har senaste veckan haft huvudvärk. Läste på fass att man kunde få det. Nån som kkänner igen sig?

• Svar på tråden *Är det nån som har ätit Provera
  • Glass

Jag ska börja äta det.
    Får jag fråga varför du fick ditt utskrivet? Jag blev lite förvirrad över att jag fick mitt :-S

• Jennsiloo

Jag äter det för att jag inte ska få någon mens under 6 månader. Har endometrios och har opererat bort mina äggledare. Så nu ska jag äta detta för att torka ut endon så vi kan starta med IVF sen.

• Glass

Aha, då är det ialla fall inte för samma sak som jag ska äta det. Jag ska nog äta det för att få mens... borde kolla upp det där lite mer.

• Jennsiloo

Min mamma åt provera när hon kom i klimakteriet för att få mens.. Konstigt, att man kan äta det både för att få och slippa..

• Funderaren

Det finns två olika Provera, den ena heter nånting med a-provera som är ett p-medel.

Jag har ätit och äter den provera som du äter och den biverkningen som jag har denna gång är väldigt ömma bröst.

Förra gången jag åt fick jag mer och det var ömma bröst, ådriga bröst och armar, ja de satt lite överallt, konstig mens, hoppade över ett par dagar, sen kom det lite lite, sen dan efter kom det mer för att en dag senare återgå till att komma lite lite och sen kom mensen igång.

Alltså, symtomen blev klassiska grav.symtom. Men jag tror de kan ge ganska mycket biverkningar, vad jag har fattat som i alla fall. Denna gången har jag än så länge bara brösten som ömmar rejält.

Lycka till

• Jennsiloo

Tack, jag hoppas inte jag får mens. Då måste jag öka dosen så jag slipper. det är rätt skönt att slippa nu...

• Funderaren

hmm, förlåt, jag läste visst fel. Jag äter den proveran som du INTE äter

Jag äter min för att slippa mellanblödningar, få igång äl och få mens när jag ska (det sistnämnda brukar dock stämma ändå)

Men hur som helst så ska biverkningar vara ganska vanligt... tror jag. Det sa de när jag ringde första gången i alla fall.

Du äter den som är som p-medel egentligen. Fick jag förklarat av min gyn att det var i alla fall Du får ingen mens och du får ingen äl?!!

Ja ja biverkningar ger de båda två
  • Jennsiloo

Nä, jag får ingen mens eller äl. Ska som sagt "torka ut" nu.. Man får väl ta lite huvudvärk mot att slippa mensen.. Får man fråga om ni går på utredning eller är det "bara" för att få orning på saker och ting?

• Funderaren

Vi står i kö för ivf så anledningen till att jag fick proveran var för att jag fick mellanblödningar som höll i sig en vecka ungefär, bara några dagar efter mens. Eftersom vi planerade barn så fick jag då dessa för att få igång äl och då få bort mellanblödningarna.

Det var i och för sig innan utredningen faktiskt, tyckte att det var så tråkigt att nästan ha två veckors mens =P

Nu har det börjat igen så då är det bara att knapra. Inte så mycket för äl-delens skull utan för att slippa dessa förhatliga mellanblödningar.

• Singha01

Jag åt Provera i sju månader och det var det värsta skit (ursäkta uttrycket) jag varit med om. Precis som du Jennsiloo fick jag det för att svälta ut endon. Jag fick fruktansvärda migränattacker och mådde psykiskt dåligt. Viljan höll mig igång och fick mig att stå ut. Så här i efterhand har jag bara haft en mens i naturlig cykel och kan iskallt konstatera att Provera kuren har hjälpt nada!!! Hoppas det går bättre för dig.

• Jennsiloo

Fy Singha01, det låter inte bra alls! Otroligt att man klarar det så länge som du gjorde. Önskar jag klarar det jag också! Jag har sluppit migränen än så länge. Funderar på att "hoppa över" kuren och försöka med IVF så fort det går. Tyvärr läste jag i tidningen idag att mitt landsting har slut på pengar för IVF för i år. 33 par väntar... Skit också..

• Hästtjej

Jag äter Provera.Har ätit det i 43 dagar.Var på återbesök i fred o det blir inte bättre.Jag har haft mens som vanligt, vilket jag inte ska,jag har smärtor nästan varje dag.Har fått tagit prover nu o kommer att få en starkare medicinering.Jag har biverkningar...svettningar,viktuppgång,sömnsvårigheter,irritation,huvudvärk..men vad gör man,biter ihop bara.Har haft problem med smärtor i 9 år o har äntligen fått diagnosen Endometrios.Har blivit opererad o ska nu få behandlas i minst 6 mån.Hoppas att det kommer bli bättre snart..Det tar på krafterna!

• Jennsiloo

Hästtjej!

Jag har också mens! Ringde läkaren igår om detta, fick en blödning i fredags men vi trodde att det var efter vul i torsdags men idag onsdag blöder jag fortfarande.. Så nu väntar jag på att läkaren ska ringa mig i morrn.. Jag har också endometrios och är relativt nyopererad där dom tog bort mina äggledare. Fick en dos på 2 tabletter á 10mg /dag. Detta ökades till tre tabletter för jag fick en blödning ett par veckor efter jag hade börjat. Sen förra veckan i torsdags säger läkaren att jag ska minska dosen.. I fredags började jag som sagt blöda igen och nu vill jag veta vad fasen jag ska göra. Har fortfarande huvudvärk men jag känner mig skonad om jag jämför med dig..

• Tozza

Hejsan! Jag åt Provera i 3 månader för att få bort endon. Slutade för ca 2 veckor sedan. Vet inte riktigt när mensen kommer tebax men snart hoppas jag. Mina biverkningar på Proveran var: viktökning och mkt vatten i kroppen. Annars tror jag inte att det var nått. Hoppas det blir bättre för Er.

• Maaaalin

Äter provera idag, å har grym huvudvärk samt tand värk, samt svettningar, samt lite syn rubbningar, funderar på sluta t dom , det här funkar inte, har sjukt jävla ont

• Tessaaaaan

Jag har ätit provera i 10 dagar nu för att se hur det ligger till med mina värden (försöker bli gravid). Detta för att starta en mens och sedan ta blodprov. Efter:

1a tabletten - huvudvärk nästan varje dag.

Humöret upp och ner hela tiden...

8e tabletten började jag småblöda med lite klumpar

3 dagar efter slutade kur kom dom rikliga blödningarna rinner nästan rakt igenom tampongen.

Huvudvärken börjar likna migrän kände mig ledsen.

Låg i sängen hela dagen igår kanske hade järnbrist för sov nästan hela dagen. Säger en sak detta har varit hemskt! Och ju mer dagarna gick efter 8e tabletten blev mensvärken värre och värre. Kände mig nästan febrig...

Någon som känner igen sig?

• johannajw

Jag åt också provera i 10 dagar. Jag fick rätt mycket mensvärk och humörsvängningar. Började blöda 2 dagar efter avslutad kur. Väntar på min riktigt mens, men den har fortfarande inte kommit.. Blir så less.

• Nmb

Har ätit provera i flera år nu och dom biverkningarna som man får av det kommer att försvinna. Har mått bra hela tiden nu

Svar på tråden *Är det nån som har ätit Provera