• JANI

föräldrapenning när man flyttar hem

Hej

jag bhöver lite info om vad som gäller för föraldrapenning efter man har bott utomlands.
    har man rätt till det?
    vad krävs för att man ska ha rätt det till?
    har man rätt även om man varit utskriven från sverige??

Någon som flyttat tillbaka och har/haft föräldrapenning?

• Svar på tråden föräldrapenning när man flyttar hem
  • snömamma

Innan vi flyttade ut från Sverige så pratade jag med FK och till mig sa de då (2006) att man kan få föräldrapenning när man kommer tillbaka men man har inte kvar sin SGI om man varit utskriven. Man får lägstabeloppet, vilket då var 180 kr/dag tror jag. Arbetar man när man kommer tillbaka (ett ½ år eller 1 år) och får upp sin SGI så får man föräldrapenning grundat på det.

Detta kan självklart ha ändrats...

• JANI

tack calex!!!

Om jag nu skulle ta ut alla mina dagar, och sen får ett barn till ( då beräknar jag att jag jobbat minst 2 år) har ny period då av föräldrapenning`???

• snömamma

Du får nya dagar för det nya barnet och har du då jobbat så blir föräldrapenningen baserad på din inkomst (eller ja, det blir % av din inkomst upp till ett visst belopp).

Funderar ni på att flytta tillbaka snart?

• JANI

calex;
    ok då förstår jag, fattar inte mycket av hur det fungerar, som du kanske märkt ;)

Vet inte om vi ska flytta tillbaka, det är sååååå svårt!!
    vet inte vad vi ska göra
    har ni flyttat tillbaka nu???

• snömamma

Det är inte lätt att förstå vad som gäller när det kommer till Fösäkringskassan och föräldrapenningen. Innan vi flyttade ut pratade jag med 4 olika personer om vad som gällde och jag fick 4 olika svar. Den sista personen jag pratade med tog sig i alla fall tid att ta reda på hur det var, de andra tre bara sa vad de trodde - och ingen hade rätt.

Förstår att det är svårt att bestämma om man skall flytta tillbaka, särskilt om man trivs där man är. Man vet ju inte hur det blir när man är tillbaka i Sverige. Vi har inte flyttat tillbaka ännu, vi flyttar till sommaren. Jag ser verkligen fram emot det, men det beror på att jag inte trivs där vi är nu (Frankrike).

• JANI

nej jag förstår precis vad du menar, vi trivs bra i Spanien men känns tryggare i Sverige.
    Vad skönt att du ser fram emot det i alla fall
    det kommer säkert bli bra.

Av de pengar man får utbeltalda, om vi säger att jag skulle få 180kr/dag får jag dra av skatten då?

• lottizm

japp det kommer skatt på dom pengarna. jag fick ut 3780kr/mån med lägstanivå, tog ut 7 dagar/ vecka.

• JANI
    lottizm skrev 2008-04-01 13:47:21 följande:
    japp det kommer skatt på dom pengarna. jag fick ut 3780kr/mån med lägstanivå, tog ut 7 dagar/ vecka.
    aha det är inte mycket pengar
    men nått i alla fall
  • FiL81

Jag är inte säker pa detta - men jag har hört att om man jobbar inom EU, och sedan flyttar till Sverige, kan man fa arbetstiden och lönen fran det andra landet tillgodoräknat, sa att man inte behöver jobba i Sverige 1/2-1 ar för att fa upp sin SGI. Dock gäller det att man har ett arbete i Sverige när man kommer tillbaka och inte har nagot glapp mellan det arbetet och arbetet i det tidigare landet. Tydligen ska det da i princip bara räcka med en arbetad dag i Sverige. Nagon som känner till mer om detta?

Vi planerar att flytta hem till Sverige nästa ar, men innan dess sätta igang med bebisverkstaden om det klaffar med jobb i Sverige. Da hoppas jag att kunna jobba nagra manader i Sverige innan bebis kommer och sedan fa möjlighet att ta ut full SGI.

• Koffie

Se till att prata med ett av Utlandskontoren/Europakontoren på försäkringskassan (jag har pratat med Malmö - de på Gotland verkar ha för mycket att göra)! Där har de koll och vet att berätta tydligt och klart vad som gäller.

Som jag fått lära mig har man rätt till föräldraledighet i Sverige. Man får samma antal dagar, men man måste dra av de dagar man haft i ett annat lands system (om det inte var obetald ledighet, som en stor del av den holländska föräldraledigheten är).
    Vidare är f-ledigheten uppdelad i tre delar (se också www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/ ). De första 180 dagarna är SGI-baserade OCH barnet måste vara fött i Sverige - annars får man grundnivån. För ytterligare 210 dagar får man sgi-nivå oavsett var man bott vid födelsen. Och för de sista 90 dagarna får man lägsta nivån.

Sedan stämmer/verkar det stämma det Fi81 säger - man ska kunna tillgodoräkna sig arbete från annat EU-land också.
    För oss har det inte varit några problem med föräldrapenningen alls utan vi har fått sgi-baserad penning (baserat på den senaste svenska lönen) och allt har gått bra.

• JANI

men för att tillgodoräkna sitt arbete från annat eu land, måste det vara senaste året då eller?

• FiL81

Sa här kan man läsa om föräldrapenning vid hematvändande pa Swedbanks hemsida:

En person som återvänt till Sverige med avsikt att
    bo där längre än ett år omfattas av det svenska socialförsäkringssystemet
    från första dagen när det gäller
    bosättningsbaserade förmåner (till exempel
    barnbidrag eller föräldrapenning på garantinivå).
    För att omfattas av arbetsbaserade förmåner (till
    exempel sjukpenning och föräldrapenning) krävs att
    personen börjar arbeta i Sverige.
    Försäkringssystemet inom EU/EES-området är
    utformat så att försäkringsperioder i ett annat land får
    läggas samman med den svenska försäkringsperioden
    vid beräkning av kvalifikationsperioder och förmånsnivåer.
    Det innebär att en person som återvänt till
    Sverige och påbörjat ett arbete där får räkna in arbetstid
    i en annan medlemsstat vid beräkning av kvalifikationstid
    för exempelvis föräldrapenning.
    En person som återvänt till Sverige men inte
    påbörjat ett arbete, omfattas inte av arbetsbaserade
    förmåner och kan därför inte heller tillgodoräkna
    sig den arbetade tiden i den andra medlemsstaten.
    Detta är viktigt att komma ihåg särskilt vid havandeskap
    i samband med återflytten då föräldrapenningen
    på garantinivå är mycket lägre.

• FiL81

Ytterligare info fran www.norden2007.fi

"Personer som har arbetat i ett grannland, för att sedan återvända till Sverige för att studera med lån från CSN, mister rätten till inkomstbaserad föräldrapenning. För att kunna få föräldrapenning från Sverige (på lönenivå) måste man först jobba i Sverige i minst en dag, och detta jobb måste ha en beräknad varaktighet på minst 6 mån, för att man ska kunna sammanlägga detta arbete med tidigare arbete i grannlandet för att kunna få föräldrapenning från Sverige. Från det tidigare arbetslandet kan man inte få någon föräldrapenning om man inte längre är bosatt där när barnet föds."

• campanilla

Jag har fatt reda pa att man maste ha en blankett som heter E104 fran ditt land dar du bor och lamna den till forsakringskassan i Sverige sa de ser om du fatt nat bidrag ifran landet dar du bott. I alla fall ar det sa har i Spanien, men den blanketten maste val galla i EU tror jag...

• Blue face
    FiL81 skrev 2008-04-02 14:56:39 följande:
    Jag är inte säker pa detta - men jag har hört att om man jobbar inom EU, och sedan flyttar till Sverige, kan man fa arbetstiden och lönen fran det andra landet tillgodoräknat, sa att man inte behöver jobba i Sverige 1/2-1 ar för att fa upp sin SGI. Dock gäller det att man har ett arbete i Sverige när man kommer tillbaka och inte har nagot glapp mellan det arbetet och arbetet i det tidigare landet. Tydligen ska det da i princip bara räcka med en arbetad dag i Sverige. Nagon som känner till mer om detta?Vi planerar att flytta hem till Sverige nästa ar, men innan dess sätta igang med bebisverkstaden om det klaffar med jobb i Sverige. Da hoppas jag att kunna jobba nagra manader i Sverige innan bebis kommer och sedan fa möjlighet att ta ut full SGI.
    Någon som vet om detta gäller utländska medborgare som flyttar till Sverige också? Min man är tysk och har jobbat i Sverige i 6 månader. Enligt FK kan han inte få SGI förrän i augusti.
  • Koffie

Japp, intyg från utlandet behövs. Och det är en helt vanlig E blankett, precis som campanilla säger.

I vårt fall så tog det 6 månader innan vi fått våra intyg från Holland, och under tiden hade vi jobb - och sedan tog det tid innan Försäkringskassan kom med beslutet. Men, både min man (som är holländare) och jag har fått SGI-föräldrapenning.

Men, som sagt, prata med folk på ett EU-kontor - så får ni bäst svar.

• campanilla

Har idag varit till mitt social seguridadkontor för att be om E blanketten som jag behövde till förs¨kringskassan i Sverige. Men den heter inte E 104 utan E 411...

Svar på tråden föräldrapenning när man flyttar hem