• MalinS82

Irländsk/svensk familj, någon mer?

Min sambo är från Dublin och vi har en liten dotter på 4 mån. Vill gärna få kontakt med andra irländsk/svenska familjer bosatta i Sverige!

• Svar på tråden Irländsk/svensk familj, någon mer?
  • Lilith74

Mam: Tack!!!! Fasen vad kul, det ska vi gå på. Jag känner att svenskan har sånt försprång hos dottern eftersom jag varit hemme med henne i tre år nu och vi nu också bor i Sverige. Men här kan hon ju få en chans att lära känna engelsktalande barn, helt perfekt.
    Är det pappor också som går dit? Min man skulle nog lära känns några andra engelsktalande pappor.

• Mam to be

L.74

Det låter def. som något for dig och din man. Jag har varit kanske 3 gånger och första gången så var det 2 stycken engelsktalande pappor där, det varierar mkt från gång til gång. Mest mammor så klart men din man skulle säkert tycka att det var kul, spec om han är ny til Sverige. Jag vet hur den första tiden här känns. Det gör jävligt mkt när man träffar någon who knows where you're coming from :)
    Kanske ses där

• Lilith74

Vet någon var det säljs irländska dagstidningar i stockholm?Alltså irish examiner eller irish times. Har Press stop dem?

Irrajk: Oj, visste inte att ni bodde i Norrhult! Hade en nära vän i Klavreström, men han är tyvärr död nu. Jag var där hos honom och käkade julskinka julen -03.

• irrajk

Lilith74, Jaha, där ser man. Världen är liten... Vi har bara bott här ett år. Bodde i den lite större metropolen Växjö tidigare. Det är väldigt svårt att anpassa sig till detta lilla ställe ibland. En affär, en pizzeria (fast ryktena säger att vi ska få en thai-restaurang också - WOW!) och en bensinmack finns att erbjuda. Men å andra sidan en mycket bra förskola, trevliga människor och till sambons stora glädje en crossbana...

Men vi har faktiskt lyckats stöta på flera svensk/irländska familjer i Växjö. Tom en familj som har barn i samma ålder som våra, så det är perfekt. Även om de leker på svenska med varandra så har de ändå språken gemensamt.

• MalinS82
    Svar på #14
    Jsmfb, var i "gnällbältet" bor ni?
  • jsmfb

Malin, kolla din inbox! Rätt nära dig!

• Griff

Hejsan,

Jag bor i Dublin sedan nastan 15 ar och vantar mitt forsta barn, en liten tjej. Ska tillbringa min mammaledighet i sthlm, har kopt lagenhet i Vasastan, min man kommer med mig.

Jag kommer garna i kontakt med svensk/irlandska familjer i Stockholm for utbyte av erfarenheter. Jag har ingen erfarenhet med barn i Sverige. Kommer flytta dit i Nov-08.

Jag ger garna rad till er svenskor som nyss har flyttat till Dublin.

mvh
    Griff

• Lilith74

Griff: När ska bebisen komma?
    Ska ni flytta hem alltså eller bara bo under ledigheten?

• Fenna

Hej, jag ska precis flytta till Dublin med min tremanaders. Har bott dar tidigare, men utan barn. Undrar lite, hur kommer man lattast i kontakt med en barnlakare om barnet skulle bli sjukt? Har sjalv suttit lange pa akuten pa St Vincents och det ar inget jag skulle vilja gora med en baby. Nagon som vet? Det skulle kannas skont att veta innan vi kommer dit.

• Lilith74

Southdoc i Cork... vad kan det heta i Dublin? De är supersupereffektiva, något Sverige skulle ta efter genast. Lite dyrt iofs, men man får komma direkt oavsett tid på dygnet och oavsett var man bor. Vi bodde lååångt ute på landet men hade inte mer än 10 minuter till Southdoc som är duktiga allmänläkare.

• jsmfb

I norra och västra Dublin heter det D Doc och de tar emot utanför GPs öppettider, d.v.s. kvällar, nätter, helger. Numret är 1850 22 44 77. Man får ringa upp och sedan ringer en sköterska tillbaka, ställer några frågor och ger om det behövs en läkartid, det brukar bli inom en timme. Hos oss kostade det endast 5 EUR mer än ett vanligt läkarbesök, d.v.s. 60 EUR.

Blir barnet sjukt på dagtid brukar det bara vara att åka upp till sin GP, se bara till att hitta numret till en klinik nära er bostad och ta kontakt med dem för att bli inskrivna där.

Ett tips eftersom barn blir sjuka mycket är att ta tilläggsförsäkringen HealthSteps om ni har VHI, det tjänar man in på nolltid eftersom man får pengar tillbaka för varje läkarbesök.

• Lilith74

Har Foggy Dew i Stockholm STÄNGT????!!! Kan inte fatta det, bästa irländska stället i stan?! Har de flyttat kanske?

• Fenna

Tack sa mycket for svaren och for tipset om forsakring. Vi bor i sodra Dublin nara Radisson hotel, men det borde ju finnas nagot liknande har. Far kolla upp det.

Svar på tråden Irländsk/svensk familj, någon mer?