• Kwela

Trombyl- oförklarligt barnlös

Jag är oförklarligt barnlös sedan 3 år tillbaka. Har aldrig varit gravid, trots inseminationer och 2 ivf och 2 FET. Nu har jag fått utskrivet Trombyl och testar det i denna naturliga cykel samt kommer att göra så vid vårt nästa ivf. Är intresserad av att höra om det är ngn fler oförklarligt barnlös som äter Trombyl?

• Svar på tråden Trombyl- oförklarligt barnlös
  • Finessan

När det exempelvis gäller immunologiska problem så är det ingen större skillnad på missfall eller oförklarigt barnlös eftersom problemet då kan uppstå redan vid infästning. Antingen fäster det och det blir tidigt mf eller så fäster det inte alls. Lite olika hur det ter sig alltså, men dock samma problematik.

Lite Trombyl kan alltså lösa samma problem för både de med mf och de som aldrig fått plus på stickan och en studie på mf kan likväl hjälpa oförklarigt barnlösa.

Nu blev det lite svammel, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Än har den feta damen inte sjungit
  • Finessan

Här finns en del intressant att läsa om immunologiska problem:

http://repro-med.net/

Jag vet svenska kvinnor som skickar prover till den här kliniken.

Än har den feta damen inte sjungit
  • Caribe

Wow finessan tänk om det fanns sådana kliniker i sverige där man fick träffa en gynekolog och immunolog i kombination... Sverige ligger verkligen långt efter när det gäller oförklarlig barnlöshet, upprepade missfall och alla olika immunologiska orsaker som kan finnas! Tack för din info

• Lejondrake

Än kan under ske, känner mig lite som triss-lotts reklamen plötsligt bara händer det. Är gravid i v.15 efter 8 års oförklarlig biologisk barnlöshet, IVF-försök med 3 missfall som resultat (akupunktur inför IVF) och en fantastisk adoption. Igår såg vi det lilla fostret röra på sig,jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta. Håller tummarna för er alla oförklarigt barnlösa att det skall gå bra för er också.

• Kurreburre
    embla253 skrev 2008-04-23 07:35:11 följande:
    Än kan under ske, känner mig lite som triss-lotts reklamen plötsligt bara händer det. Är gravid i v.15 efter 8 års oförklarlig biologisk barnlöshet, IVF-försök med 3 missfall som resultat (akupunktur inför IVF) och en fantastisk adoption. Igår såg vi det lilla fostret röra på sig,jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta. Håller tummarna för er alla oförklarigt barnlösa att det skall gå bra för er också.
    Wow! Fantastiskt! Tänk att sånt kan hända. Än e kasnke int miraklenstid förbi.
    När ska det bli VÅR tur?!
  • Missne
    embla253 skrev 2008-04-23 07:35:11 följande:
    Åh, vilken solskenshistoria. Såna behöver vi som fortfarande kämpar Är det alltså för att du fått Trombyl som det nu lyckats eller?
  • Kwela

Hallo! Nu har jag beslutsångest igen. Ska jag ta 75 eller 150mg. Jag är så rädd för att om jag tar 150 så ska det förstöra en ev gradivitet och tar jag bara 75 så kanske det gör att jag inte blir gravid. Men det känns så mkt med 150 när det vanligaste verkar vara 75. Ågren!

Är det ngn som känner till ngn som är oförklarligt barnlös och har blivivt gravid med hjälp av Trombyl? Undra hur mkt dom tog?

• Lejondrake

Till Misse: Skulle fått trombyl då jag upptäckte att jag mot alla odds blivit spontant gravid, men avbokade det då jag trodde sedan att jag fått ett missfall, när man vid efterkontrollen upptäckte att jag fortfarande var gravid, så var trombyl behandling inte längre aktuell då jag hade gått längre in i graviditeten. Förmodligen så är denna graviditet en slump att allt plötsligt stämnde, men har i en annan tråd här skrivit att jag ätit femal balans i två månader före graviditeten upptäcktes (pga av tilltagande PMS-besvär efter åren efter IVF:en). Femal balans har säkert inte alls någonting att göra med graviditeten men hade en trevlig reklam slogan om att man kunde må bätte med ett liv med mindre pms-besvär & syftade inte alls på graviditet, och det stod följande:
    "innehåller allt som behövs för att skapa ett liv". Lite kul allt så här i efterhand

• majsalotta

msnorrland - har svarat dig i en annan tråd, men skriver här också. Jag har också gjort en extra utredning, troligen på sammam klinik som er andra. Har också fått påvisat något förhöjt TNF-alfa och fått ordinationer om att ta 150mg trombyl per dag, uppehåll under mens och kring äggplock. Eftersom jag inte blivit gravid vid mina senaste två IVF behandlingar då jag på IVF klinikens råd tagit 75 mg trombyl, så hoppas jag att den förhöjda dosen skall göra skillnad! Det verkar som om många med missfallsproblematik har blivit hjälpta av den högra dosen trombyl, men jag har inte hört om så många "oförklarligt barnlösa" som tagit den dosen ännu. Efter tre års försök, tre IVFer och två FET och två graviditeter som slutat som ma så känns det nästan befriande att äntligen ha fått en möjlig förklaring till våra problem. Dock känns det minst sagt för djävligt om allt hade gått att lösa med lite acetylsalicylsyra... Jag har svårt att lite blint på en enda läkare, men jag kommer att följa hans råd och ta 150mg trombyl och hoppas, hoppas att det kan göra susen! I dagsläget har jag ialla fall inget annat att sätta mitt hopp till.

• Kwela

Tack för era svar!

Idag har jag varit på ÄP och till vår stora besvikelse fick vi bara ut 3 ägg. ET blir på måndag om det blir ngt. Jag som skulle få tillbaka två färska för första gången nu är oddsen verkligen inte på vår sida, vi kanske inte ens får tillbaka ett.

Jag kommer att börja med Trombyl 150 mg imorgon!

• Missne

Igår var jag på FET och nu är jag ruvare till ett toppenembryo. Frågade igår om de tog immunologiska tester, men läkaren var helt oförstående och sade bara att såna tester görs bara om man fått mer än 3 missfall. JAg försökte säga att även problem med att ägget fäster borde kvalificera för såna tester för annars får man ju aldrig ta dessa tester om man aldrig ens blir gravid. Men då snäste hon av mig på ett ganska otrevligt sätt och sa att hon inte hade tid och att hon nu måste göra den undersökning som jag var där för att göra. JAg blev så klart ledsen att bli avsnäst så tårarna rann när hon undersökte mig och jag sa inte mycket mer till henne utan gick därfrån både arg och besviken. Tre timmar senare när det var dags för FET så var hon övertrevlig, kanske hade hon dåligt samvete? MEn jag sa inget mer om detta. Så det blir inget trombyl för mig så jag fortsätter med barnalbyl i egen regi. Om inte detta FET lyckas så kommer jag att gå vidare på annan klinik....

• Kwela

Grattis till ditt fina embryo! Hoppas att det tar sig denna gången med lite hjälp av barnalbylen.

Fick just veta att vi har tre befruktningar. Håller tummarna för att ngt ska dela sig bra tills på måndag. Började idag med Trombyl- 150mg

Svar på tråden Trombyl- oförklarligt barnlös