• isacochrasmusmamma

Någon som vet om barnet behöver vård på lasarettet om det föds i vecka 33-34?

Jag har fått prematurbarn förut, då kom de i vecka 29+6. Då fick barnen vara kvar i ca 6 veckor innan vi fick ta med oss dem hem.

Nu är jag gravid och är i vecka 33+3. Har regelbundna sd som känns mer än vad de brukar göra. Undrar om det är någon som fått barn ungefär i den här tiden och hur blev det Är barnet såpass moget att det klarar andning själv nu? Får man ha barnet hos sig efter förlossningen eller tar läkaren det och lägger det i kuvös?
    Är lite orolig så jag är jättetacksam för svar.

kram åsa

• Svar på tråden Någon som vet om barnet behöver vård på lasarettet om det föds i vecka 33-34?
  • Hemliga 72an

Lillebror föddes i vecka 32+2 och han låg i kuvös 3 dagar sen i värmebädd i 9 dagar sen åkte vi hem. Han vägde 1712 gram när han föddes.

• micorazón

fick min dson i v. 34+5. Han låg med lite syremotstånd i en liten bädd på NEO (INGEN kuvös) i 1 dag.. sen uppe ho mig på BB i 2 dagar sen åkta vi hem i normal tid
    lycka till!!! kramar

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • jejja72

Min dotter föddes i v 34+5 och fick vara kvar på neo-avd i 10 dagar, Sondmatade henne i 4 dagar ca och sedan kunde jag börja amma henne + sondmata upptill och efter 8 dagar så ammade jag helt. Hon låg inte i kuvös men däremot så fick hon sola ett dygn pga gulsoten. Hon vägde 2600g ca när hon föddes och gick ner i vikt i början till 2390 har jag för mig. men jag tycker 10 dagar inte är så lång tid om man jämför med de som måste vara kvar i månader!!
    Lycka till!

• Del av drömmen

Många sjukhus har att de vill ha barnen kvar på NEO tills de är i beräknad vecka 35. Den förklaringen fick vi när vi fick våran dotter 32+6. Hon behövde bara värmesäng några dagar o sedan lite sondmatning i början.

• isacochrasmusmamma

Tack alla för era berättelser! nu känns det lugnare.

• skrollan2

Min dotter föddes i v33+0
    Hon låg i kuvös för att behlla värme i 3 dygn.Hon andades själv hela tiden.
    Efter 3 dygn solade hon i 2 dygn o sen vanlig säng och sondmatning,
    Hon började ammas redan 2 dagen och hon sög
    Idag är hon 4 månade,en liten gladskit

Lycka till!

• jsomijohanna

Fick en dotter i v.33+3. Fick ha henne en liten stund på bröstet. Hon låg i kuvös ett dygn sedan värmebädd.Inga problem med andning el något sånt men fick sola en gång och så lite stödmatning med sond. Allt gick jättebra! Fick åka hem på permiss efter två veckor sen blev vi utskrivna. Det kommer gå jättebra!!

• hockeygirl

hej !
    fick en son i vecka 32+4 han klarade sig galant fick börja emd att ligga i kuvös tills prover och undersökningar var klara ca 1 dygn tog det sedan fick vi ha honom hela tiden och vi fick åka hem efter fem dagar. Lycka till!!!

• isacochrasmusmamma

Tack snälla för era svar!!!!

Vad skönt att läsa att det har gått så bra för era små!!!

nu har veckorna rullat på så på onsdag har jag gått fulla 35 veckor!!

Ha en mysig dag alla!!

• fia sthlm

Blev också lugn nu.
    Födde min dotter i vecka 36+6 och då var hon helt klar.
    Men har på känn att den här kommer ännu tidigare, är nu idag i vecka 35+0.
    Men efter att ha läst det här känner jag mig inte så orolig längre

Svar på tråden Någon som vet om barnet behöver vård på lasarettet om det föds i vecka 33-34?