• Diorlover

Får du också "råd" från alla äldre?

Har börjat märka att man som ung förälder tydligen inte kan någonting enligt äldre föräldrar. Sen kan man ju inte heller något bara för man inte fått barn innan.

Jag & min sambo är 20 & 27 varit tsm i tre år har en son på 14 mån. Valde att skaffa barn tidigt i vårt förhållande.

Detta stör tydligen många och skall oftast "råda" oss i alla situationer. Vi får inte göra våra egna misstag och det vi anser är fel.

Bara för vi inte vill låta vår son ligga och skrika om han är trött osv. Vi kör inte med några metoder, tror på fri amning och fria sömn. Som sagt är vår son bara 14 mån och tröttar oftast ut sig själv. sover oftast en gång påer dag och hela nätter igenom. Kan hända han sover två ggr på en dag och vi kör till vänner /släkt som bor långt borta. Då kan det va så att han somnar lite senare på kvällen men han vaknar alltid samma tid på morgonen. Så vi skall alltså stanna hemma eller hålla honom vaken! under bil resan hur trött han än är. Jag personligen tkr det är fel. Detta är bara ett av exemplena jag tar. oftast kommer detta från sambon sida av familjen då min familj delar i princip samma syn som jag & min sambo. Samt äldre vänner på min sambo s sida ser ner på MIG som om det bara var jag som valde att skaffa barn tidigt och ung? Får ni också höra "råd" från äldre och att man skall lyssna på dem pga erfarenhet. osv.

• Svar på tråden Får du också "råd" från alla äldre?
  • Rix

Hej, jag är 36 år och har en regel att när mina systrar och kompisar som är yngre än mig fått barn så ger jag råd om dom ber om det inte annars. Det händer ganska ofta att man får frågor om hur jag gjorde osv vilket jag tycker är kul. Skulle aldrig tvinga mig på.

• Nea75

jag är 32 år, har en bebis på snart 4 mån,, jag får jämt o ständigt en massa råd som jag också irriterar mig på bara för att de e vårt första barn. Råd kommer från både äldre o yngre. Tror de beror mycket på att de e första barnet man får.

• Diorlover

Ja men jag kan mkt och har erfarenhet har jobbat med barn med, emn dom ger råd som om man vore en komplett idiot och går åhär istället så gör jag.

• gryning2

Jaa.... man får jättemycket konstiga råd. Mest handlar det om att vi "skämmer bort" sonen när vi bär honom så mycket. Han KRÄVER att bli buren! Alternativet är att låta honom ligga och skrika som en del äldre tycker att man ska göra..... *suck* Jag gillar inga metoder där han ska skrika utan gör hellre så han är nöjd och glad. Lika att sluta ge mat på natten och ligga i egen säng - tycker många att vi ska köra med skrikmetoder för att lyckas med. Han är bara 6 månader så jag tror att många av "bekymren" löser sig själva om man avvaktar lite.

• Diorlover

gryning2: jo preci barn har sin egna utveckling och mognad. som sagt din e bara 6 mån.. Som när vår son vaknade och var vaken på nätteran och skrek hysterisk så sa min svägerska att vi skulle TVINGA han att sova.. men vem gör så mot sitt barn?

• gryning2

Diorlover: Ja din son kanske har mardrömmar och är rädd? Klart man måste trösta ju....

• Nellies matte

jag tror inte att dessa "råd" kommer från bara de som är äldre utan från sådana som valt att uppfostra sitt barn på ett annat sätt än vad ni gjort. jag blir 30år om en månad och får ständigt råd från både äldre och yngre eftersom jag valt att uppfostra min dotter på ett visst sätt som tydligen inte överensstämmer med andras tro på uppfostran.

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • kalkprinsessan

Jag tror inte det spelar någon roll om hur gammal man är för folk älskar ändå att lägga sig i så de är nog bara en själv som tror att det är just åldern som alla andra stör sig på. Men som sagt jag tror att det är just de att folk älskar att lägga sig i. Så lägg enerign istället på att göra nå kul med familjen istället för att störa sig på att alla andra stör sig

• Diorlover

Kalkprinsessan: Det är inte sålätt när det 'r det enda dom gör. dom kan ej föra en vanlig konversation utan att dom ska dra upp ngt handlar inte bara om barnuppfostran utan vårt förhållande att jag ska bete mig mer som en husmor å allt ska va färdig så stacksrs sambon slipepr göra ngt. herregud han jobbar 6 timmar om dagen och en timmes lunch lixom såå jobbigt.

• kalkprinsessan

Fråga om ni hamnat på någon familjerådgivning och tala om att ni är lyckliga och säg att du talar inte om för någon annan om hur de ska "få sitt företag att gå runt" utan var och en får göra som dom vill.. Så länge man inte ber om hjälp.

• colorful

Jag har faktiskt inte fått en massa råd från äldre om hur jag bör göra med min dotter.. Men däremot från en "kompis" som är lika gammal som mig men barnet är ca 9 mån äldre än min dotter. Väldigt irriterande...

• Vintersjäl

Jag får råd & tips från folk i min egen ålder och människor som är äldre  Så länge ingen säger att jag måste göra si eller så, så är jag gärna öppen för folks tips och råd!

• Johanna 87

bara en gång (förutom från överentusiastiska mor och farföräldra förståss ) då var det en tant som kom fram på stan och började "prata" (eller rättare sagt fråga ut mig) om allt möjligt, om jag ammade, hur han sov, om han fick napp osv och när jag sa att han inte fick napp blev hon lite överlägsen i sättet och tyckte att det måste vi ju såklart ge han för annars så kommer det aldrig att gå.. suck!

Svar på tråden Får du också "råd" från alla äldre?